• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 20.5.2025Meniny má Bernard
13°Bratislava

Experti: NDS pri križovatke Triblavina ustúpila tlaku aktivistov

  • 14:59 04.07.2016
  • Bratislava
Experti: NDS pri križovatke Triblavina ustúpila tlaku aktivistov

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo vyzýva ministerstvo dopravy, aby zverejnilo metódu, podľa ktorej sa vedenie Národná diaľničná spoločnosť rozhodlo pre aktuálne riešenie križovatky Triblavina.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje dlho odkladané rozhodnutie v prípade diaľničnej križovatky Triblavina, ktoré minulý týždeň zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS), za diletantské. Podľa inštitútu diaľničná spoločnosť ustúpila tlaku aktivistov. "V žiadnom prípade sa nedá tento konečný variant považovať za diaľnicu s kolektormi, pretože to, čo NDS označuje za kolektor, je rýchlostná cesta," informoval TASR predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

NDS podľa jeho slov nezverejnila podklady ani analýzy, z ktorých čerpala pri svojom rozhodnutí, či dokonca ani porovnania s alternatívou bez kolektorov. "Ak by sa aj pristúpilo k tomuto variantu, dnes navyše neexistuje v územných plánoch zakreslené pripojenie okolitých obcí na tieto "kolektory". Staviame tak v podstate drahú a zbytočnú "rýchlostnú cestu" paralelne s diaľnicou," tvrdí Matej. Prechod medzi touto "rýchlostnou cestou" a diaľnicou bude podľa neho možný iba v prípojných bodoch - mimoúrovňových križovatkách, na ktoré by okolité obce boli pripojené aj v alternatíve bez kolektorov.

IDH vyzýva ministerstvo dopravy, aby zverejnilo metódu, podľa ktorej sa vedenie NDS rozhodlo pre aktuálne riešenie križovatky Triblavina. Taktiež, aby predstavilo dopravné prieskumy a intenzitu dopravy v danej lokalite, ktoré by potvrdzovali alebo vyvrátili opodstatnenosť takejto investície. IDH požaduje aj zverejnenie odborného porovnania predloženého variantu s riešením diaľnice bez kolektorov. Od rezortu dopravy žiada, aby zverejnilo, ako sú v platnom územnom pláne zakreslené pripojenia okolitých obcí na plánovanú komunikáciu.

"Vzniká precedens, že pod tlakom aktivistov sa preinvestuje jedna miliarda eur a zrealizovaná dopravná stavba nevyrieši dopravnú situáciu obyvateľov v okolí Bratislavy. Totiž jediným riešením, ktoré môže pomôcť aglomerácii, ako je Bratislava, je len a len kvalitná integrovaná verejná doprava," podotkol Matej.

S aktuálnym riešením diaľničnej križovatky Triblavina nesúhlasia ani aktivisti z občianskeho združenia Triblavina. Podľa nich je tento variant len ďalším z pokusov obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je ani prinavrátením k zákonnému postupu. Ako tvrdia, rozšírenie diaľnice na päťpruh podľa nich neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu. Ako podotkli, zásadný rozdiel medzi kolektorom a diaľnicou je ten, že zatiaľ čo na kolektor je možné každých 500 metrov napojiť cestu I. aj II. triedy, na diaľnicu je možné napojiť len cestu I. triedy maximálne každých päť kilometrov.

"Ak sa teda stanú kolektory súčasťou diaľnice s pravidlami pripájania ciest na diaľnicu, hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné," tvrdí OZ Triblavina. Takéto riešenie nie je podľa neho v súlade s Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), v ktorom je na základe požiadavky ministerstva dopravy zapracovaná diaľnica s kolektormi a na základe ktorého bola vypracovaná projektová dokumentácia a vydané územné rozhodnutie.

NDS minulý týždeň informovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice. Ide o pôvodnú koncepciu 3 plus 2, ktorá je upravená tak, aby zohľadňovala reálny nárast dopravy a zároveň efektívne využila verejné zdroje. Súčasťou diaľnice budú aj požadované kolektory a to tak, ako je uvedené v Územnom pláne BSK. 

Aktuálne riešenie križovatky Triblavina s tromi pruhmi a dvomi kolektormi je podľa ministra dopravy Romana Brecelyho (nominant #Siete) najlepším riešením. "Skúšali sme rôzne varianty, ale toto sa nám zdá byť najlogickejšie a zároveň to spĺňa všetky parametre a stavebné povolenia aj územný plán," uviedol Brecely.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál TASR, Foto: TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Slovensko bude mať problém so spracovaním odpadu, varuje expert

Slovensko bude mať problém so spracovaním odpadu, varuje expert

VČERA - 17:55Ekonomické

Slovensko bude mať problém so spracovaním odpadu, upozornil environmentálny expert Juraj Musil v pondelok na stretnutí spoločnosti GGES s médiami v Bratislave.

NDS musí znovu vyhodnotiť tender na prvý z troch chýbajúcich úsekov D3

NDS musí znovu vyhodnotiť tender na prvý z troch chýbajúcich úsekov D3

VČERA - 14:10Ekonomické

Národná diaľničná spoločnosť musí opätovne vyhodnotiť výsledky tendra na výstavbu diaľničného úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov, II. polprofil.

PS: Pre zásahy do 2. piliera už prišli ľudia o stovky miliónov, hrozia ďalšie

PS: Pre zásahy do 2. piliera už prišli ľudia o stovky miliónov, hrozia ďalšie

VČERA - 13:12Ekonomické

Doterajšie zásahy vlád Roberta Fica (Smer-SD) do druhého dôchodkového piliera pripravili ľudí na Slovensku o stovky miliónov eur.

Bessent: USA a Čína budú mať vzájomne výhodné obchodné vzťahy

Bessent: USA a Čína budú mať vzájomne výhodné obchodné vzťahy

VČERA - 9:00Ekonomické

Americký minister financií Scott Bessent obhajoval postoj svojej vlády v colnom spore medzi USA a Čínou.

Grendel: Vláda sa tvári, že konsoliduje, ale rieši len seba

Grendel: Vláda sa tvári, že konsoliduje, ale rieši len seba

14:31 18.05.2025Ekonomické

Uviedol to poslanec parlamentu Gábor Grendel v reakcii na nedeľné vyjadrenia premiéra Roberta Fica.