Štátne Cargo malo ku koncu roku 2015 dlh vo výške 129,6 milióna eur
- 13:55 08.06.2016
- Bratislava

Na zníženie zadlženia spoločnosti sa použili predovšetkým financie získané z predaja 66-% podielu v dcérskej spoločnosti firmy Cargo Wagon.
Z celkového dlhu nákladného dopravcu ZSSK Cargo tvorili ku koncu roku 2015 bankové úvery 63,6 milióna eur, neuhradený záväzok za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republiky bol vo výške 35,5 milióna eur a záväzky z finančného lízingu vo výške 30,5 milióna eur.
Od roku 2012 pritom dlh spoločnosti postupne klesal. Na konci roku 2012 predstavoval výšku 447 miliónov eur, v roku 2013 to bolo 433 miliónov eur a v roku 2014 predstavoval 333 miliónov eur.
Na zníženie zadlženia spoločnosti sa použili predovšetkým financie získané z predaja 66-% podielu v dcérskej spoločnosti firmy Cargo Wagon vo výške 7 miliónov eur i výnosy z predaja nákladných vozňov vo výške 216,6 milióna eur.
Čo sa týka druhej dcérskej spoločnosti ZSSK Cargo, ktorá nesie názov Cargo Intermodal, predaj jej 66-% akcií sa doteraz nezrealizoval. Aj keď štátny dopravca vyhlásil dvojkolové medzinárodné výberové konanie na vstup investora do dcérskej firmy, nepodarilo sa mu dosiahnuť očakávanú cenu za 66 % akcií vo výške približne 20 miliónov eur.
Minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete) po dnešnom rokovaní vlády avizoval, že by chcel pokračovať v predaji tohto 66-% podielu v dcérskej spoločnosti. "Nie je zatiaľ dôvod to meniť," konštatoval.
V rámci plánovaných opatrení na ekonomickú konsolidáciu ZSSK Cargo sa pritom počítalo aj so vznikom tretej dcérskej spoločnosti, ktorá mala byť zameraná na oblasť údržby a opráv rušňov a vozňov. Mala byť spoločným podnikom štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a nákladného dopravcu ZSSK Cargo.
Z informácie ale vyplýva, že po posúdení tohto kroku nakoniec padlo rozhodnutie takúto dcérsku spoločnosť nevytvoriť. Dôvodom boli najmä rozdielna technická základňa koľajových vozidiel v osobnej a nákladnej doprave, a tiež rozdielne požiadavky na kvalitu údržby a opráv týchto vozidiel. Okrem toho by to mohlo pre ZSSK znamenať riziko, že nebude môcť čerpať eurofondy na zariadenia technicko-hygienickej údržby vlakov na osobnú dopravu.
"ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov," avizuje rezort dopravy v materiáli.
Šéf rezortu dopravy objasnil, že sa hľadali synergické efekty spolu so ZSSK. "Ale treba si uvedomiť, že tam ide o úplne iné vozové typy, takže synergia sa v zásade rozplynula," konštatoval Brecely. Aj v tomto prípade sa teda podľa neho hľadá finančne výhodné riešenie.

Slovensko bude mať problém so spracovaním odpadu, varuje expert
Slovensko bude mať problém so spracovaním odpadu, upozornil environmentálny expert Juraj Musil v pondelok na stretnutí spoločnosti GGES s médiami v Bratislave.

NDS musí znovu vyhodnotiť tender na prvý z troch chýbajúcich úsekov D3
Národná diaľničná spoločnosť musí opätovne vyhodnotiť výsledky tendra na výstavbu diaľničného úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov, II. polprofil.

PS: Pre zásahy do 2. piliera už prišli ľudia o stovky miliónov, hrozia ďalšie
Doterajšie zásahy vlád Roberta Fica (Smer-SD) do druhého dôchodkového piliera pripravili ľudí na Slovensku o stovky miliónov eur.

Bessent: USA a Čína budú mať vzájomne výhodné obchodné vzťahy
Americký minister financií Scott Bessent obhajoval postoj svojej vlády v colnom spore medzi USA a Čínou.

Grendel: Vláda sa tvári, že konsoliduje, ale rieši len seba
Uviedol to poslanec parlamentu Gábor Grendel v reakcii na nedeľné vyjadrenia premiéra Roberta Fica.