Štvrtok, 25.4.2024Meniny má Marek

Ste to, čo jete: Živiny v potrave menia spôsob, akým sa gény správajú

• 18:19 11.03.2016
  • Bratislava
Ste to, čo jete: Živiny v potrave menia spôsob, akým sa gény správajú

Podľa novej štúdie môže mať strava oveľa väčší dopad na naše telo, než sme si doteraz mysleli.

Vedci v štúdii publikovanej v časopise Nature Microbiology zistili, že zatiaľ čo naše DNA určuje, ako pracuje metabolizmus, živiny uvoľnené z potravín môžu zmeniť spôsob fungovania našich génov. Dr. Markus Ralser, biochemik na Univerzite v Cambridge a Francis Crick Institute v Londýne, ktorý viedol výskum, povedal: "Bunkový metabolizmus hrá oveľa dynamickejšiu úlohu v bunkách, než sme si predtým mysleli. Takmer všetky gény v bunke sú ovplyvnené zmenami živín, ku ktorým majú prístup.”

Čítajte: Ako zlé stravovanie ovplyvňuje vašu pamäť

Vedci prišli na to, že živiny v potravinách menia spôsob, akým sú produkované proteíny v takmer každom géne nášho tela, a to môže mať priamy vplyv na naše zdravie. Ak sa zmení produkcia proteínu, môže to mať dominový efekt na to, ako naše telo rastie, reaguje na choroby a dokonca aj na našu inteligenciu.

Čítajte: Najlepšia diéta a recept pre zdravie: Stredomorská strava

Tento objav by mohol pomôcť vysvetliť, prečo ľudia odlišne reagujú na niektoré lieky, alebo by mohol pomôcť vedcom vyvinúť nové cesty vedúce k liečbe rakoviny, ktorá mení metabolické procesy.

Strava nad génmi

Riziko chronických ochorení a radikálne rozdiely v hmotnosti a metabolizme sú značne ovplyvnené aj stravou matky počas tehotenstva. Štúdia vykonaná na myšiach v roku 2006 dospela k záveru, že aj v prípade, že je matka obézna a má zvýšené riziko vzniku niektorých chorôb, ako je cukrovka alebo rakovina, väčšina jej potomkov sa narodí zdravá a s bežnými zdravotnými rizikami za predpokladu, že jej výživa bola dobrá v priebehu tehotenstva. Takmer žiadny sklon k chronickým ochoreniam sa nezdedil v dôsledku DNA, ale skôr v dôsledku stravovacích návykov v priebehu tehotenstva.

Dôležitosť vyváženej stravy

Podľa výskumníkov z Nórskej univerzity vedy a technológie by sme mali mať stravu s rovnakým príjmom sacharidov, bielkovín a tukov. Ak jedna z týchto kategórií prevažuje nad druhou, zo živín, ktoré dostaneme z potravín sa stanú prevládajúce chemikálie v okolí DNA. Dobrým príkladom je strava, ktorá obsahuje 60 alebo viac percent sacharidov. Laboratórne výskumy zistili, že za týchto okolností gény súvisiace s kardiovaskulárnym ochorením a diabetom začnú urýchľovať ich procesy.

Zdroj: Info.sk, TM, ncbi.nlm.nih.gov, ntnu.edu, Foto: shutterstock