• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 22.8.2019Meniny má Tichomír
23°Bratislava

Prázdne kalórie: Sabotujú aj vaše chudnutie?

  • 19:19 25.09.2015
  • Bratislava
Prázdne kalórie: Sabotujú aj vaše chudnutie?

Veľa surovín, ktoré každodenne konzumujeme, obsahuje prázdne kalórie. Patria medzi najčastejších sabotérov našej snahy o schudnutie a zdravé stravovanie. V článku sa dozviete, čo presne prázdne kalórie sú, koľko denne ich môžete skonzumovať a ako sa im spoľahlivo vyhnúť.

Čo sú prázdne kalórie

Sú bežnou súčasťou surovín s vysokou energetickou hodnotou a minimom živín. Na krátky čas nás teda zasýtia a poskytnú nám energiu. Telu ale nedodajú žiadne vitamíny, minerály a iné dôležité látky.

Čítajte: 7 nezdravých potravín, ktoré by ste mali vyhodiť

V praxi to znamená, že takéto jedlá vás zasýtia iba na krátku dobu a nezískate z nich žiadne živiny. Naviac vám budú nenápadne zvyšovať váhu, pretože sa po ich konzumácii veľmi rýchlo dostaví pocit hladu, ktorý sa budete snažiť zahnať ďalším jedlom.

V týchto jedlách sa najčastejšie nachádzajú

Potraviny, ktoré vyzerajú úžasne a lákavo sú zvyčajne ich bohatým zdrojom. Konzumáciu týchto surovín by ste mali obmedziť:

  • Koláče, sušienky, cukrovinky
  • Cestoviny, ryža
  • Energetické nápoje
  • Alkoholické nápoje
  • Slanina, párky, rebierka
  • Sladené minerálky
  • Hranolky a hamburgery
  • Pizza
  • Syr
  • Čipsy

Koľko prázdnych kalórií môžeme denne skonzumovať?

Život by nemal byť iba o odriekaní. Preto si občas môžete dovoliť sladkú alebo mastnú maškrtu.

  • Ženy 19- 30 rokov: Odporúčané denné množstvo kcal – 2000, z toho 260 prázdnych kcal
  • Ženy 31 – 50 rokov: Odporúčané denné množstvo kcal – 1800, z toho 160 prázdnych kcal
  • Ženy +51 rokov: Odporúčané denné množstvo kcal – 1600, z toho 120 prázdnych kcal

Čítajte: Sladké sýtené nápoje: 8 spôsobov, ako vám môžu zničiť zdravie

  • Muži 19 - 30 rokov: Odporúčané denné množstvo kcal – 2400, z toho 330 prázdnych kcal
  • Muži 31 – 50 rokov: Odporúčané denné množstvo kcal – 2200, z toho 265 prázdnych kcal
  • Muži +51 rokov: Odporúčané denné množstvo kcal – 2000, z toho 260 prázdnych kcal

Ako vidíte, prázdne kalórie by sa mali tvoriť zhruba 10 - 15% prijatých kalórií denne. Uvedené hodnoty sú orientačné a platia pre ľudí, ktorí denne vykonávajú minimum pohybových aktivít. Ak pravidelne športujete, môžete si príjem prázdnych kalórií o niečo zvýšiť.

Ako ich na potravinách spoznáme?

Ak kupujete balené a spracované potraviny, musíte sa riadiť informáciami na obale výrobku. Samotné prázdne kalórie na obale nebývajú uvedené. Orientujte sa teda podľa hodnôt pridaných sladidiel a nasýtených tukov. Ak týmto číslam nerozumiete, stačí, ak si dáte pozor na celkové množstvo kalórií. Čím vyššie číslo, tým väčší podiel prázdnych kalórií.

Dávate si pozor na príjem prázdnych kalórií? Alebo takéto jedlá zvyčajne vôbec nekonzumujete?

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, fitnessrepublic.com, choosemyplate.gov, inlivo.com, Foto: pixabay.c
Najnovšie v kategóriiViac článkov
7 nápojov pred spaním, ktoré vám pomôžu schudnúť

7 nápojov pred spaním, ktoré vám pomôžu schudnúť

VČERA - 21:08Zdravie

Ak je vaším cieľom schudnúť, doprajte si pred spánkom jeden z týchto nápojov.

Mrazená zelenina a 8 bežných chýb, ktoré opakujeme pri jej príprave

Mrazená zelenina a 8 bežných chýb, ktoré opakujeme pri jej príprave

VČERA - 19:09Zdravie

Odborníci radia, ako kupovať, pripravovať, variť a skladovať mrazenú zeleninu tak, aby ste z nej mali najväčší pôžitok.

Kávová diéta: Účinný spôsob chudnutia, alebo len rozprávka na dobrú noc?

Kávová diéta: Účinný spôsob chudnutia, alebo len rozprávka na dobrú noc?

20:12 20.08.2019Zdravie

Kávová diéta sľubuje chudnutie len s niekoľkými šálkami kávy za deň. Aké sú jej skutočné účinky a na čo treba dať pozor?

10 najčastejších chýb, ktoré robíme pri skladovaní potravín

10 najčastejších chýb, ktoré robíme pri skladovaní potravín

19:18 20.08.2019Zdravie

Asi už viete, že zemiaky do chladničky nepatria. Ďalšie chyby pri skladovaní potravín vás ale môžu prekvapiť.

Varovné príznaky nedostatku omega-3 mastných kyselín

Varovné príznaky nedostatku omega-3 mastných kyselín

19:45 19.08.2019Zdravie

Nedostatok omega-3 a omega-6 mastných kyselín môže mať za následok niekoľko zdravotných problémov.