• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 6.7.2020Meniny má Patrícia, Patrik
31°Bratislava

Tri veci, ktoré musíte vedieť o vitamínových doplnkoch

  • 18:45 23.09.2015
  • Bratislava
Tri veci, ktoré musíte vedieť o vitamínových doplnkoch

Čítajte ďalej a dozviete sa viac o obvyklých doplnkoch, ako vybrať tie správne, a kedy užívať alebo naopak vyhnúť sa doplnkom.

Aký je najlepší spôsob užívania vitamínových doplnkov? Aké množstvo vitamínových alebo minerálnych doplnkov by ste mali užívať? Koľko druhov doplnkov by ste mali užívať, alebo kedy prestať? To sú niektoré z najčastejších otázok a odpoveď je takmer vždy neurčitá. Nesprávne doplnky vám môžu urobiť viac škody ako úžitku, no ak si vyberiete správne, môžu skutočne zlepšiť vaše zdravie.

Prestaňte užívať multivitamíny

Mnoho ľudí sa domnieva, že multivitamíny sú obrana proti ochoreniam. V skutočnosti môžu multivitamíny urobiť viac škody ako úžitku. Ak sa pozriete na zloženie väčšiny multivitamínov, všimnete si, že majú priveľa niektorých živín, ako je vitamín A alebo B6 a nedostatok ďalších živín, ako je horčík alebo železo. Táto nerovnováha živín znamená predávkovanie a zároveň nízky príjem iných vitamínov. Ďalším dôvodom, prečo sú multivitamíny zlé pre vaše zdravie, je kvôli ich zlej kvalite. Mnohokrát obsahujú prísady, ktoré telo nedokáže využiť.

Prírodné potraviny vs. doplnky

Možno najlepší spôsob, ako získať vitamíny, živiny a minerály, je z potravín. Živiny prichádzajú v rôznych formách a správajú sa inak vo vašom tele. Užívanie živín prirodzene z potravín je pre telo efektívnejšie, než prijímanie živín z pilulky.

V niektorých prípadoch však existujú výnimky. Jedna štúdia ukázala, že 10 až 30% starších ľudí (zvyčajne nad 50 rokov) nedokáže stráviť ani vstrebávať prírodný vitamín B-12 z potravín. V takýchto prípadoch sa odporúča, aby užívali B-12 v tabletkách. Tiež tehotným ženám sa odporúča, aby užívali vitamín B-9 z doplnkov alebo obohatených potravín, rovnako ako z normálnych potravín. U vitamínu C je prirodzená aj syntetická forma v poriadku.

Čítajte: Môže vitamín E zachrániť imunitné bunky?

Niekedy syntetické formy doplnkov môžu dokonca ponúknuť viac výhod oproti prirodzenej podobe. Napríklad syntetická forma niacínu spôsobuje menšie sčervenanie kože ako prírodný niacín.

Načasovanie

Správne načasovanie vašich doplnkov môže nielen optimalizovať ich výhody, ale tiež sa tým dokážete vyhnúť nežiadúcim účinkom. Minerály, ako je vápnik, sú efektívnejšie využité v tele počas noci. Magnézium tiež pôsobí ako prírodný uvoľňovač svalov a môže pomôcť pri podpore kvality spánku. Na druhú stranu zinok by sa nemal užívať s vápnikom, takže by ste ho mali užiť skôr ráno.

Čítajte: Omega-3 mastné kyseliny pomáhajú aj 7 rokov po vysadení

Ak to nepotrebujete, neberte to

U doplnkov vždy bude existovať určité riziko. Aj tá najprirodzenejšia forma môže obsahovať vysoké množstvo ťažkých kovov alebo znečisťujúcich látok. Ak máte pochybnosti o tom, či doplnky potrebujete, je lepšie ich neužívať.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: info.sk, TM, webmd.com, ajcn.nutrition.org, Foto: pexels.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako poraziť tuk na bruchu podľa toho, ako vyzerá

Ako poraziť tuk na bruchu podľa toho, ako vyzerá

VČERA - 19:35Zdravie

Existuje 6 základných príčin ukladania tuku na bruchu, ktoré majú rôzny vzhľad a možno ich riešiť rôznymi spôsobmi.

Ako zistiť, či ste prekonali infarkt bez toho, aby ste o tom vedeli?

Ako zistiť, či ste prekonali infarkt bez toho, aby ste o tom vedeli?

20:20 04.07.2020Zdravie

Príznaky infarktu sú niekedy náhle a bolestivé, inokedy sú zas také mierne, že nás ani nenútia ísť do nemocnice. Ako zistiť, či ste prekonali infarkt?

Trvalé následky koronavírusu: Tento príznak pacientom ostal aj po prekonaní COVID-19

Trvalé následky koronavírusu: Tento príznak pacientom ostal aj po prekonaní COVID-19

19:36 04.07.2020Zdravie

Jeden z desiatich pacientov pozitívnych na ochorenie COVID-19 sa ani po vyliečení príznaku nezbavil.

Tieto potraviny zvyšujú riziko Alzheimerovej choroby. Ako často ich jete?

Tieto potraviny zvyšujú riziko Alzheimerovej choroby. Ako často ich jete?

7:54 04.07.2020Zdravie

Strava má značný vplyv aj na zdravie vášho mozgu. Niektoré potraviny dokonca zvyšujú riziko Alzheimerovej choroby. Ktoré to sú?

6 vecí, ktoré môžete očakávať, keď si začnete pravidelne naparovať tvár

6 vecí, ktoré môžete očakávať, keď si začnete pravidelne naparovať tvár

15:20 03.07.2020Zdravie

Týchto 6 výsledkov spozorujete na svojej tvári pri pravidelnom naparovaní.