• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 17.10.2021Meniny má Hedviga
Bratislava

Znížte riziko vzniku Alzheimera týmito potravinami

  • 19:20 18.06.2015
  • Bratislava
Znížte riziko vzniku Alzheimera týmito potravinami

Alzheimerovou chorobou u nás trpí okolo 60-tisíc ľudí a ich počet každoročne narastá. Aj keď sa toto ochorenie zastaviť nedá, existuje možná prevencia. Podľa posledných výskumov spočíva v pravidelnej konzumácii určitých potravín. Prečítajte si, ktoré to sú.

Alzheimerova choroba začína pomaly a nenápadne. Jej príznaky často podceňujeme a pripisujeme ich vysokému veku. Už dávno ale neplatí, že postihuje iba starších ľudí. Ak sa jej chcete vyhnúť, mali by ste včas zaradiť do vašej stravy tieto suroviny:

Ryby

Sú prirodzeným a bohatým zdrojom Omega-3 mastných kyselín, ktoré mozgu veľmi prospievajú, chránia ho a pomáhajú aj kognitívnym funkciám. Nájdete ich v mastnejších rybách, siahnite teda po lososovi, makrele, tuniakovi alebo sardinkách.

Orechy a semiačka

Obsahujú hlavne vitamín E, ktorý je súčasťou doplnkovej liečby aj u pacientov už postihnutých týmto ochorením. V kombinácii s liečbou dokáže preukázateľne zmierňovať skoré príznaky demencie. Najlepšie sú mandle, vlašské orechy alebo ľanové semiačka.

Čítajte: Tieto potraviny škodia nášmu mozgu

Ovocie

Vyberajte si tmavšie sfarbené druhy, napríklad čučoriedky, černice a slivky. Vhodné sú ale aj maliny, jahody alebo čerešne. Práve takto sfarbené ovocie totiž obsahuje najviac antioxidantov - flavanoidov, ktoré spomaľujú degeneratívne procesy buniek a obnovujú ich prirodzený stav.

Zelenina

Najmä tmavolisté druhy ako špenát, kapusta, ale aj brokolica a reďkev dokážu najúčinnejšie ochrániť šedú kôru v mozgu. To vďaka tomu, že sú antioxidantmi, konkrétne obsahujú kartenoidy – rastlinné farbivo.

Strukoviny

Do stravy by ste mali zaradiť aj šošovicu, hrášok, fazuľu alebo sóju. Aj strukoviny sú bohatým zdrojom flavanoidov a tiež vlákniny, ktorá dodáva energiu aj mozgu.

Iné suroviny

Kari korenie, škorica, čokoláda ale aj káva majú podľa vedcov taktiež pozitívne účinky pri oddaľovaní starnutia našej mozgovej kôry. Podľa najnovších výskumov tu ale môžeme zaradiť aj extra panenské olivové oleje a kokosové oleje. Aj tieto suroviny totiž majú istý podiel antioxidantov. Dávajte ale pozor na množstvo a kvalitu týchto potravín.

Čítajte: Vášmu mozgu pomôže kokosový olej

Niekoľko mýtov o tejto chorobe:

  • Alzheimer nie je smrteľný – Bohužiaľ, táto choroba je v top desiatke hlavných smrteľných chorôb ľudstva.
  • Alzheimerom trpia iba starí ľudia – Starší ľudia (nad 60 rokov) sú rizikovou a najčastejšou skupinou, ktorá je postihnutá týmto ochorením, no približne 5% ľudí ju môže mať aj v produktívnom veku. Väčšinou je to spôsobené genetikou.
  • Symptómy sú normálnou súčasťou starnutia – Je síce normálne občas niečo zabudnúť, najmä čím sme starší, ale ak je strata pamäte tak masívna, že sa človek nevie sám orientovať, niečo nie je v poriadku.
  • Alzheimer sa dá liečiť – existujú liečebné postupy, ktoré túto chorobu môžu spomaliť, no zastaviť ani vyliečiť sa zatiaľ nedá.
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, webmd.com, alzheimers.net. prevention.com, Foto: pixabay.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Toto jedlo prispeje k rapídnemu zhoršeniu mozgovej funkcie už v priebehu 4 týždňov

Toto jedlo prispeje k rapídnemu zhoršeniu mozgovej funkcie už v priebehu 4 týždňov

VČERA - 19:36Zdravie

Následkom pôsobenia tohto jedla na mozog sa dá vyhnúť pomocou správne zvolených doplnkov. Najúčinnejšou prevenciou je však zdravá strava.

Tento typ introvertov má vyššie riziko depresie

Tento typ introvertov má vyššie riziko depresie

VČERA - 9:10Zdravie

Depresia je viac než len prežívanie negatívnych emócií, ako je smútok a úzkosť.

Prečo sa budíme o tretej ráno a premýšľame nad najväčšími obavami?

Prečo sa budíme o tretej ráno a premýšľame nad najväčšími obavami?

VČERA - 7:31Zdravie

Spánok bežného človeka je pomerne často prerušovaný, no len niektorí na tieto rušivé momenty reagujú vedome. Prečo sa prebúdzame najmä o tretej nadránom a zamestnávame myseľ svojimi najväčšími obavami?

Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

19:41 14.10.2021Zdravie

Tieto dva rizikové faktory viete mať pod kontrolou.

Smrteľný príznak perimenopauzy, s ktorým sa stretáva každá 10. žena

Smrteľný príznak perimenopauzy, s ktorým sa stretáva každá 10. žena

7:20 12.10.2021Zdravie

Mnohé z nich trpia v tichosti. Tento príznak perimenopauzy predstavuje smrteľné nebezpečenstvo.