• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 12.10.2024Meniny má Maximilián
15°Bratislava

Angličtina je podľa Slovákov dôležitá, avšak neovládajú ju

  • 13:27 30.03.2015
  • BRATISLAVA
Angličtina je podľa Slovákov dôležitá, avšak neovládajú ju

Angličtinu vníma ako užitočnú pre svoje deti v priemere 79 percent Európanov. Spomedzi Slovákov jej rovnakú váhu prikladá až 87 percent ľudí.

Slováci vnímajú užitočnosť anglického jazyka, ale ich schopnosť porozumieť informáciám v angličtine je nízka. To súvisí aj s kvalitou výučby angličtiny na našich školách.

Na pondelňajšej tlačovej besede to povedala riaditeľka British Council Slovensko Alena Rebrová, ktorá interpretovala zistenia Eurobarometra a vlastného prieskumu medzi učiteľmi angličtiny na základných a stredných školách.

"Schopnosť porozumieť informáciám v tomto jazyku je v EÚ priemerne 25 percent, kým na Slovensku je to iba 14 percent," informovala Rebrová. Paradoxné je pritom podľa nej to, že kým schopnosť Slovákov pracovať s informáciami v angličtine je oproti európskemu priemeru nižšia, Slováci si intenzívnejšie ako iné európske krajiny uvedomujú užitočnosť angličtiny pre budúcnosť svojich detí.

Z údajov Eurobarometra vyplýva, že kým angličtinu vníma ako užitočnú pre svoje deti v priemere 79 percent Európanov, na Slovensku je to až 87 percent ľudí. Ostatné jazyky vnímajú obyvatelia členských krajín EÚ ako menej užitočné. Ovládať nemčinu považuje za užitočné v priemere 17 percent ľudí, francúzštinu 16 percent a španielčinu 14 percent ľudí.

Učitelia sú si neistí svojím prejavom

Z prieskumu British Council Slovensko medzi učiteľmi angličtiny tiež vyplýva, že podmienky pre výučbu anglického jazyka na Slovensku, najmä však v základných školách, vnímajú učitelia ako nedostatočné a nezodpovedajúce jej významu. "Jedným z výsledkov je aj zistenie, že 11 percent učiteľov si je neistých svojím prejavom v tomto jazyku. Máme veľa nadšených učiteľov, ale chýba im podpora, aby mohli učiť angličtinu kvalitnejšie," dodala Rebrová.

Medzi potrebami, ktoré učiteľom najviac chýbajú, 95 percent opýtaných označilo existenciu systémového doplnkového vzdelávania. Potrebou, ktorú uviedlo 96 percent učiteľov v prieskume, je tiež získavanie praktických metód na aktiváciu žiakov. Za vysoko potrebné pre zlepšenie kvality výučby anglického jazyka na školách označilo 82 percent učiteľov vo výskume aj nutnosť zapojenia učiteľov angličtiny do tvorby vzdelávacích materiálov.

V oblasti technického vybavenia vidia učitelia takisto viaceré problémy. Najviac respondentov, 93 percent, vníma ako kľúčový nedostatok absenciu komplexných vyučovacích materiálov. Nutnosť mať k dispozícii didaktickú nadstavbu k učebniciam označilo 91 percent respondentov. Prieskum spravil British Council Slovensko v decembri minulého roka na vzorke 428 učiteľov angličtiny.

Ministerstvo spustilo pre učiteľov projekt

Minister školstva Juraj Draxler v pondelok povedal, že ministerstvo netvrdí, že systém kontinuálneho vzdelávania je dobre nastavený. "V kontinuálnom vzdelávaní nemáme vytvorený taký systém, aby sme učiteľov vedeli efektívne kontinuálne vzdelávať. To sa týka aj iných oblastí, nielen jazykového vzdelávania. V ponuke je dosť veľa rôznych kurzov. My však musíme tento systém efektívne nastaviť," povedal Draxler s tým, že tomu sa rezort bude venovať v legislatívnom balíčku, ktorý ide na májovú schôdzu Národnej rady SR.

"Ak učitelia deklarujú nedostatočnú podporu v systéme kontinuálneho vzdelávania, súhlasím s nimi. Budeme to musieť zmeniť," povedal Draxler.

Draxler zároveň pripomenul, že rezortná organizácia Metodicko-pedagogické centrum už spustila národný projekt s názvom Nové trendy vzdelávania učiteľov anglického jazyka na základných školách. Jeho cieľom je zvýšiť kvalitu vyučovania anglického jazyka na základných školách na Slovensku, a to aj vrátane Bratislavského kraja.

Zapojiť sa môže tritisíc učiteľov z predpokladaných 6 500 angličtinárov. Projekt ponúka učiteľom nové metódy a nástroje ako jednoducho urobiť hodiny angličtiny atraktívnejšie. Zároveň svojou účasťou na projekte získajú moderné didaktické prostriedky, ktoré sú nadstavbou k existujúcemu portfóliu učebníc anglického jazyka. Žiakom zas projekt prinesie interaktívne vyučovacie hodiny, vďaka novému digitálnemu obsahu.

Ministerstvo zároveň zdôraznilo dôležitosť angličtiny tým, že inovované štátne vzdelávacie programy vymedzujú anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk, ktorý vyučujú povinne od tretieho ročníka základnej školy.

Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Rok po zemetrasení odborníci predstavili obyvateľom Ďapaloviec výsledky výskumu

Rok po zemetrasení odborníci predstavili obyvateľom Ďapaloviec výsledky výskumu

DNES - 18:12Domáce

Po roku od zemetrasenia, ktoré zasiahlo východné Slovensko, sa v Ďapalovciach v okrese Vranov nad Topľou stretli odborníci z Ústavu vied o Zemi Slovenskej akadémie vied s miestnymi obyvateľmi.

Ombudsman: Musíme ukazovať, že nenávisť nemá v našej spoločnosti miesto

Ombudsman: Musíme ukazovať, že nenávisť nemá v našej spoločnosti miesto

DNES - 17:25Domáce

Odkázal to verejný ochranca práv Róbert Dobrovodský pri príležitosti druhého výročia útoku na Zámockej ulici v Bratislave. Apeluje na jednotnosť pri odsúdení tohto činu i podpore tých, ktorí sa stali jeho obeťami.

Politici pri príležitosti druhého výročia útoku na Zámockej odsúdili nenávisť

Politici pri príležitosti druhého výročia útoku na Zámockej odsúdili nenávisť

DNES - 16:59Domáce

Politici pri príležitosti druhého výročia tragického útoku na Zámockej ulici v Bratislave odsúdili nenávisť a násilie v spoločnosti.

Záchranári bojovali o život cyklistu, na miesto vyslali vrtuľník

Záchranári bojovali o život cyklistu, na miesto vyslali vrtuľník

DNES - 16:25Domáce

Cyklista mal vážne zdravotné komplikácie.

Vážna dopravná nehoda: Cestu medzi dvoma obcami museli uzavrieť

Vážna dopravná nehoda: Cestu medzi dvoma obcami museli uzavrieť

DNES - 15:10Domáce

Na mieste zasahujú všetky záchranné zložky.