• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
21°Bratislava

Ľanový olej: Jeden z najdôležitejších doplnkov stravy

  • 19:38 16.03.2015
  • BRATISLAVA
Ľanový olej: Jeden z najdôležitejších doplnkov stravy

Ľanový olej je extraktom z ľanových semienok. Ľan je najstarším porastom pestovaným na Zemi a v našej strave by určite nemal chýbať. Dokáže nám poskytnúť množstvo zdravých látok.

Táto plodina sa pestuje už od nepamäti. V starovekom Grécku bol známou medicínou na zmiernenie žalúdočných ťažkostí.

Výživné látky

Ľanový olej obsahuje výživné látky, ktoré nám môžu pomôcť s množstvom zdravotných problémov.

  • Omega-3 a omega-6: Výživné esenciálne mastné kyseliny chránia membránu buniek. Sú prevenciou pred ochoreniami ciev a srdca vyvolaných vplyvom vysokého LDL cholesterolu, ktorý tieto látky znižujú.
  • Fytoestrogény: Tieto rastlinné látky majú porovnateľný účinok so ženskými hormónmi. Sú preto nápomocné pri optimalizovaní menštruačného cyklu, zmierňovaní bolesti a zlepšovaní stavu sliznice maternice. V tomto smere pomáha i mužom, napríklad pri liečbe prostaty.

Čítajte: Kokosový olej - TOP 10 tipov ako ho využiť

  • Lignany: Majú antibakteriálne, antivírusové a protiplesňové účinky. Dokážu regulovať hladinu hormónov v tele, osvedčil sa ako prevencia rakoviny prsníka a hrubého čreva.
  • Vláknina: Zvláčňuje sliznicu, je šetrným riešením zápchy a celkovo napomáha procesu trávenia.

Čítajte: Vláknina pre štíhle a zdravé telo. Ako ju získame?

Pevnejšie kosti

Výskumy dokázali, že ľanový olej má priaznivý vplyv na hustotu kostí. Pomáha tak znižovať prejavy osteoporózy. Prispieva k ich mineralizácii, ktorá je ohrozená napríklad nástupom menopauzy či cukrovkou.

Pre zdravú pokožku, vlasy i nechty

Ľanový olej možno použiť i na vonkajšiu aplikáciu. Pomáha zmierňovať prejavy ekzémov, psoriázy a lupín.

Čítajte: Ricínový olej: Liečba pokožky s prírodným pokladom

V kuchyni

Ľanový olej nezahrievajte. Spôsobilo by to stratu dôležitých živín, ktoré obsahuje. Nie je určený na varenie, ale na použitie do už hotových jedál. Najlepšie sa preto hodí do studenej kuchyne.

Aký kúpiť a koľko ho skonzumovať?

Pri kúpe ľanového oleja dbajte na to, aby bol vyrobený lisovaním za studena. Kupujte ho zásadne v tmavých fľašiach a skladujte ho v chlade.

Odporúčaná denná dávka ľanového oleja predstavuje jednu lyžičku raz až dvakrát denne počas jedla, najlepšie spolu s bielkovinami.

Čítajte aj: Olivový olej - tomuto sa vyhnite!

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, BD, oilhealthbenefits.com, medicalnewstoday.com Foto: Pixabay
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.