• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 22.8.2019Meniny má Tichomír
25°Bratislava

Nové vlaky zvýšili pohodlie cestujúcich

  • 16:10 18.04.2013
  • BRATISLAVA
Nové vlaky zvýšili pohodlie cestujúcich

Železničná spoločnosť Slovensko a.s. končí s realizáciou prvého projektu na obnovu mobilného parku o tridsaťdva nových moderných vlakových súprav.

Nové moderné vlaky zvýšili úroveň cestovania v osobnej železničnej doprave na Slovensku. Stalo sa tak najmä s využitím finančných prostriedkov Európskej únie a štátu prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v rámci Operačného programu Doprava na roky 2007 – 2013. Obyvatelia Slovenska môžu v nových vlakoch využívať komfortné podmienky, na aké neboli doposiaľ zvyknutí.

Realizácia projektu obnovy mobilného parku v Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. počas troch rokov umožnila, aby na domácich koľajniciach pribudlo tridsaťdva pohodlných prímestských a regionálnych vlakov troch druhov jazdiacich takmer po celom Slovensku. Štátny železničný osobný prepravca očakáva dodanie posledného z plánovaného počtu nových vlakov, motorového dieselového, do Nových Zámkov, čím sa projekt úspešne ukončí. Súčasťou modernizácie železničných koľajových vozidiel bola dodávka dvoch rušňov radu 381 a úprava desiatich lokomotív radu 263.

Európska komisia schválila projekt 15. júla 2010. Celkové náklady projektu predstavujú 231,96 miliónov eur. Európsky fond regionálneho rozvoja a štátny rozpočet z tejto sumy financujú po 38 % a Železničná spoločnosť Slovensko zvyšných 24 % prostriedkov. Nové vlaky popri väčšom komforte cestovania uľahčili podmienky pre invalidných cestujúcich pri nástupe a výstupe. Namiesto vysokých nepohodlných schodov majú široké nízko podlažné dvere umožňujúce rýchlejšie a bezpečnejšie nastupovanie a vystupovanie ľudí aj s batožinou.

Všetkých desať dodaných elektrických poschodových vlakových súprav radu 671 premáva na tratiach Nové Mesto nad Váhom – Žilina – Košice, Košice – Lipany, Košice – Čierna nad Tisou a Žilina – Čadca. Vlaky vyrobené v českej spoločnosti Škoda Vagonka a.s. Ostrava majú tri vozne s kapacitou 307 miest na sedenie a môžu dosahovať maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Prvý vlak tohto typu železničiari predstavili v máji 2010 v Žiline.

Obrazom: Nové vlaky na železniciach


Desať poschodových vlakov push-pull (ťahaný – tlačený), ktoré sú tiež od výrobcu Škoda Vagonka, jazdia medzi Kútmi a Štúrovom, Novými Zámkami a Komárnom a Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom. Vo vlaku vyvinutého pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu je 362 miest na sedenie, z toho dvanásť so sklopnými sedadlami. Výhodou tohto typu je, že v obratovej stanici nie je nutné s rušňom obiehať súpravu, ale opačným smerom je vlak ovládaný z riadiaceho vozňa. Šetria sa tým peniaze za posun v obratových staniciach.

Dvanásť dieselových motorových jednotiek možno považovať za slovenské eurovlaky, keďže ich vyrobili v spoločnosti ŽOS Vrútky, a.s. Tieto súpravy s kapacitou 177 miest na sedenie prevážajú cestujúcich na tratiach v okolí Humenného, Prešova, Košíc, ako aj medzi Novými Zámkami, Nitrou a Prievidzou. Ide o vlaky s dieselovým hydraulickým prenosom výkonu radu 861 určené pre regionálnu dopravu s požadovanou maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu.

Železničná spoločnosť Slovensko zároveň plánuje získať do konca roku 2015 ďalších 29 nových vlakov. Predpokladaná cena za ich dodanie je 180 miliónov eur a financovanie tohto projektu majú zabezpečiť peniaze Európskej únie, štátneho rozpočtu a spoločnosti cez Operačný program Doprava v terajšom programovom období. Ide o súčasť projektu regionálnej podpory integrovaných dopravných systémov v Bratislave a Košiciach a ich priľahlých územiach.

Vlakový dopravca v súčasnosti organizuje dve verejné súťaže na nové vlakové súpravy. Získať chce dvadsať dieselových motorových vlakových súprav s nízko podlažnou konštrukciou pre regionálnu prepravu cestujúcich v okolí Bratislavy a Košíc. Predpokladaná cena za ich dodanie počas troch rokov je 90 mililónov eur. Železničná spoločnosť Slovensko plánuje najprv nakúpiť dva dieselové motorové vlaky iba na vlastné náklady a na dodanie ďalších osemnástich súprav si chce uplatniť právo opcie najneskôr do 1. januára 2014.

Plánuje aj dodanie deviatich dvojsystémových elektrických vlakov za 90 mil. eur. Jeden z týchto vlakov obstaráva na vlastné riziko a náklady a na dodanie ďalších si vyhradzuje právo opcie tiež do 1. januára 2014. Podmienkou uplatnenia opcie je schválenie revízie Operačného programu Doprava, čo je po rozhodnutí Európskej komisie už faktom, a podpis zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na dodanie vlakov.
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: WBN/PR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Skunk Anansie bude mať na bratislavskom koncerte ako predskokana kapelu The Youniverse!

Skunk Anansie bude mať na bratislavskom koncerte ako predskokana kapelu The Youniverse!

14:04 19.07.2019Tlačové správy

Leto odštartujú hudobní fajnšmekri v Bratislave naozaj veľkolepo.

Hra World of Tanks Blitz oslavuje 5. výročie

Hra World of Tanks Blitz oslavuje 5. výročie

22:02 19.06.2019Tlačové správy

Hru si stiahlo viac ako 120 miliónov ľudí na celom svete. Pripojte sa k oslavám od 19. júna do 26. júna a získajte veľa darčekov.

Wargaming vydáva novú hru: World of Warships Legends

Wargaming vydáva novú hru: World of Warships Legends

15:50 16.04.2019Tlačové správy

Hra World of Warships: Legends je k dispozícii na stiahnutie zadarmo na PlayStation®4 a Xbox One vo verzii early access.

Univerzita Komenského oslavuje storočnicu – príďte na 100 ROKOV S AMOSOM

Univerzita Komenského oslavuje storočnicu – príďte na 100 ROKOV S AMOSOM

13:37 20.03.2019Tlačové správy

Najväčšia a najstaršia univerzita na Slovensku chystá, pri príležitosti svojich okrúhlych narodenín, Dni otvorených dverí.

Protest „Nie sme neviditeľní!“ upozorňuje na problematiku ľudí žijúcich na ulici

Protest „Nie sme neviditeľní!“ upozorňuje na problematiku ľudí žijúcich na ulici

15:43 31.10.2018Tlačové správy

Pripravované zhromaždenie na Primaciálnom námestí má za cieľ poukázať na nezáujem štátu o ľudí žijúcich v riziku bezdomovectva.