Slovenskému maloobchodu sa nedarí, tržby opäť klesli
- 12:42 05.04.2013
- BRATISLAVA
Maloobchodu sa naďalej nedarí. Medziročný prepad tržieb v sektore sa totiž vo februári ešte prehĺbil oproti januáru o 0,5 percentuálneho bodu na 1,8 %.
Februárový medziročný vývoj v maloobchode ovplyvnili podľa štatistikov najmä nižšie tržby v maloobchode s tovarom pre kultúru a rekreáciu o 18,3 %, v maloobchode ostatného tovaru v špecializovaných predajniach o 2,7 % a v maloobchode s potravinami, nápojmi a tabakom v špecializovaných predajniach o 1,6 %.
Tržby vzrástli v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach o 0,8 %, maloobchode mimo predajní stánkov a trhov o 0,5 % a v maloobchode s pohonnými látkami v špecializovaných predajniach o 0,3 %.
Tržby vo veľkoobchode vo februári medziročne klesli o 1,1 %, podobne ako v medzimesačnom porovnaní, kde boli nižšie o 0,4 %. Tržby v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov po medziročnom raste v predchádzajúcom mesiaci znova klesli.
Oproti februáru 2012 sa znížili o 1 % avšak medzimesačne oproti januáru stúpli o 4 %. Tržby v ubytovaní sa medziročne znížili o 0,9 % a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev po dlhodobom medziročnom poklese vzrástli o 0,2 %. Medzimesačne boli tržby v ubytovaní nižšie o 2,5 % a v reštauráciách naopak vyššie o 0,3 %.
Za prvé dva mesiace tohto roka tak maloobchodné tržby na Slovensku medziročne klesli o 1,6 %. Vo veľkoobchode boli tržby oproti prvým dvom mesiacom vlaňajška naopak o 1,6 % vyššie. V predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov sa medziročne tržby ku koncu februára nezmenili, v ubytovaní medziročne klesli o 0,9 % a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev sa znížili o 0,1 %.
Maloobchodníci tak na Slovensku evidujú medziročný pokles tržieb už štyri roky v poradí. Sektor totiž pocítil dopad hospodárskej krízy a tiež nákupnej turistiky, čo spôsobilo ešte v roku 2009 medziročný prepad tržieb v tomto odvetví až o vyše 10 %.
Medziročné poklesy však vykázali maloobchodné tržby aj nasledujúce tri roky. V roku 2012 boli oproti roku 2011 nižšie o 1 %. Pokračujúci slabý spotrebiteľský dopyt však výraznejšie šance obchodu na obnovenie silnejšieho rastu tržieb zatiaľ stále nedáva.
Tržby klesali aj v eurozóne
Maloobchodné tržby v eurozóne vo februári medzimesačne klesli o 0,3 % a v rámci celej Európskej únie stagnovali. Vyplýva to z odhadu, ktorý zverejnil v piatok štatistický úrad EÚ Eurostat. Medziročne februárové maloobchodné tržby v eurozóne klesli o 1,4 % a v rámci celej EÚ sa zmenšili 0,2 %. Na Slovensku tržby oproti januára klesli o 0,3 % a v porovnaní s februárom 2012 boli nižšie o 1,8 %.
Medzimesačne v rámci členských krajín únie, z ktorých mal Eurostat údaje k dispozícii, maloobchod klesol v jedenástich a vzrástol v deviatich štátoch. Najvýraznejší rast evidovali v Luxembursku (o 4,1 %), Dánsku a na Malte (zhodne o 1,5 %). Najväčší pokles nastal v Estónsku (-2,6 %), Francúzsku (-2,2 %) a v Slovinsku (-2,0 %).
Medziročne v rámci členov EÚ, z ktorých boli údaje k dispozícii, maloobchodné tržby oslabili v dvanástich a stúpli v desiatich krajinách. Najvýraznejší pokles bol v Španielsku (-9,7 %), Portugalsku (-5,3 %) a v Estónsku (-4,5 %). Najviac maloobchodné tržby medziročne vzrástli v Luxembursku (17,3 %), Lotyšsku (4,8 %) a Veľkej Británii (3,8 %).
TikTok dobrovoľne zastavuje program odmeňovania v novej aplikácii TikTok Lite
Čínska sociálna sieť TikTok dobrovoľne pozastaví program odmeňovania za sledovanie videí v rámci svojej novej aplikácie TikTok Lite.
Putinovi nedochádzajú peniaze na financovanie vojny na Ukrajine
Ruská ekonomika tento rok vzrastie o 2,8 % a v budúcom roku o 2,5 %.
Takáč: Priame platby sa farmárom budú vyplácať aj po 30. júni
Uviedol to na tlačovej besede po stredajšom výjazdovom rokovaní vlády v Dolnej Krupej minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč.
Členstvo Slovenska v EÚ a eurozóne zvýšilo HDP na obyvateľa o 16 %
Slovenský hrubý domáci produkt na obyvateľa je vďaka členstvu v EÚ a eurozóne vyšší až o 16 %.
Benefitom členstva v EÚ sú podľa analytikov najmä jednotný trh a eurofondy
Voľný prístup slovenských firiem na spoločný trh s viac ako 450 miliónmi ľudí, voľný pohyb tovarov, práce, služieb a kapitálu.