• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
21°Bratislava

Starostlivosť o zuby. 10 mýtov, ktorým neveriť

  • 19:50 01.10.2014
  • BRATISLAVA
Starostlivosť o zuby. 10 mýtov, ktorým neveriť

Zuby máme iba jedny a keď sa pokazia, bolesti sú často na nevydržanie. Znížte riziko poškodenia zubnej skloviny a vzniku kazov aj tým, že prestanete veriť mýtom o ústnej hygiene! 

1. Bublinky zubom neškodia

Samotné bublinky v nápojoch neškodia. Pokiaľ pijete čisté minerálky, zubného kazu sa nemusíte obávať. Inak je to samozrejme so sladenými nápojmi. 

2. Všetky ústne vody a pasty sú rovnaké? Omyl! 

Každá pasta a ústna voda má iné zloženie. Každému vyhovuje iná, pretože aj kvalita našich zubov je rôzna. To je dôvodom pre ich široký výber v obchodných reťazcoch. Nejde len o marketingový ťah. 

Čítajte: Oil pulling. Elixír života existuje!

Niektorí ľudia majú citlivé zuby, odhalené krčky, suchosť v ústach a práve tí by v rámci ústnej hygieny nemali používať vodu s alkoholom. Neverte ani mýtu, že ústna voda na čistenie zubov postačí. Neslúži ako náhrada kefky a pasty!

3. Čo so zubami múdrosti?

Mnohým z nás spôsobujú rastúce osmičky doslova peklo. Sú však šťastlivci, ktorí o nich celý život nič nevedia a niektorým dokonca vôbec nenarastú. Nepočúvajte rady vašich známych, aby ste si ich dali všetky rašej rýchlo vytrhnúť! Ak vám nespôsobujú problémy, môžete sa s nimi pokojne ďalej smiať. 

4. Žuvačka nespôsobuje vypadnutie plomby

Nie je to pravda. Plomba má držať na svojom mieste, nech jete čokoľvek. Verte, že ak sa také niečo stane, je to len náhoda a plomba bola s najväčšou pravdepodobnosťou uvoľnená či inak poškodená pred samotným žuvaním. Jedným z dôvodov môže byť i tvorba zubného kazu pod plombou.

Čítajte: Tipy pre žiarivo biely úsmev. Bez chémie!

5. Nie, ovocie nečistí vaše zuby pred spaním!

Aj keď je zdravé, ovocie obsahuje cukry, ktoré pre naše zuby nie sú príliš prospešné a najmä nie ako náhrada zubnej kefky pred spaním. Takýmto spôsobom si ich môžete skôr poškodiť. Možno ste už počuli o jablku ako výbornom čističi zubov, keď pri sebe práve nemáte zubnú kefku. Vyvedieme vás z omylu. Jablko, tak ako každé iné ovocie obsahuje okrem cukrov kyseliny, ktoré rozpúšťajú zubnú sklovinu. Chybu robia aj tí, ktorí si zuby vyčistia polhodinu po jeho konzumácii. Dochádza k odvápneniu zubu, čoho následkom môže byť zvýšená citlivosť. 

6. Zápach z úst

Nedôkladné čistenie zubov nemusí byť zákonite dôvodom pre zapáchajúci dych. Podľa štúdie z roku 2008 zaň najčastejšie môže skryté ochorenie v tele. Zápach z úst môže byť prejavom cukrovky, infekcie dýchacích ciest, chronickej bronchitídy, zlyhávania obličiek a pečene.  

7. Pozor na prehnané drhnutie!

Ak budete na zuby príliš tlačiť a doslova ich drhnúť, nebudú čistejšie, ale naopak pokazenejšie. Zuby by sa mali čistiť dôkladne, ale jemne, inak si môžete poškodiť zubnú sklovinu i ďasná. Nepoužívajte príliš tvrdú kefku, zuby si čistite minimálne dve minúty krúživými pohybmi, nezabúdajte na zubnú niť a medzizubnú kefku.

Až 75% populácie trpí krvácajúcimi ďasnami a ich ďalšími ochoreniami. Ich najčastejšou príčinou je práve tvrdá zubná kefka. Na čistenie používajte radšej mäkké až stredne mäkké vlákna s rôznou dĺžkou štetiniek.

8. Biele zuby nie sú zdravšie

Krásne biele zuby síce vyzerajú pekne, no ich odtieň nemá nič spoločné so zdravím. Či už chemicky vybielené alebo od prírody, ich farba nie je znakom zdravia. Žltnutie zubov môže byť spôsobené vekom, životným štýlom, fajčením, užívaním liekov či častou konzumáciou určitých jedál a nápojov.

9. Zubnú kefku nepožičiavajte!

Zubná kefka poskytuje živnú pôdu pre baktérie. Okrem dôkladného umývania vodou po čistení, by sa preto z času na čas mala prepláchnuť i vriacou vodou. Ani to však nedáva zelenú tomu, aby ste svoju kefku požičali nečakanej návšteve. Slinami a zubným povlakom sa prenášajú nebezpečné baktérie, ktoré vám v organizme narobia iba problémy. Počuli ste už o takom Helicobacterovi? To je jeden z mnohých.   

Čítajte: Čo nepožičať ani najlepšej kamarátke

10. Tehotné k zubárovi?

A to je ďalšia chyba. Práve v období tehotenstva si plod v brušku berie z tela veľké dávky živín. Zubom tak chýba najmä vápnik.Hormonálne zmeny môžu mať na svedomí i krvácanie ďasien. Nepodceňujte preto preventívne prehliadky a zvýšenú starostlivosť o zuby aj keď ste v očakávaní. Zubárovi však túto skutočnosť oznámte.

Čítajte: Tehotenstvo vo vzťahu. Na toto sa pripravte!

Nezabúdajte chodiť na každoročné zubné prehliadky, dentálnu hygienu a riaďte sa odporúčaniami vášho lekára! 

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, BD, timesofindia.com, ordinace.cz, novinky.cz Foto: SXC
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.