• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 24.4.2024Meniny má Juraj
Bratislava

Opravené výtlky na cestách dlho nevydržia, chýba technológia

  • 19:04 18.03.2013
  • BRATISLAVA
Opravené výtlky na cestách dlho nevydržia, chýba technológia

Približne polovica z opravovaných výtlkov na slovenských cestách sa do niekoľkých mesiacov zase objaví.

Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri roky, totiž zatiaľ využíva len Žilinský samosprávny kraj a mestá Košice a Nitra.

Ako v pondelok informoval denník Pravda, asi štyri z desiatich miest plátajú výtlky teplou zmesou, pričom takáto oprava môže vydržať rok.

Až 60 percent miest obnovuje cesty studeným asfaltom, ten však pri nepriazni počasia a väčšej premávke odoláva maximálne niekoľko týždňov. Posledné dve menej účinné technológie podľa novín používajú aj štátni cestári na cestách prvej triedy a tiež diaľničiari.

"Samosprávy väčšinou nemajú na nákup infražiariča, ktorý vyjde na 120 tisíc eur, aj keď investícia sa postupne vráti," uviedla Pravda. Už tri roky používajú infražiariče v Nitre. Podľa riaditeľa Mestských služieb v Nitre Jozefa Chrenka náklady na opravu štvorcového metra výtlku infražiaričom sú od 30 eur, pri použití teplej zmesi je to 60 eur a studenej sto eur. Závisí to od hĺbky výtlku.

Ako prvý nakúpil infražiariče Žilinský kraj. "Technológia studenej asfaltovej zmesi je v teplotách pod bodom mrazu a vo vlhkom počasí málo účinná, keďže výplň sa dostatočne nespojila. Výhodou použitia infražiariča je oprava výtlku za každého počasia, keďže doskové čelo zohreje výtlk a takto opravený výtlk má životnosť až tri roky," tvrdí hovorkyňa žilinského kraja Hana Danová.

Infražiariče prišli na slovenské cesty z Čiech, kde takto opravujú výtlky už dlhodobo. K stroju treba však mať odborne vyškolený personál a technologicky musí byť zvládnutá aj výroba novej zmesi z recyklovaného asfaltu.

"Investičné náklady na kúpu zariadenia patria medzi mínusy spomínanej metódy. No medzi výhody isto patrí to, že nevznikajú veľké odpady, pretože pri oprave sa využíva i pôvodný materiál," povedal pre Pravdu generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Pri oprave cesty infražiaričom podľa neho nevznikajú špáry, znižuje sa riziko vymŕzania spojov a predlžuje sa životnosť opravy, odpadá prašnosť a znižuje sa hlučnosť pri realizovaných opravách. "Výtlky je možné opravovať i pri mínusových teplotách a použitím recyklovaného materiálu sa cena opravy znižuje," dodal expert.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Členstvo Slovenska v EÚ a eurozóne zvýšilo HDP na obyvateľa o 16 %

Členstvo Slovenska v EÚ a eurozóne zvýšilo HDP na obyvateľa o 16 %

DNES - 11:17Ekonomické

Slovenský hrubý domáci produkt na obyvateľa je vďaka členstvu v EÚ a eurozóne vyšší až o 16 %.

Benefitom členstva v EÚ sú podľa analytikov najmä jednotný trh a eurofondy

Benefitom členstva v EÚ sú podľa analytikov najmä jednotný trh a eurofondy

DNES - 8:11Ekonomické

Voľný prístup slovenských firiem na spoločný trh s viac ako 450 miliónmi ľudí, voľný pohyb tovarov, práce, služieb a kapitálu.

SOI upozorňuje na nebezpečný výrobok, po použití hrozia zlomeniny

SOI upozorňuje na nebezpečný výrobok, po použití hrozia zlomeniny

VČERA - 19:33Ekonomické

Inšpektori varujú pred chybným produktom.

TikTok reaguje na ultimátum EÚ v súvislosti s novou aplikáciou

TikTok reaguje na ultimátum EÚ v súvislosti s novou aplikáciou

VČERA - 19:14Ekonomické

Čínska sociálna sieť TikTok predložila Európskej komisii (EK) správu o hodnotení rizík svojej novej aplikácie TikTok Lite.

SaS navrhuje ústavný zákon na ochranu 2. piliera

SaS navrhuje ústavný zákon na ochranu 2. piliera

VČERA - 17:34Ekonomické

Nastavenie dôchodkového systému, vrátane druhého piliera, by malo byť upravené ústavným zákonom.