Shrinkfláciu možno v poslednom čase vidieť u celej škály produktov
- 13:41 26.04.2025
- Bratislava

Zmenšovanie výrobku a ponechanie rovnakej ceny. Aj to sú obľúbené praktiky obchodníkov, na ktoré je možné naraziť čoraz častejšie.
Tzv. shrinkfláciu možno v poslednom čase vidieť u celej škály produktov, typicky ide napríklad o balenie čokolád, zemiakových lupienkov, ale možno sa s ňou stretnúť aj pri drogériovom tovare či umývacích prostriedkoch. Uviedla to Eduarda Hekšová, riaditeľka českej organizácie dTest, ktorá vydáva spotrebiteľský časopis na slovenskom a českom trhu.
Na pomenovanie situácie, keď výrobcovia zmenšujú veľkosť alebo množstvo, ale cena zostáva rovnaká alebo dokonca rastie, sa už podľa nej vžil pojem shrinkflácia, ktorý pochádza z anglického shrinkflation a je zložený zo slov shrink (zmenšiť) a inflation (inflácia). Shrinkflácia nie je podľa nej zo zákona zakázaná, ani nie je stanovené, že by predávajúci musel spotrebiteľov upozorniť, že prišlo k zmene balenia.
Upozornila, že predávajúci je povinný spotrebiteľov informovať o cene a prípadne aj jednotkovej cene. Na cenovke musí byť uvedená konečná cena vrátane všetkých poplatkov a daní. Okrem toho majú predávajúci povinnosť uvádzať pri tovare jednotkové ceny, teda ceny za jednotku množstva výrobku.
Dodala, že obchodníci v obale okrem výrobku predávajú často aj veľké množstvo vzduchu. „Bezdôvodne veľké obaly však môžu klamať spotrebiteľov a zároveň zbytočne zaťažujú životné prostredie,“ povedala Hekšová.
Doplnila, že ak si v minulosti spotrebiteľ objednal tovar z e-shopu, o ktorom sa domnieval, že je slovenský a následne zistil, že zásielka prišla zo zahraničia, tak je veľmi pravdepodobné, že narazil na tzv. dropshipping. Nejde podľa nej o zakázanú praktiku, naopak, ide o rozšírený model, ktorý využíva veľká časť podnikateľov. Problematika dropshippingu súvisí tiež s online trhoviskami, pretože práve na týchto platformách sa s takýmto obchodným modelom stretávajú spotrebitelia najčastejšie.
„Spotrebiteľ si tovar objedná prostredníctvom e-shopu, ktorý následne odovzdá objednávku dodávateľovi. Ten ju zabalí a odošle priamo zákazníkovi, často napríklad z Ázie,“ vysvetlila Hekšová. Ak spotrebiteľ nakupuje z dropshippingového e-shopu, môže sa podľa nej stretnúť s viacerými nepríjemnosťami.
Spotrebiteľ sa podľa nej môže stretnúť aj s tým, že na svoj tovar budete čakať týždne, hoci e-shop sľuboval rýchle doručenie. Navyše, obchod nemusí vopred oznámiť, že budete musieť doplatiť clo alebo DPH. Častým problémom býva aj nízka kvalita tovaru.

Slovensko bude mať problém so spracovaním odpadu, varuje expert
Slovensko bude mať problém so spracovaním odpadu, upozornil environmentálny expert Juraj Musil v pondelok na stretnutí spoločnosti GGES s médiami v Bratislave.

NDS musí znovu vyhodnotiť tender na prvý z troch chýbajúcich úsekov D3
Národná diaľničná spoločnosť musí opätovne vyhodnotiť výsledky tendra na výstavbu diaľničného úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov, II. polprofil.

PS: Pre zásahy do 2. piliera už prišli ľudia o stovky miliónov, hrozia ďalšie
Doterajšie zásahy vlád Roberta Fica (Smer-SD) do druhého dôchodkového piliera pripravili ľudí na Slovensku o stovky miliónov eur.

Bessent: USA a Čína budú mať vzájomne výhodné obchodné vzťahy
Americký minister financií Scott Bessent obhajoval postoj svojej vlády v colnom spore medzi USA a Čínou.

Grendel: Vláda sa tvári, že konsoliduje, ale rieši len seba
Uviedol to poslanec parlamentu Gábor Grendel v reakcii na nedeľné vyjadrenia premiéra Roberta Fica.