• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 26.4.2025Meniny má Jaroslava
11°Bratislava

Žena vyhrala súdny spor s Meta. Ako sa to dotkne zvyšku používateľov?

  • 6:15 25.03.2025
  • Londýn
Žena vyhrala súdny spor s Meta. Ako sa to dotkne zvyšku používateľov?

Materská spoločnosť sociálnej siete Facebook prehrala súdny spor s 37-ročnou ženou. Dôsledky sa môžu preniesť aj na ďalších používateľov.

37-ročná Britka Tanya O'Carrollová zažalovala spoločnosť Meta za cielenie reklamy, ktorú jej ponúkala sociálna sieť Facebook. Informoval o tom portál BBC s tým, že žena spor vyhrala.

O'Carrollová si založila účet na Facebooku asi pred 20 rokmi, žalobu podala ešte v roku 2022. V nej sa sťažovala na cielenie reklamy spoločnosťou Meta, ktorá prispôsobuje zobrazovanú reklamu na sociálnych sieťach jednotlivým používateľom podľa ich osobných údajov.

Britka v relácii Radio 4 Today Programme uviedla:

„Vedela som, že takáto násilná, invazívna reklama je niečo, proti čomu sa môžeme právne brániť. Keď už musíme súhlasiť s invazívnym získavaním informácií a sledovaním, nemyslím si, že by sme sa mali zmieriť s týmito neférovými podmienkami.“

Ešte som o tom nikomu nepovedala, a už to vedeli

Podľa O'Carrollovej ju reklamy na Facebooku začali znepokojovať v roku 2017, keď otehotnela. V priebehu niekoľkých týždňov sa na sociálnej sieti začala stretávať s reklamou zameranou na bábätká a tehotenstvo.

„Liezlo mi to na nervy – ešte som o tom ani nerozprávala v súkromí, ale Facebook sa už rozhodol, že som tehotná,“ uviedla O'Carrollová.

Využívanie osobných údajov zo strany organizácií podlieha Všeobecnému nariadeniu o ochrane údajov (GDPR) platným v rámci EÚ. Vo Veľkej Británii sa však možno odvolať aj na definíciu priameho marketingu, čo však Meta namietala.

Podľa spoločnosti je jej reklama cielená na skupiny 100 a viac ľudí, takže nespadá pod priamy marketing. S tým však nesúhlasil britský Úrad komisára pre informatizáciu (ICO), podľa ktorého by používatelia sociálnych sietí mali mať „možnosť jednoducho odmietnuť využívanie svojich informácií takýmto spôsobom“.

O'Carrollová, ktorá súdny spor vyhrala, tvrdí, že Meta súhlasila so zastavením využívania jej osobných údajov na účely priameho marketingu. To podľa nej znemená, že sa jej podarilo „vypnúť všetky divné, vtieravé a cielené reklamy na Facebooku“.

Otvorené dvere pre ďalších používateľov

Po výhre v súdnom konaní O'Carrollová dúfa, že pôjde príkladom aj ďalším používateľom Facebooku vo Veľkej Británii, ktorí nesúhlasia s cielenou reklamou.

„Ak si aj ďalší chcú uplatniť svoje právo, verím, že som im otvorila dvere. Dnes už vedia, že sa za nich postaví britský regulátor.“

Meta s rozsudkom nesúhlasí. Jej hovorca pre BBC uviedol, že „žiadnej spoločnosti nemožno prikázať poskytovať služby zadarmo.“

„Na budovanie a chod Facebooku a Instagramu sa vyžaduje značné množstvo finančných prostriedkov. Britskí používatelia ich môžu využívať zadarmo práve vďaka personalizovanej reklame.“

Facebook aj Instagram pritom pre väčšinu európskych krajín poskytujú predplatné, v rámci ktorého je možné ich využívať bez reklamy. Vo Veľkej Británii však takáto možnosť zatiaľ nie je k dispozícii.

Zdroj: Info.sk, DP, bbc.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Záhadný objav vo vraku vojnovej lode: Ako sa tam toto dostalo?

Záhadný objav vo vraku vojnovej lode: Ako sa tam toto dostalo?

DNES - 21:11Zaujímavosti

Výskumníci si pri prieskume potopenej lode všimli zvláštny prvok. Ako sa tam toto dostalo?

Ochráňte auto pred vtáčím trusom: Toto použite po umývaní

Ochráňte auto pred vtáčím trusom: Toto použite po umývaní

DNES - 20:10Zaujímavosti

Ako docieliť vyššiu odolnosť auta voči vtáčiemu trusu? Pomôže lacná pomoc z domácnosti.

Google varuje: Tento mail ani neotvárajte!

Google varuje: Tento mail ani neotvárajte!

20:02 24.04.2025Zaujímavosti

Nový typ podvodu môže ukradnúť osobné údaje používateľov služby Gmail.

Mlákam sa pri parkovaní vyhnite, toto hrozí

Mlákam sa pri parkovaní vyhnite, toto hrozí

19:35 24.04.2025Zaujímavosti

Opakované dlhodobé státie v mlákach môže poškodiť viaceré časti vozidla, varuje odborník.

Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu

Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu

21:38 23.04.2025Zaujímavosti

Moderátorka prerušila rozhovor a požiadala televíznu produkciu, aby zavolala jej matke.