Žena vyhrala súdny spor s Meta. Ako sa to dotkne zvyšku používateľov?
- 6:15 25.03.2025
- Londýn

Materská spoločnosť sociálnej siete Facebook prehrala súdny spor s 37-ročnou ženou. Dôsledky sa môžu preniesť aj na ďalších používateľov.
37-ročná Britka Tanya O'Carrollová zažalovala spoločnosť Meta za cielenie reklamy, ktorú jej ponúkala sociálna sieť Facebook. Informoval o tom portál BBC s tým, že žena spor vyhrala.
O'Carrollová si založila účet na Facebooku asi pred 20 rokmi, žalobu podala ešte v roku 2022. V nej sa sťažovala na cielenie reklamy spoločnosťou Meta, ktorá prispôsobuje zobrazovanú reklamu na sociálnych sieťach jednotlivým používateľom podľa ich osobných údajov.
WIN: Our co-founder @tanyaocarroll has won a legal case against Meta! She took them to court after being served creepy personalised ads about her pregnancy. Now the tech giant has agreed to no longer show her targeted surveillance-ads on Facebook. https://t.co/8dj38rfArD
— People vs Big Tech (@PeopleVsBigTech) March 24, 2025
Britka v relácii Radio 4 Today Programme uviedla:
„Vedela som, že takáto násilná, invazívna reklama je niečo, proti čomu sa môžeme právne brániť. Keď už musíme súhlasiť s invazívnym získavaním informácií a sledovaním, nemyslím si, že by sme sa mali zmieriť s týmito neférovými podmienkami.“
Ešte som o tom nikomu nepovedala, a už to vedeli
Podľa O'Carrollovej ju reklamy na Facebooku začali znepokojovať v roku 2017, keď otehotnela. V priebehu niekoľkých týždňov sa na sociálnej sieti začala stretávať s reklamou zameranou na bábätká a tehotenstvo.
„Liezlo mi to na nervy – ešte som o tom ani nerozprávala v súkromí, ale Facebook sa už rozhodol, že som tehotná,“ uviedla O'Carrollová.
Využívanie osobných údajov zo strany organizácií podlieha Všeobecnému nariadeniu o ochrane údajov (GDPR) platným v rámci EÚ. Vo Veľkej Británii sa však možno odvolať aj na definíciu priameho marketingu, čo však Meta namietala.
Podľa spoločnosti je jej reklama cielená na skupiny 100 a viac ľudí, takže nespadá pod priamy marketing. S tým však nesúhlasil britský Úrad komisára pre informatizáciu (ICO), podľa ktorého by používatelia sociálnych sietí mali mať „možnosť jednoducho odmietnuť využívanie svojich informácií takýmto spôsobom“.
O'Carrollová, ktorá súdny spor vyhrala, tvrdí, že Meta súhlasila so zastavením využívania jej osobných údajov na účely priameho marketingu. To podľa nej znemená, že sa jej podarilo „vypnúť všetky divné, vtieravé a cielené reklamy na Facebooku“.
Otvorené dvere pre ďalších používateľov
Po výhre v súdnom konaní O'Carrollová dúfa, že pôjde príkladom aj ďalším používateľom Facebooku vo Veľkej Británii, ktorí nesúhlasia s cielenou reklamou.
„Ak si aj ďalší chcú uplatniť svoje právo, verím, že som im otvorila dvere. Dnes už vedia, že sa za nich postaví britský regulátor.“
Meta s rozsudkom nesúhlasí. Jej hovorca pre BBC uviedol, že „žiadnej spoločnosti nemožno prikázať poskytovať služby zadarmo.“
„Na budovanie a chod Facebooku a Instagramu sa vyžaduje značné množstvo finančných prostriedkov. Britskí používatelia ich môžu využívať zadarmo práve vďaka personalizovanej reklame.“
Facebook aj Instagram pritom pre väčšinu európskych krajín poskytujú predplatné, v rámci ktorého je možné ich využívať bez reklamy. Vo Veľkej Británii však takáto možnosť zatiaľ nie je k dispozícii.

Záhadný objav vo vraku vojnovej lode: Ako sa tam toto dostalo?
Výskumníci si pri prieskume potopenej lode všimli zvláštny prvok. Ako sa tam toto dostalo?

Ochráňte auto pred vtáčím trusom: Toto použite po umývaní
Ako docieliť vyššiu odolnosť auta voči vtáčiemu trusu? Pomôže lacná pomoc z domácnosti.

Google varuje: Tento mail ani neotvárajte!
Nový typ podvodu môže ukradnúť osobné údaje používateľov služby Gmail.

Mlákam sa pri parkovaní vyhnite, toto hrozí
Opakované dlhodobé státie v mlákach môže poškodiť viaceré časti vozidla, varuje odborník.

Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu
Moderátorka prerušila rozhovor a požiadala televíznu produkciu, aby zavolala jej matke.