• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 22.7.2024Meniny má Magdaléna
26°Bratislava

Po tejto hodine si viac do postele nelíhajte – môže to prispieť ku psychickým problémom

  • 20:04 23.06.2024
  • Stanford
Po tejto hodine si viac do postele nelíhajte – môže to prispieť ku psychickým problémom

Spánok má súvis nielen s fyzickým, ale aj so psychickým zdravím. Ľudia, ktorí si do postele líhajú po tejto hodine, sú podľa lekárov náchylnejší na poruchy psychiky.

Zlé správy pre nočné sovy! Ako totiž tvrdí najnovší výskum z dielne Stanfordovej univerzity (Kalifornia), život v súlade s vlastným chronotypom je síce pre väčšinu z nás prospešný, no nezávisle od toho sú ľudia, ktorí často ponocujú, náchylnejší na vznik psychických porúch ako úzkosť a depresia.

S týmto záverom prišli vedci po analyzovaní 74 tisíc dospelých Britov, u ktorých sa preukázalo, že zaspávanie ešte pred jednou hodinou nadránom znižuje riziko psychických ochorení.

„Zistili sme, že kľúčový nie je súlad s vlastným chronotypom, ale k zhoršeniu psychického zdravia prispieva ponocovanie. Je zatiaľ otázne, prečo to tak je.“

Kto má najlepšiu psychiku?

Foto: Maridav/Shutterstock.com

Spomedzi skúmaných Britov sa vyše 19 tisíc prihlásilo k typu „ranné vtáča“, takmer 7000 často ponocuje a 47 979 ľudí sa zaradilo niekam medzi tým.

Podľa vedcov nočné sovy, ktoré dodržiavajú spánkovú rutinu v súlade so svojím chronotypom, sú až o 20 až 40 percent náchylnejšie na psychické poruchy oproti nočným sovám, ktoré chodia spávať skôr.

Najlepšia psychická odolnosť sa preukázala u ranných vtáčat, teda u ľudí, ktorí vstávajú skoro ráno a zaspávajú skoro večer.

Vedci ďalej polemizujú, že príčinou môže byť aj to, že ľudia sú náchylnejší robiť impulzívne a nebezpečné rozhodnutia po polnoci. Tí, ktorí vstávajú skôr ráno, to dokážu lepšie identifikovať, a tak nechávajú dôležité rozhodnutia až na ďalší deň, zatiaľ čo nočné sovy sa počas noci cítia fit, a tak im rozhodovanie nemusí pripadať ako záťaž, hoci mozog sa o takom čase aj u nich riadi inými pravidlami.

Expreti preto všetkým odporúčajú dopriať si denne 7 až 9 hodín spánku. Nočné sovy by si podľa nich mali osvojiť rutinu so skorším vstávaním.

Zdroj: Info.sk, DP, sciencedirect.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Suché pery sú príznakom deficitu vitamínov: Tieto živiny si musíte doplniť

Suché pery sú príznakom deficitu vitamínov: Tieto živiny si musíte doplniť

19:37 20.07.2024Zdravie

Ak vás trápia suché pery aj v teplejších mesiacoch, na vine môže byť nedostatok dôležitých vitamínov a minerálov.

Toto by ste nikdy nemali robiť na pláži, môže vám ísť o život

Toto by ste nikdy nemali robiť na pláži, môže vám ísť o život

20:05 17.07.2024Zdravie

Bežná plážová aktivita môže byť pre vašu rodinu smrteľná.

Pozor na červené bodky na koži, takto sa z nich môže stať rakovina

Pozor na červené bodky na koži, takto sa z nich môže stať rakovina

21:34 14.07.2024Zdravie

Video zachytáva rozvoj rakoviny kože.

Lekárka: Toto často pozorujem u ľudí, ktorí neskôr ochorejú na rakovinu

Lekárka: Toto často pozorujem u ľudí, ktorí neskôr ochorejú na rakovinu

19:38 11.07.2024Zdravie

Špecialistka prezradila, čo spája väčšinu onkologických pacientov ešte predtým, ako si vypočujú hrozivú diagnózu.

Obľúbené ovocie zintenzívňuje účinok viacerých druhov liekov: Nie sú medzi nimi aj vaše?

Obľúbené ovocie zintenzívňuje účinok viacerých druhov liekov: Nie sú medzi nimi aj vaše?

6:55 10.07.2024Zdravie

Pacienti, ktorí užívajú vybrané druhy liekov, by si mali dať pozor na konzumáciu tohto ovocia. Môže totiž výrazne zintenzívniť ich účinok.