Štvrtok, 28.3.2024Meniny má Soňa

Takto vplývajú mleté a celé mandle na trávenie

• 8:44 12.11.2022
  • Londýn
Takto vplývajú mleté a celé mandle na trávenie

Konzumácia mandlí ovplyvňuje produkciu butyrátu.

Črevný mikrobióm pozostáva z tisícok mikroorganizmov, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri trávení živín a môžu mať pozitívny alebo negatívny vplyv na naše zdravie, vrátane tráviaceho a imunitného systému.

Mechanizmy toho, ako majú črevné mikrobiómy vplyv na ľudské zdravie, sa stále skúmajú, ale dôkazy naznačujú, že konzumácia špecifických druhov potravín môže pozitívne ovplyvniť typy baktérií v našom čreve alebo to, čo robia v našom čreve.

Tím vedcov z King’s College v Londýne skúmal vplyv celých a mletých mandlí na zloženie črevných mikróbov. Výsledky ich štúdie boli publikované v odbornom časopise American Journal of Clinical Nutrition. Výskumníci prijali 87 zdravých dospelých, ktorí dovtedy jedli menej ako odporúčané množstvo vlákniny a ktorí jedli typické nezdravé pochutiny (napríklad čokoládu, lupienky).

Účastníci boli rozdelení do troch skupín: jedna skupina vymenila svoje pochúťky za 56g celých mandlí denne, druhá za 56g mletých mandlí denne a kontrolná skupina jedla muffiny s rovnakou energetickou hodnotou ako mandle. Vedci ich skúmali po dobu 4 týždňov.

Výskumníci zistili, že tí, ktorí jedli mandle, mali výrazne vyššie hladiny butyrátu. Butyrát je mastná kyselina s krátkym reťazcom, ktorá je hlavným zdrojom živín pre bunky lemujúce hrubé črevo.

Keď tieto bunky fungujú efektívne, poskytuje to ideálne podmienky na to, aby sa črevné mikróby rozmnožovali, aby bola črevná stena pevná a bez zápalu, aby sa živiny z jedla dobre vstrebávali.

Nebol pozorovaný žiadny významný rozdiel v čase prechodu črevami, avšak konzumenti celých mandlí mali v porovnaní s ostatnými skupinami o 1,5 stolice viac za týždeň. Tieto zistenia naznačujú, že konzumácia celých mandlí môže byť prínosom aj pre ľudí so zápchou.

Výskum ukázal, že konzumácia celých a mletých mandlí zlepšila stravu ľudí, pretože mali vyšší príjem mononasýtených mastných kyselín, vlákniny, draslíka a iných dôležitých živín v porovnaní s kontrolnou skupinou.

Hlavný autor štúdie Kevin Whelan, vedúci katedry nutričných vied, dodal: "Myslíme si, že tieto zistenia naznačujú, že konzumácia mandlí môže prospieť bakteriálnemu metabolizmu spôsobom, ktorý má potenciál ovplyvniť ľudské zdravie."

Zdroj: Info.sk, TM, sciencedaily.com, academic.oup.com