Štvrtok, 8.12.2022Meniny má Marína

Nobelovu cenu za fyziku za 2022 získala trojica vedcov za kvantovú vedu

• 12:51 04.10.2022
  • Štokholm
Nobelovu cenu za fyziku za 2022 získala trojica vedcov za kvantovú vedu

Udelenie ceny je spojené s finančnou odmenou desať miliónov švédskych korún.

Nobelovu cenu za fyziku za rok 2022 v utorok získali fyzici Alain Aspect z Francúzska, John Francis Clauser z USA a Anton Zeilinger z Rakúska za objavy v oblasti kvantovej informačnej vedy. Oznámila to švédska Kráľovská akadémia vied, ktorá cenu udeľuje.

Trojicu vedcov ocenili za experimenty s použitím kvantového previazania, pri ktorom sa dve častice správajú ako jeden celok aj keď sa rozdelia, uviedla švédska Kráľovská akadémia. Výskum tohtoročných laureátov podľa Kráľovskej akadémie položil základy nového obdobia v kvantovej vede.

Zelilinger pôsobí ako profesor na Viedenskej univerzite, kde sa venoval javu kvantová teleportácia. Umožňuje preniesť kvantový stav z jednej častice na inú, ktorá je od nej v určitej vzdialenosti.

Aspect pôsobí na univerzite Paris-Saclay a na École Polytechnique uskutočnil experimenty, ktoré viedli k vývoju nových technológií v oblasti kvantových informácií.

Clauser zostrojil zariadenie, ktoré naraz vysiela dva previazané protóny k filtru s cieľom otestovať ich polarizáciu. Výsledok tohto experimentu bol narušením Bellovej nerovnosti.

Udelenie ceny je spojené s finančnou odmenou desať miliónov švédskych korún (zhruba 984.800 eur).

Vlani sa laureátmi ceny za fyziku stali americko-japonský vedec Sjukuro Manabe z Princetonskej univerzity a Nemec Hasselmann z Meteorologického inštitútu Maxa Plancka za fyzikálny model zemskej klímy, ktorý spoľahlivo predvída globálne otepľovanie, a Talian Giorgio Parisi za „objav súhry neusporiadanosti a fluktuácií vo fyzikálnych systémoch od atómov až po planetárnu úroveň“.

V pondelok 3. októbra oznámili mená laureáta Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu. Získal ju švédsky genetik Svante Pääbo „za objavy v oblasti genómov vyhynutých hominidov a ľudskej evolúcie“.

V stredu oznámia mená držiteľa alebo držiteľov Nobelovej ceny za chémiu, vo štvrtok za literatúru a v piatok ceny za mier. Ako poslední budú známi nositelia alebo nositeľky Ceny Švédskej ríšskej banky za ekonomické vedy na pamiatku Alfreda Nobela, ktorých oznámia v pondelok 10. októbra.

Laureáti si ceny slávnostne prevezmú 10. decembra - v deň výročia úmrtia Alfreda Nobela, po ktorom je cena pomenovaná. Cenu za medicínu a fyziológiu, fyziku, chémiu a literatúru odovzdávajú v Štokholme; Nobelova cena za mier sa udeľuje v nórskom Osle.