• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 11.8.2022Meniny má Zuzana
16°Bratislava

Betaglukán má pozitívny vplyv na cholesterol. Nájdete ho v tejto obilnine

  • 8:02 24.07.2022
  • Svet
Betaglukán má pozitívny vplyv na cholesterol. Nájdete ho v tejto obilnine

Táto potravina obsahuje zdravú vlákninu, ktorá znižuje riziko srdcových chorôb a mŕtvice.

Konzumácia jačmeňa a celozrnných produktov z jačmeňa znižuje hladiny dvoch typov „zlého“ cholesterolu – LDL a non-HDL (cholesterol všetkých typov prenášadiel s výnimkou HDL).

Jačmeň obsahuje β-glukán, ktorý je zodpovedný za znižovanie „zlého“ cholesterolu. β-glukán je rozpustná vláknina, ktorá prospieva črevnej flóre a zvyšuje množstvo dobrých baktérií, ako sú laktobacily, a zároveň znižuje škodlivé baktérie, ako sú Enterobacteriaceae. Non-HDL cholesterol zahŕňa tie typy lipoproteínov, ktoré prispievajú k vyššiemu riziku kardiovaskulárnych ochorení.

Analýza viacerých štúdií publikovaná vo vedeckom časopise European Journal of Clinical Nutrition potvrdzuje, že jačmeň dokáže znížiť tieto dva typy „zlého“ cholesterolu najmenej o sedem percent.

Spoluautor štúdie Vladimir Vuksan povedal: "Jačmeň má u týchto vysokorizikových jedincov znižujúci účinok na celkový zlý cholesterol, ale môže byť prínosom aj pre ľudí bez vysokého cholesterolu."

V inej štúdii publikovanej v akademickom žurnále Applied and Environmental Microbiology jedli účastníci cestoviny buď z pšenice alebo z celozrnného jačmeňa, ktoré obsahovali 3 gramy jačmenného β-glukánu.

Tí, ktorí jedli jačmeň, pocítili zvýšenie prospešných črevných baktérií a zníženie LDL cholesterolu. Každý deň počas dvoch mesiacov jedli 100 gramov cestovín, ktoré obsahovali 25 percent celozrnnej jačmennej múky a 75 percent múky z tvrdej pšenice. Jedlo bolo dobre tolerované a nevyskytli sa žiadne známky bolesti brucha, plynatosti alebo nafukovania.

Napriek tomu, že jačmeň má vyšší obsah β-glukánu ako ovos a ponúka niekoľko zdravotných výhod, nie je taký populárny ako iné zdravé potraviny. Jačmeň obsahuje menej kalórií, viac bielkovín a vlákniny ako ovos, čo sú dôležité faktory pre ľudí s problémami s hmotnosťou.

"Po pohľade na dôkazy môžeme tiež povedať, že jačmeň je porovnateľne účinný ako ovos pri znižovaní celkového rizika kardiovaskulárnych ochorení,“ dodal Vuksan.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, nature.com, journals.asm.org
Najnovšie v kategóriiViac článkov
​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.

​4 každodenné návyky, ktoré ničia váš biorytmus

​4 každodenné návyky, ktoré ničia váš biorytmus

19:52 08.08.2022Zdravie

Moderný svet sa len v máločom podobá na ten, v ktorom žili naši pravekí predkovia. Biorytmus človeka sa kedysi riadil podľa východu a západu slnka. Aké zvyky ho dnes zvyknú narušiť?

​Lekári prekvapujú: Obľúbený nápoj prispieva k strate zraku, pozor na množstvo!

​Lekári prekvapujú: Obľúbený nápoj prispieva k strate zraku, pozor na množstvo!

7:21 08.08.2022Zdravie

O väčšine jedál a nápojov sa dá povedať, že pri striedmej konzumácii zdraviu výrazne neuškodia. Problém však nastáva pri ich nadmernom pití a jedení, čo je tiež prípad obľúbeného nápoja.

​Predčasná menopauza je strašiak, o ktorom sa nehovorí. Takéto následky so sebou prináša

​Predčasná menopauza je strašiak, o ktorom sa nehovorí. Takéto následky so sebou prináša

19:57 06.08.2022Zdravie

Ženám, ktoré vstúpia do menopauzy ešte pred 40-tkou, hrozia aj ďalšie následky. Takto sa predčasná menopauza podpisuje na zdraví.

​Tento druh syra vás najúčinnejšie ochráni pred rednutím kostí

​Tento druh syra vás najúčinnejšie ochráni pred rednutím kostí

19:29 06.08.2022Zdravie

Osteoporóza je ochorenie, pri ktorom dochádza k rednutiu a slabnutiu kostí v tele. Jeho nástup sa dá spomaliť aj pomocou stravy. Tento syr podľa odborníkov treba jesť častejšie.