• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 17.8.2022Meniny má Milica
30°Bratislava

Táto spánková poloha vám dokáže najlepšie prečistiť mozog

  • 20:04 01.07.2022
  • Rochester
Táto spánková poloha vám dokáže najlepšie prečistiť mozog

Táto poloha je podľa neurovedcov najlepšia pre zdravie mozgu a prevenciu Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby.

Kvalitný spánok je mimoriadne dôležitý pre vaše zdravie. Obnovuje energiu buniek tela, napomáha pamäti a učeniu a odstraňuje odpad z mozgu. Podobne ako u biologických funkcií, pri ktorých sa vaše telo zbavuje odpadu, aj váš mozog sa potrebuje prečistiť od nežiaduceho materiálu.

Čím menej odpadového materiálu je nahromadeného v mozgu, tým jasnejšia je vaša myseľ. Neurovedecká štúdia naznačuje, že pre čo najúčinnejšie čistenie odpadu z mozgu je vhodné zvoliť spánok na boku.

Štúdia publikovaná v Journal of Neuroscience použila dynamickú MRI so zvýšeným kontrastom na zobrazenie mozgovej „glymfatickej dráhy“. Ide o systém, ktorým sa cerebrospinálna tekutina filtruje cez mozog a vymieňa sa s intersticiálnou tekutinou (tekutina okolo všetkých ostatných buniek v tele).

Výmena týchto dvoch tekutín umožňuje mozgu eliminovať nahromadené odpadové produkty, ako sú amyloid beta a tau proteíny. Tieto odpadové chemikálie súvisia aj s ďalšími stavmi, ako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba.

"Je zaujímavé, že spánková poloha na boku je už teraz najobľúbenejšia u ľudí a väčšiny zvierat, dokonca aj vo voľnej prírode a zdá sa, že spánkovú polohu na boku sme prispôsobili tak, aby sme čo najefektívnejšie vyčistili náš mozog od splodín metabolizmu, ktoré sa hromadia, keď sme bdelí," povedala Maiken Nedergaard z University of Rochester.

Spánok na boku je dobrý pre viac ako len optimálne fungovanie mozgu. Je užitočný pre tých, ktorí sú náchylní na chrápanie, pre ľudí s obštrukčným spánkovým apnoe, bolesťami krku a chrbta a pre tehotné ženy. Táto pozícia naťahuje chrbticu, čo pomáha pri bolestiach chrbta a mechanicky otvára orofarynx, čo môže pomôcť pri dýchaní.

Pre najlepšie výsledky odporúčajú odborníci na spánok, chiropraktici a fyzioterapeuti nasledovné:

  1. Ľahnite si na bok, ale nie vo fetálnej polohe. (Mierne pokrčenie kolien je v poriadku, len nemajte kolená pod bradou).
  2. Použite ergonomický vankúš pod hlavu, ktorý je dostatočne hrubý, aby vám podopieral krk.
  3. Umiestnite malý vankúš medzi nohy tak, aby vaša chrbtica zostala rovná.
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, sciencedaily.com, jneurosci.org
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

14:28 15.08.2022Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.