• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 17.8.2022Meniny má Milica
32°Bratislava

Každá hodina tejto aktivity posilňuje riziko porážky o 14 percent

  • 19:38 26.06.2022
  • Bratislava
Každá hodina tejto aktivity posilňuje riziko porážky o 14 percent

Mnohé sa dá spraviť preto, aby ste posilnili svoju prevenciu pred cievnou mozgovou príhodou. Rovnako si však niektorými aktivitami môžete uškodiť. Tieto škodia najviac.

Je prirodzené, že postupom veku sa životné tempo spomaľuje a človek nachádza čoraz viac dôvodov, prečo si na chvíľu posedieť pri televízore, vonku na lavičke alebo len tak pri káve. Žiaľ, aj v tomto prípade platí, že všetkého veľa škodí, a tak by ste nemali celkom prepadať sedavému životnému štýlu.

Štúdia zverejnená na stránkach publikácie JAMA Network dokazuje, že každá hodina, ktorú 60-tnici a 70-tnici trávia sedením, u nich zvyšuje riziko porážky o 14 percent. V tomto prípade platí priama úmera, a čím viac času strávite sedením, tým vyššie je riziko smrteľného ochorenia.

Ľudia vo vyššom veku, ktorí denne strávia sedením 13 a viac hodín, majú podľa vedcov až o 44 percent vyššie riziko porážky oproti tým, ktorí presedia 11 hodín denne.

Riziko cievnej mozgovej príhody plynúce z nedostatku pohybu sa našťastie dá ľahko zvrátiť. Podľa vedcov 25 minút mierne namáhavej aktivity denne dokáže redukovať toto riziko až o 40 percent. Dôchodcovia by sa preto mali častejšie venovať napríklad svižnej prechádzke alebo bicyklovaniu.

Štúdia nadväzuje na predošlé zistenia, ktoré svedčia o tom, že sedavý životný štýl vedie k hromadeniu tukových usadenín v cievach. Tie následne zvyšujú riziko všetkých srdcovo-cievnych ochorení.

Vedci v rámci výskumu oslovili vyše 7600 Američanov v priemerom veku 63 rokov, ktorých úlohou bolo po určitý čas nosiť pripevnený krokomer, ktorý zaznamenával ich fyzickú aktivitu počas dňa. Zložiť si ho mohli len na 8 hodín počas spánku.

Výskumníci na základe zozbieraných dát vyrátali množstvo času, ktoré účastníci strávili sedením, ľahkou fyzickou aktivitou alebo intenzívnejšími aktivitami. Sedavé správanie pritom definovali ako napríklad sedenie na stoličke, ležanie na pohovke alebo aj dlhodobé státie. Najvyššie riziko porážky sa pochopiteľne prejavilo u tých, ktorí počas dňa sedeli najviac.

Ako rozpoznať porážku

Pri podozrení na cievnu mozgovú príhodu si treba všímať tieto základné príznaky:

  • Tvár: ochabnutie na jednej strane, neschopnosť usmiať sa, pokles kútika oka alebo úst na jednej strane
  • Ruky: neschopnosť zdvihnúť obidve ruky a udržať ich zdvihnuté, otupenie a slabosť v jednej ruke
  • Reč: šušľanie a nezrozumiteľné rozprávanie, prípadne úplná neschopnosť rozprávať, problémy s porozumením hovoreného slova
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, jamanetwork.com, express.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

14:28 15.08.2022Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.