• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 30.6.2022Meniny má Melánia
33°Bratislava

Takéto správanie zvyšuje riziko infarktu o 50 percent. Je rovnako zlé ako fajčenie

  • 20:07 18.06.2022
  • Burnaby
Takéto správanie zvyšuje riziko infarktu o 50 percent. Je rovnako zlé ako fajčenie

Srdcový infarkt je jednou z najčastejších príčin úmrtí vo svete. Zistenie novej štúdie pritom naznačuje, že k rizikovým faktorom treba prirátať aj jeden typ správania.

K infarktu dochádza v momente, keď sa cieva privádzajúca krv do srdca zablokuje, čo sprevádza ostrá bolesť v hrudi, ktorá môže vystreľovať až k sánke a rukám.

Jedným z najrizikovejších faktorov infarktu je fajčenie, ktoré je však rovnako škodlivé ako iná aktivita, ktorú denne vykonáva väčšina z nás.

Rovnako zlé ako fajčenie

Nový výskum publikovaný v žurnále JAMA Cardiology sa pozrel na roky zaužívané tvrdenie, že sedavý životný štýl zhoršuje predpoklady na srdcovo-cievne ochorenia. V minulosti sa už potvrdilo, že takéto správanie vedie k vzniku obezity, cukrovky, hlbokej žilovej trombózy a metabolického syndrómu.

Štúdia sa zamerala na viac ako 100 tisíc ľudí z 21 rôznych krajín. Vedci ich sledovali po dobu približne 11 rokov, pričom skúmali, ako ich správanie vplýva na riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

U účastníkov, ktorí denne presedeli 6 až 8 hodín, stúplo riziko predčasného úmrtia v dôsledku srdcových ochorení o 12 až 13 percent. Tí, ktorí presedia viac ako 8 hodín z dňa, čelia až 20-percentnému riziku.

Zaujímavý nález poukazuje aj na to, že hoci dlhodobé sedenie negatívne vplývalo na zdravie všetkých zúčastnených, najhoršie následky zaznamenali u ľudí z krajín z nízkym alebo nižším stredným príjmom. Vedci preto pracujú s hypotézou, že v rozvinutejších krajinách sa sedenie spája prevažne s dobre ohodnotenými a spoločensky vyššie postavenými zamestnaniami.

„Správa, ktorú sa výskum snaží tlmočiť, je, že by ste sa mali snažiť čo najviac eliminovať čas strávený sedením,“ poznamenáva Scott Lear z kanadskej Univerzity Simona Frasera. „Ak musíte sedieť, riziko môžete znížiť cvičením vo voľnom čase.“

Lear ďalej informuje, že ľudia, ktorí denne sedia nepretržite viac ako 4 hodiny, by mali aspoň polhodinu z tohto času venovať fyzickej aktivite. Takýmto spôsobom dokážu znížiť riziko závažných zdravotných následkov najmenej o dve percentá.

„Naša štúdia dokazuje, že sedenie v kombinácii s nečinnosťou tvorí 8,8 percent zo všetkých príčin úmrtí, čo sa pomaly vyrovnáva fajčeniu,“ dodáva Lear. „Ide o globálny problém s neuveriteľne jednoduchým riešením – začnite napríklad plánovaním času, keď sa zdvihnete zo stoličky.“

Aj málo je viac ako nič

Aj krátke cvičenie vie ovplyvniť zdravie výrazným spôsobom. Nezáleží pritom na tom, či sa človek snaží schudnúť alebo nie.

Hlavnou výhodou cvičenia v súvislosti s ochranou zdravia srdca a ciev je, že podporuje prúdenie krvi v celom tele, vďaka čomu obehová sústava dokáže efektívnejšie pracovať.

Cvičenie tiež znižuje cholesterol a krvný tlak, ktoré vo veľkej miere prispievajú k srdcovým ochoreniam.

Ideálne zdravie srdca dosiahnete, keď cvičenie skombinujete so zdravou a vyváženou stravou. Zamerajte sa na jedlá s nízkym obsahom nezdravých tukov a vysokým obsahom vlákniny. Jedzte hlavne veľa ovocia, zeleniny a celozrnných obilnín.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, jamanetwork.com, express.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
​Rýchly test odhalí, či vám hrozí predčasné úmrtie. Toto spravte na 10 sekúnd

​Rýchly test odhalí, či vám hrozí predčasné úmrtie. Toto spravte na 10 sekúnd

DNES - 7:21Zdravie

Už po desiatich sekundách dokážete zistiť, či sa stanete obeťou smrteľných ochorení. Stačí sa postaviť na jednu nohu.

8 príznakov rakoviny pľúc, ktoré možno pozorovať už polroka pred diagnózou

8 príznakov rakoviny pľúc, ktoré možno pozorovať už polroka pred diagnózou

VČERA - 20:56Zdravie

Rakovina pľúc patrí medzi najfatálnejšie typy onkologických ochorení na svete. Včasná diagnostika je kľúčom k zlepšeniu prognózy. Tieto príznaky preto nesmiete ignorovať.

Táto chyba pri grilovaní vás môže stáť zrak

Táto chyba pri grilovaní vás môže stáť zrak

20:04 26.06.2022Zdravie

Grilovacia sezóna sa rozbieha a niektoré chyby v úprave mäsa môžu mať pre vás ďalekosiahle následky.

Každá hodina tejto aktivity posilňuje riziko porážky o 14 percent

Každá hodina tejto aktivity posilňuje riziko porážky o 14 percent

19:38 26.06.2022Zdravie

Mnohé sa dá spraviť preto, aby ste posilnili svoju prevenciu pred cievnou mozgovou príhodou. Rovnako si však niektorými aktivitami môžete uškodiť. Tieto škodia najviac.

Váš zmysel pre humor dokáže naznačovať riziko demencie

Váš zmysel pre humor dokáže naznačovať riziko demencie

20:10 25.06.2022Zdravie

Tento nenápadný príznak demencie sa môže objaviť 9 rokov pred akýmikoľvek ďalšími príznakmi.