• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
20°Bratislava

Zubár: Tento častý zvyk zanecháva v ústach najnebezpečnejšie druhy baktérií

  • 5:33 16.06.2022
  • Bratislava
Zubár: Tento častý zvyk zanecháva v ústach najnebezpečnejšie druhy baktérií

Pri starostlivosti o zdravie ústnej dutiny mnohí opakujú zvyk, ktorý je podľa zubárov rovnako škodlivý ako jej úplné ignorovanie. Tomuto sa treba vyhnúť.

Ranná rutina je pre mnohých z nás rovnaká: vstať z postele, navštíviť toaletu, umyť si zuby a tvár, prezliecť sa, naraňajkovať a vyraziť do práce či školy. Aj čistenie zubov sprevádza vekmi overený postup: naniesť agresívnu zubnú pastu na drsnú zubnú kefku a na záver vypláchnuť silnou ústnou vodou, ktorá dráždi jazyk, sliznicu i ďasná.

Zubár Kami Hoss sa v ordinácii bežne stretáva s klientmi, ktorí mu opisujú takýto postup pri čistení zubov. Ani raz ich však za to nepochváli.

„Štatisticky sú ústa v našej spoločnosti neuveriteľne nezdravé,“ uviedol Hoss pre portál Today. „So všetkými pokrokmi vo vede, technike a medicíne, by sa dalo čakať, že zubári dnes nebudú mať nič na práci.“

Podľa Hossa sa zdravie zubov v spoločnosti za posledných 30 rokov vôbec nezlepšilo. Väčšinu ľudí trápia ochorenia ústnej dutiny, čo musí viesť k predpokladu, že niečo robíme zle.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) označuje zubný kaz za najčastejšie neprenosné ochorenie na planéte. Ochorenie často vzniká v dôsledku zanedbania ústnej hygieny, alebo naopak prílišného dezinfikovania a sterilizovania úst, ktoré má za následok narušenie rovnováhy v tamojšom mikrobióme.

Pre mnohých je prekvapením, že nielen v črevách, ale aj v ústach možno nájsť prospešné baktérie, ktoré však nedokážu odolať agresívnym účinkom niektorých produktov.

Ako vyzerajú zdravé ústa

Zdravá ústna dutina má podľa Hossa vyvážený pomer baktérií, vyznačuje sa správnym rastom a vývojom úst a má správne vyvinuté dýchacie cesty, hryz a vonkajší vzhľad. Zdravé ústa podľa lekára predlžujú život až o 10 rokov.

V prípade, že zdravie ústnej dutiny nie je dostatočné, neodráža sa to len na samotných zuboch či jazyku. Hoss tvrdí, že s ochoreniami ďasien a zubov sa spája aj psychické zdravie, cukrovka, ochorenia srdca a ciev, či dokonca Alzheimerova choroba.

Najväčšia chyba pri starostlivosti o orálnu hygienu

Ako sme už spomenuli, okrem úplného ignorovania ústnej hygieny je nesprávne aj jej preháňanie. To znamená, že pri čistení zubov netreba používať výrobky s obsahom alkoholu a iných prísad, ktoré menia zloženie ústneho mikrobiómu.

Najväčším nepriateľom úst je podľa odborníka antiseptická ústna voda, ktorá zabíja až 99 percent všetkých druhov baktérií, no zároveň za sebou zanecháva „najhoršie, najodolnejšie mikróby, ktoré obsadzujú celé ústa bez akéhokoľvek zásahu organizmov, ktoré predtým kontrolovali ich činnosť,“ píše Hoss v knihe Keby ústa vedeli rozprávať: Podrobný návod k zdraviu úst a jeho vplyv na celý život (If Your Mouth Could Talk: An In-Depth Guide to Oral Health and Its Impact on Your Entire Life).

Na ústa by sme sa podľa Hossa mali dívať ako na záhradu s kvetmi v podobe rôznych druhov užitočných mikróbov a burinou v podobe škodlivých patogénov.

„Keby vám v záhrade rástla burina, nezaliali by ste ju celú kyselinou tak, ako to robíme pri ústach,“ upozorňuje Hoss. „Ale my si aj tak kupujeme antiseptickú ústnu vodu, ktorá vyhubí všetko. To, čo dnes robíme s ústami, je katastrofa,“ dodáva.

Zdravá starostlivosť o zuby a ďasná

Hoss pri čistení zubov navrhuje nasledovný postup:

  • S ranným čistením zubov začnite pred raňajkami, nie po nich, pretože pri konzumácii jedla sa prostredie v ústach mení na kyslé, a následným čistením zubov môže dôjsť k poškodeniu zubnej skloviny.
  • Po prebudení si ústa vypláchnite zásaditou ústnou vodou, aby ste v nich obnovili optimálne pH a uvoľnili usadeniny a kaly, ktoré sa nahromadili na zuboch počas noci. Ústna voda dosiahne aj na miesta, kam sa kefka štandardne nedostane.
  • Na odstránenie plaku medzi zubami použite medzizubné kefky, zubnú niť alebo ústnu sprchu.
  • Očistite si jazyk škrabkou na jazyk alebo zubnou kefkou. Na tento krok sa často zabúda, pričom jazyk je jedným z najväčších zdrojov baktérií a zápachu z úst.
  • Vyčistite si zuby bezpečnou a efektívnou zubnou pastou a zubnou kefkou s jemnými štetinami.
  • Tento postup opakujte pred spaním v opačnom poradí, takže na záver si vypláchnite ústa zásaditou ústnou vodou.
  • Počas dňa si môžete osviežiť ústa ústnym sprejom alebo žuvačkou s obsahom xylitolu.
  • Na záver treba dodať, že pravidelné prehliadky u zubára by mali byť samozrejmosť.
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, news.yahoo.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.