• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
20°Bratislava

8 spôsobov, akými si zvyšujete riziko rakoviny hrubého čreva

  • 8:15 15.06.2022
  • Bratislava
8 spôsobov, akými si zvyšujete riziko rakoviny hrubého čreva

Rakovina hrubého čreva a konečníka je na vzostupe najmä medzi mladými ľuďmi. Jej riziko dokážete ovplyvniť aj zmenou životného štýlu.

K rakovine hrubého čreva a konečníka dochádza vplyvom nekontrolovateľného delenia buniek v týchto orgánoch. Vo väčšine prípadov ju predznamenáva prítomnosť výrastkov na vnútornej sliznici hrubého čreva a konečníka, známych tiež ako polypy.

Rakovina tohto typu je na vzostupe najmä medzi mladými ľuďmi, k čomu nepochybne prispievajú ovplyvniteľné faktory, ako je strava či pohyb. V každom prípade však treba spomenúť, že na riziko vzniku rakoviny má dosah aj genetika, vek či pohlavie.

Najefektívnejším spôsobom, ako sa vyhnúť rakovine hrubého čreva a konečníka, je pravidelne sa zúčastňovať preventívnych prehliadok u lekára. Riziko ale dokážete eliminovať aj zmenou životného štýlu. Môžete napríklad začať zmenou týchto ôsmich faktorov:

1. Sedavý životný štýl

Ak väčšinu dňa trávite sedením, zvyšujete tým svoju šancu na vznik viacerých druhov onkologických ochorení, vrátane rakoviny hrubého čreva. Pohyb, naopak, toto riziko znižuje.

Pre čo najlepšie výsledky by ste sa mali venovať fyzickej aktivite aspoň niekoľko hodín týždenne. Môže ísť napríklad o chôdzu, športovanie, posilňovanie alebo akúkoľvek inú činnosť, ktorá zvyšuje srdcový tep. Mierne namáhavým aktivitám by ste mali venovať najmenej 150 minút z týždňa, vysoko namáhavým aspoň 75 minút.

2. Málo vlákniny, ovocia a zeleniny

Nedostatok vlákniny má na svedomí vznik viacerých chronických ochorení, vrátane rakoviny. Túto látku najrýchlejšie získate z ovocia, zeleniny a celozrnných potravín.

Hlavnou funkciou vlákniny je podpora trávenia a ochrana pred zápalom. Strava bohatá na vlákninu okrem toho pomáha aj pacientom, ktorí sa už s rakovinou stretli.

Pre čo najlepšie výsledky sa snažte zostaviť svoj jedálniček tak, aby aspoň dve tretiny z neho tvorilo ovocie a zelenina. Nespoliehajte sa však len na jeden druh, a voľte čo najpestrejšie varianty. Jedlá doplňte o orechy a semiačka.

3. Červené mäso a nasýtené tuky

Keď už sme si vymenovali niekoľko jedál, ktoré znižujú riziko rakoviny, povedzme si teraz o tých, ktoré pôsobia opačne. Ide predovšetkým o živočíšne výrobky, ako je červené a spracované mäso, ktoré okrem čriev pôsobia negatívne aj na zdravie srdca a krvného obehu.

Mäso netreba celkom vylúčiť zo stravy, no jeho konzumáciu je nutné obmedziť maximálne na niekoľko porcií týždenne. Dbajte aj o jeho správnu prípravu – niektoré výskumy totiž poukazujú na fakt, že vysoká teplota násobí počet rakovinotvorných látok v mäse.

4. Alkohol

Alkohol je známy karcinogén, ktorý podporuje riziko viacerých typov rakoviny. Nie všetky druhy sú rovnako nebezpečné – v červenom víne napríklad možno nájsť antioxidanty, pivo zas ponúka vitamín B. Pri všetkých si však treba dať pozor na množstvo.

5. Fajčenie

Tabakové výrobky takisto patria k známym karcinogénom, pričom v ohrození nie sú len pľúca. Ak sa skutočne chcete vyhnúť rakovine hrubého čreva a konečníka, čím skôr skoncujte s fajčením.

6. Vysoké BMI

Index telesnej hmotnosti, označovaný aj ako BMI, je hodnota, ktorá reprezentuje pomer telesnej výšky k váhe, a ktorá je tiež jedným z indikátorov rakoviny hrubého čreva. Viaceré výskumy potvrdzujú, že BMI vyššie ako 25 (klasifikované ako „nadváha“) alebo 30 („obezita“) až dvojnásobne podporuje riziko rakoviny hrubého čreva.

Na druhej strane BMI nemožno považovať za spoľahlivý ukazovateľ celkového zdravia, pretože zvýšenú hodnotu môžeme namerať napríklad aj športovcom s vyšším objemom svalov. Pri jeho hodnotení preto treba hľadieť aj na ďalšie ukazovatele, ako je strava, pohyb, fajčenie a konzumácia alkoholu.

7. Iné zdravotné ťažkosti, ako cukrovka alebo ochorenia tráviacej sústavy

Riziko vzniku rakoviny hrubého čreva ovplyvňuje aj celkové zdravie, a najmä zdravie tráviacej sústavy. Riziko rastie napríklad pri idiopatickom črevnom zápale, Crohnovej chorobe a ulceróznej kolitíde. Cukrovka 2. typu prispieva k rakovine hrubého čreva dokonca bez ohľadu na ďalšie faktory, ako je BMI alebo frekvencia fyzickej aktivity.

8. Genetika

Posledný faktor sa, žiaľ, ovplyvniť nedá. Riziko rakoviny hrubého čreva zvyšuje aj prítomnosť tohto ochorenia alebo ťažkostí s tvorbou polypov v rodine. Výskumy tiež ukazujú, že rakovina tohto typu je častejšie prítomná u černochov.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, insider.com, cancer.org
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.