• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
21°Bratislava

3 zmeny životného štýlu, ktoré vám zaručia ochranu pred vysokým cholesterolom

  • 19:26 15.06.2022
  • Bratislava
3 zmeny životného štýlu, ktoré vám zaručia ochranu pred vysokým cholesterolom

Vysoký cholesterol je do veľkej miery predurčený geneticky, no pri prevencii pomáha aj zmena životného štýlu. K týmto trom krokom pristúpte čím skôr.

Vysoký cholesterol obvykle nespôsobuje ľahko rozoznateľné príznaky, a tak jediný spôsob, aký ho odhalí, je často vyšetrenie krvi. Život s vysokým cholesterolom je ale mimoriadne nebezpečný, pretože z dlhodobého hľadiska môže spôsobiť ďalšie zdravotné problémy, ako je mŕtvica alebo srdcové ochorenia.

Hladinu cholesterolu v krvi by si mali pravidelne kontrolovať nielen starší ľudia. Naopak, jej zvýšenie je celkom bežné aj v mladej populácii, k čomu obvykle prispieva nevhodný životný štýl. Na zníženie cholesterolu však nikdy nie je neskoro – stačí sa pridŕžať troch základných pravidiel pre zdravší život.

1. Prestaňte piť a fajčiť

Alkohol sa po vypití rozkladá a v tele formuje triglyceridy a cholesterol. Takáto záťaž na pečeň spôsobuje, že tento orgán nie je schopný efektívne odbúravať cholesterol z krvi, a tak jeho hladina stúpa. Okrem zvýšeného počtu nezdravých triglyceridov sa tak pri pití alkoholických nápojov stretávame aj so zvýšeným HDL cholesterolom, ktorý prispieva k vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

Ak máte problémy so zvýšenou hladinou cholesterolu, najlepšie urobíte, keď sa alkoholu celkom vzdáte. Prinajmenšom obmedzte jeho konzumáciu na najviac 14 jednotiek počas celého týždňa.

Fajčenie má rovnako riskantné následky na zdravie celého tela aj hladinu cholesterolu ako pitie alkoholu. Táto aktivita podporuje zachytávanie cholesterolu o steny ciev, čím zrýchľuje ich upchávanie.

Fajčenie tiež znižuje hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu, ktorý inak odbúrava ten zlý z organizmu. Fajčiari tiež riskujú poškodzovanie stien ciev, na ktorých tak vznikajú štrbiny, v ktorých sa usádza cholesterol.

Ďalším negatívom fajčenia je, že zvyšuje srdcový tep, stenčuje cievy a zahusťuje krv, ktorá tak nedokáže efektívne prenášať kyslík po celom tele.

Akonáhle sa vzdáte fajčenia, riziko srdcových a iných ochorení u vás klesne. Už po roku dôjde k polovičnej redukcii rizika infarktu.

2. Zmeňte stravu

Jedlá ako koláče, sušienky, maslo, párky a mastné mäso zvyšujú hladinu cholesterolu, preto k nim treba pristupovať opatrne. Môžete ich nahradiť potravinami s vysokým obsahom nenasýtených tukov, ako sú mastné ryby, orechy, semiačka, avokádo a rastlinné oleje a nátierky.

Pri vysokom cholesterole je tiež dôležité obmedziť príjem trans tukov, ktoré možno nájsť v mäse, mlieku a mliečnych výrobkov. Vyhnite sa aj umelým trans tukom ukrytým v koláčoch a sušienkach.

Zmeny by ste mali uplatniť aj pri príprave jedál – zabudnite napríklad na vyprážanie a pečenie, nahraďte ich zdravším grilovaním, dusením alebo ohrevom v mikrovlnke.

Hladinu cholesterolu priamo znižuje vláknina, ktorej by sme denne mali prijať aspoň 30 gramov. Nájdete ju v celozrnnom chlebe, otrubách, celozrnných cereáliách, ovocí a zelenine, zemiakoch, orechoch aj semiačkach.

3. Cvičte

Nech je vaša strava akokoľvek zdravá, vždy by ju mal sprevádzať pravidelný pohyb. Ten dokáže eliminovať riziko závažných ochorení, ako sú ochorenia srdca, mŕtvica, cukrovka 2. typu alebo rakovina. Cvičenie tiež znižuje riziko predčasného úmrtia zo všetkých príčin o 30 percent.

Aktívny životný štýl je jedným z najlepších spôsobov, ako znížiť hladinu zlého cholesterolu. Mierne namáhavá aktivita zvyšuje srdcový tep, zrýchľuje dych a navodzuje pocit tepla. Mierne namáhavý pohyb spoznáte podľa toho, že sa vám pri ňom stále dá dýchať, no už nevládzete spievať.

K mierne namáhavým športovým aktivitám patrí napríklad rýchla prechádzka, vodný aerobik, bicyklovanie, tancovanie, tenis vo štvorici, kosenie, turistika a korčuľovanie.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, express.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.