Štvrtok, 7.7.2022Meniny má Oliver

Stredomorská strava má prekvapivý vplyv na črevné baktérie. Dôležitý je váš vek

• 7:03 15.05.2022
  • Bratislava
Stredomorská strava má prekvapivý vplyv na črevné baktérie. Dôležitý je váš vek

Už po roku prijímania stredomorskej stravy bolo možné pozorovať pozoruhodné zmeny v črevnom mikrobióme.

Konzumácia stredomorskej stravy počas jedného roka dokáže posilniť špecifické črevné baktérie spojené so „zdravým“ starnutím. Potvrdili to výsledky štúdie publikovanej v odbornom časopise GUT.

Starší ľudia pritom majú väčší úžitok z tejto stravy, pretože znižuje škodlivé zápaly, ktoré sú zodpovedné za stratu kognitívnych funkcií, sarkopéniu (strata svalov), rozvoj cukrovky a aterosklerózu (zúženie tepien).

Vekom sa zhoršujú telesné funkcie a zvyšuje zápal, výsledkom čoho je fyziologický úpadok v neskoršom veku. Odborníci však tvrdia, že stredomorská strava pomáha rastu baktérií, ktoré sú spojené so zdravým starnutím, čo zase bráni poklesu kognitívnych funkcií súvisiacich s vekom a fyzickým chorobám.

Predchádzajúce štúdie zistili, že obmedzená alebo zlá strava bežne konzumovaná staršími ľuďmi, najmä tými, ktorí žijú v domovoch sociálnych služieb, znižuje dobré črevné baktérie a zvyšuje výskyt chorôb spojených so starnutím.

Vedci skúmali vplyv 12-mesačnej stredomorskej diéty na ľudí vo veku 65 až 79 rokov, aby zistili, či by prechod na zdravú výživu zvrátil negatívne dôsledky nesprávneho stravovania. Porovnali črevný mikrobióm týchto subjektov pred a po s tými, ktorí pokračovali vo svojej obvyklej strave.

Stredomorská strava má nízky obsah nasýtených tukov a červeného mäsa, ale vysoký obsah strukovín, orechov, ovocia a zeleniny, rýb a olivového oleja. Stredomorská strava je bohatá na vlákninu, vitamín C, vitamíny B1, B6 a B9, má vysoký obsah minerálov vrátane železa, horčíka, draslíka, mangánu a medi.

Výskumníci pozorovali zmeny v črevnom mikrobióme, vrátane zníženia počtu baktérií produkujúcich žlčové kyseliny a zvýšenia počtu baktérií produkujúcich prospešné mastné kyseliny s krátkym reťazcom.

Vysoká produkcia žlčových kyselín poškodzuje bunky a zvyšuje riziko stukovatenia pečene, inzulínovej rezistencie a rakoviny čriev. Stredomorská strava navyše fungovala ako „základný kameň“ pre prospešné baktérie, ktoré im pomáhali množiť sa a zlepšovali črevný ekosystém.

Autori štúdie napísali: „Vzájomné pôsobenie stravy, mikrobiómu a zdravia hostiteľa je komplexný fenomén ovplyvnený viacerými faktormi. Zatiaľ čo výsledky tejto štúdie objasňujú niektoré pravidlá tejto trojstrannej súhry, niekoľko faktorov, ako je vek, index telesnej hmotnosti, stav ochorenia a počiatočné stravovacie návyky, môže hrať kľúčovú úlohu pri určovaní rozsahu úspechu týchto interakcií.“

Zdroj: Info.sk, TM, genengnews.com, gut.bmj.com