Sobota, 2.7.2022Meniny má Berta

Koniec vesmíru, ako ho poznáme? Zrážka 2 čiernych dier zničí časopriestor, varujú vedci

• 7:12 06.03.2022
  • Pasadena

Zrážka dvoch supermasívnych čiernych dier, ku ktorej dôjde v priebehu nasledovných 10 tisíc rokov, dá novú podobu aj vzdialeným častiam vesmíru.

Vo vzdialenosti približne 9 miliárd svetelných rokov od našej galaxie okolo seba krúžia dve supermasívne čierne diery. Ich tanec nakoniec vyústi do katastrofy, ktorá bude mať odozvu v celom vesmíre, upozorňujú vedci z Kalifornského inštitútu technológií.

Každá z dvojice čiernych dier má hmotnosť, ktorá je stovky miliónov násobkov vyššia ako hmotnosť nášho Slnka. Nenechajte sa pomýliť ich vzdialenosťou vo svetelných rokoch – z iného pohľadu sa dá povedať, že nebezpečné čierne diery sú od nás vzdialené 1950 astronomických jednotiek, alebo 50 vzdialeností medzi Slnkom a Plutom.

Zrážka dvoch astronomických telies, ku ktorej by malo dôjsť v priebehu nasledovných 10 tisíc rokov, bude taká masívna, že vyšle gravitačné vlny naprieč časovým a priestorovým rozmerom vesmíru.

Autori štúdie, ktorá bola publikovaná v žurnále The Astrophysical Journal Letters, poukazujú na to, že hoci zrážky vesmírnych telies nie sú vôbec ojedinelé, „vieme o relatívne malom počte prípadov, keď sa dá pozorovať približovanie dvoch galaxií so supermasívnymi čiernymi dierami v jadre.“

Dvojica supermasívnych čiernych dier je súčasťou kvazaru, teda vysokoenergetického a extrémne jasného aktívneho galaktického jadra, ktoré poháňajú práve čierne diery.

Kalifornský inštitút spresňuje, že niektoré supermasívne čierne diery, ktoré sú súčasťou kvazarov, vystreľujú lúče, ktorých rýchlosť sa približuje rýchlosti svetla. Kvazar s názvom PKS 2131-021 je okrem toho súčasťou siete kvazarov, známej aj ako blazar, z ktorej lúče prúdia smerom k Zemi.

Kvazar PKS 2131-021 sme zo Zeme prvýkrát pozorovali pred viac ako 40 rokmi. Ide pritom o druhý známy kvazar s dvojicou supermasívnych čiernych dier, ktoré sa k sebe približujú. Vzájomne sa obkrúžia každé dva roky.

Prvý vôbec známy kvazar OJ 287 má takisto dve čierne diery, ktoré sa k sebe ale približujú pomalšie, a obkrúžia sa každých deväť rokov.

Po zrážke dvoch čiernych dier vo vesmíre dochádza k vzniku novej, oveľa masívnejšej čiernej diery, okolo ktorej sa utvorí nová galaxia.

Zdroj: Info.sk, DP, iop.org, the-sun.com