Štvrtok, 25.4.2024Meniny má Marek

Zložka v palmovom oleji podporuje šírenie rakoviny. Vedci však majú aj dobrú správu

• 20:03 12.11.2021
  • Svet

Štúdia zistila, že kyselina palmitová podporuje metastázy pri rakovine úst a kože.

Vedci preukázali, že mastná kyselina nachádzajúca sa v palmovom oleji môže podporiť šírenie rakoviny. Tieto zistenia by však mohli vedcom pomôcť pri stanovení nových spôsobov liečby.

Štúdia na myšiach zistila, že kyselina palmitová podporuje metastázy pri rakovine úst a kože. V budúcnosti by bolo možné navrhnúť lieky alebo špecifické stravovacie plány, ktoré by metastázam zabránili.

"Na kyseline palmitovej je niečo veľmi zvláštne, čo z nej robí mimoriadne silný stimulátor metastáz," povedal profesor Salvador Aznar-Benitah z Inštitútu pre výskum biomedicíny (IRB) v Barcelone. "Myslím si, že je príliš skoro na to, aby sme určili, ktorý typ stravy by mohli konzumovať pacienti s metastatickým karcinómom, čo by spomalilo proces metastáz."

Štúdia sa pridáva k ďalším dôkazom, že diéta môže byť použitá na zlepšenie existujúcej liečby rakoviny, pretože nádorovové bunky sú neúmerne závislé od určitých živín alebo sú potrebné v kritických štádiách, ako sú metastázy.

Štúdia vychádzala z predchádzajúcej práce toho istého tímu, ktorá ukázala, že v rámci nádoru má len malá podskupina buniek schopnosť šíriť sa von z nádoru a dostať sa do iných. Zdá sa, že tieto špecializované rakovinové bunky sa obzvlášť spoliehajú na mastné kyseliny a najnovšie zistenia to zúžili na kyselinu palmitovú. Tá sa nachádza v palmovom oleji ale aj v širokej škále potravín, ako je maslo a olivový olej.

Štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Nature zistila, že keď myšiam pridali do stravy kyselinu palmitovú, mali väčšiu pravdepodobnosť rozšírenia rakoviny úst a kože. Ostatné mastné kyseliny nazývané kyselina olejová a kyselina linolová – omega-9 a omega-6 tuky nachádzajúce sa v potravinách, ako je olivový olej a ľanové semienka – nevykazovali rovnaký účinok.

Štúdia naznačila, že vystavenie kyseline palmitovej spôsobilo zmeny vo funkcii génov v rakovinových bunkách, ktoré im umožnili rozoznať mastné kyseliny a efektívnejšie ich konzumovať. Zdá sa, že kyselina palmitová dokáže rakovinové bunky dostať do stavu regenerácie. To im umožňuje vytvárať signálne siete mimo nádoru, čo je to zásadný krok smerom k šíreniu rakoviny.

Metastázy rakoviny zostávajú hlavnou príčinou smrti u pacientov s rakovinou a veľká väčšina ľudí s metastatickým karcinómom sa už z rakoviny nedokáže vyliečiť. Vedci pochopili, čo potrebujú rakovinové bunky, aby sa takto šírili, a zároveň identifikovali spôsoby, ako tento proces zablokovať. Plánujú klinickú skúšku proteínov, ktoré narúšajú odpoveď nádoru na kyselinu palmitovú.

Zdroj: Info.sk, TM, eurekalert.org, nature.com, irbbarcelona.org