• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 9.12.2021Meniny má Izabela
Bratislava

Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

  • 19:41 14.10.2021
  • Svet
Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

Tieto dva rizikové faktory viete mať pod kontrolou.

Riziko infekcie novým koronavírusom môžete výrazne znížiť, ak si doprajete dostatok spánku a budete sa snažiť vyhnúť vyhoreniu v práci. Nový výskum zistil, že ľudia, ktorí sa cítia vyhorení a majú zlý spánok, majú väčšiu pravdepodobnosť nákazy COVID-19 a ochorenie bude trvať dlhšie.

Závery vychádzajú zo štúdie takmer 3 000 zdravotníkov pracujúcich v prvej línii v USA, Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Španielsku a Spojenom kráľovstve. Publikovaná bola v akademickom žurnále BMJ Nutrition, Prevention & Health. Autori štúdie píšu:

„Zistili sme, že nedostatok spánku v noci, vážne problémy so spánkom a vysoká miera vyhorenia môžu byť rizikovými faktormi COVID-19 v prvej línii. Naše výsledky poukazujú na dôležitosť blaha zdravotníckych pracovníkov počas pandémie. “

Za každú ďalšiu hodinu, ktorú ľudia strávia spánkom v posteli, sa ich pravdepodobnosť nákazy zníži o 12 percent. Účastníkov štúdie sa pýtali, či majú typické problémy so spánkom, ako sú ťažkosti so zaspávaním, prerušovaný spánok alebo potreba liekov na spanie. Ľudia s tromi alebo viacerými problémami so spánkom mali o 88 percent vyššie riziko vzniku COVID.

Vyhorenie

Rovnako tak syndróm vyhorenia viac ako zdvojnásobil pravdepodobnosť na rozvoj COVID-19.

Tri príznaky vyhorenia sú:

  • pocit vyčerpania
  • pocity negativizmu alebo cynizmu súvisiace s prácou
  • znížený profesionálny výkon

Vyhorenie u infikovaných strojnásobilo pravdepodobnosť vážnych príznakov. Aj keď štúdia neskúmala príčinu súvislosti medzi zlým spánkom, vyhorením a COVID-19, autori píšu:

"Mechanizmus, ktorý je základom týchto asociácií, zostáva nejasný, ale predpokladá sa, že nedostatok spánku a poruchy spánku môžu nepriaznivo ovplyvniť imunitný systém zvýšením prozápalových cytokínov a histamínov."

Doktorka Minha Rajput-Rayová k štúdii uviedla:

„Narušenie spánkového cyklu môže mať vplyv na metabolické, imunitné a dokonca aj psychické zdravie. A nedostatok spánku môže spôsobiť, že kaloricky výdatné jedlá s vyšším obsahom tuku, cukru a soli budú príťažlivejšie, najmä v čase stresu a/alebo ťažkých zmien, ktoré si vyberajú daň na celkovom zdraví a pohode.“

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, nutrition.bmj.com, sciencedaily.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Koľkokrát za deň navštívite záchod? Pozor, toto číslo poukazuje na smrteľné ochorenie

Koľkokrát za deň navštívite záchod? Pozor, toto číslo poukazuje na smrteľné ochorenie

20:05 05.12.2021Zdravie

Pravidelné vyprázdňovanie je podmienkou zdravého trávenia. Kedy však už možno hovoriť o probléme?

3 zmeny v hlase, ktoré poukazujú na prítomnosť neliečiteľného ochorenia

3 zmeny v hlase, ktoré poukazujú na prítomnosť neliečiteľného ochorenia

19:37 05.12.2021Zdravie

Neliečiteľné ochorenie nervovej sústavy postihuje celé telo. Len málo sa však hovorí o zmenách, ktoré sa prejavia v hlase pacientov.

5 kožných ochorení, ktoré si zamieňame so žihľavkou

5 kožných ochorení, ktoré si zamieňame so žihľavkou

18:05 05.12.2021Zdravie

Klasické prejavy žihľavky sa podobajú najmenej na päticu ďalších kožných ochorení. Zistite, ktoré sa vás v skutočnosti týka.

Koronavírus môže napadnúť placentu a zabiť nenarodené dieťa

Koronavírus môže napadnúť placentu a zabiť nenarodené dieťa

14:12 04.12.2021Zdravie

Koronavírus SARS-CoV-2 môže v druhej polovici tehotenstva napadnúť placentu tehotnej ženy a spôsobiť smrť jej nenarodeného dieťaťa, vyplýva z nezávislých štúdií holandských a izraelských vedcov.

Ako pomôcť slabnúcemu zraku? Toto treba spraviť hneď ráno

Ako pomôcť slabnúcemu zraku? Toto treba spraviť hneď ráno

7:51 03.12.2021Zdravie

Postupné slabnutie zraku dokážete zachrániť trojminútovou aktivitou. Kúra je však účinná len vtedy, keď sa vykoná ráno.