• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 17.10.2021Meniny má Hedviga
Bratislava

Vyzerajte o tri roky mladšie len za 8 týždňov. S týmto jedálničkom to zvládnete!

  • 20:35 23.09.2021
  • Washington
Vyzerajte o tri roky mladšie len za 8 týždňov. S týmto jedálničkom to zvládnete!

Inšpirujte sa jedálničkom, ktorý dokáže zvrátiť známky starnutia len za dva mesiace.

Snom každého z nás je žiť večne alebo aspoň dosť dlho na to, aby sme si stihli splniť všetky životné ciele a tajné priania. Postupom veku sa však ukazujú prvé vrásky a šediny, čo nejednému prináša pocit staroby.

Čo ak by sme vám povedali, že starnutie dokážete zvrátiť pomocou vhodne zvolenej stravy? Presne to totiž tvrdí doktorka Kara Fitzgeraldová v štúdii publikovanej na stránkach vedeckého časopisu Aging.

Fitzgeraldová zistila, že strava s vysokým obsahom listovej a hlúbovej zeleniny a bobuľovitého ovocia výrazne redukuje biologický vek, aspoň pokiaľ ide o ľudí v strednom veku, ktorí sa zúčastnili výskumu.

„Náš výskum je prvý a jediný randomizovaný, sledovaný a overený klinický pokus, ktorý hovorí, že zmena stravy a životného štýlu dokáže okamžite a rýchlo znížiť biologický vek,“ hovorí Fitzgeraldová, ktorá pôsobí ako nutričná biologička na Inštitúte funkčnej medicíny vo Washingtone.

Úlohou účastníkov bolo počas ôsmich týždňov jesť prevažne rastlinnú stravu s nízkym obsahom cukru a soli a bez obsahu spracovaných jedál a alkoholu. Na konci pomocou špeciálneho prístroja zmerali ich biologický vek, a ten u každého klesol priemerne o 3,23 roka.

Na čo sa v strave zamerať:

  • Tmavá listová zelenina udržiava mozog vo forme

Jedzte dve 65 gramové porcie každý deň. Kel, špenát a mangold obsahujú vysoké množstvo kyseliny listovej a iných živín, ktoré sa spájajú s ochranou mozgu pred kognitívnou degeneráciou.

  • Huby vám dodajú antioxidanty

Huby všetkých druhov obsahujú mocné látky, ktoré zabraňujú biologickému starnutiu. Môžu za to aj antioxidanty, ktoré sa všeobecne považujú za efektívny nástroj boja proti znakom starnutia.

  • Kurkuma povzbudí

Hlavná zložka kurkumy, kurkumín, takisto pomáha zvrátiť proces starnutia. Denne pridávajte kurkumu napríklad do šalátových dresingov, omáčok a pečeného mäsa. Zmiešaním kurkumy s olejom a čiernym korením okrem toho posilníte jej vstrebávanie až o dvetisíc percent. Ak nechcete jesť kurkumu v receptoch, postačí vám aj vo forme vitamínových doplnkov.

  • Zelený čaj podporí zdravie buniek

Denne vypite dve šálky zeleného alebo tri šálky oolong čaju. Obidva treba lúhovať aspoň 10 minút, aby sa stihli uvoľniť všetky esenciálne zložky s efektom proti starnutiu.

  • Paradajky ochránia vašu pokožku

V paradajkách sa nachádza množstvo antioxidantu luteínu, ktorý má nezanedbateľný účinok na biologický vek. Nájdete ho aj v paprikách a hrozne, no len paradajky sa navyše môžu popýšiť obsahom lykopénu, ktorý chráni pred starnutím pokožky.

  • Rozmarín vyrovnáva hladinu génov

Rozmarín pridávajte do jedla pri každej možnej príležitosti. Účastníkom v pokuse sa odporúčalo skonzumovať aspoň pol čajovej lyžičky denne. Rozmarín totiž obsahuje kyselinu rozmarínovú, ktorá má omladzujúce účinky.

Rozmarín sa hodí pridať do receptov s rybami, kuracím mäsom aj zeleninou.

  • Cesnak ozdraví črevá

Ďalšia dôležitá zložka pre ochranu pred starnutím je alicín, ktorý možno nájsť napríklad v cesnaku. Denne zjedzte aspoň dva stredne veľké strúčiky.

Cesnak, cibuľa a pór sú dôležité prebiotické jedlá, ktoré podporujú zdravie čriev a tráviaceho traktu. Jedine vďaka zdravým črevám je telo schopné absorbovať všetky živiny a prospešné látky z jedla.

  • Jablká proti starnutiu

Jablká sú dôležitý zdroj zložiek bojujúcich proti starnutiu. Ak ich zjete celé aj so šupkou, dodáte telu kvercetín a ďalšie polyfenoly, ktoré upravujú správanie génov a znižujú biologický vek. Medzi ďalšie druhy ovocia, ktoré majú túto schopnosť, patrí avokádo, mandarínky a granátové jablko.

  • Vajcia podporia správnu funkciu buniek

Vajcia možno považovať za jeden z najlepších zdrojov cholínu, ktorého si telo nedokáže vyrobiť dostatok. Cholín je pritom dôležitý pre správny chod buniek a DNA. Dostatok cholínu pre telo získate, ak za týždeň zjete 5 až 10 vajec.

  • Bobule zabraňujú metabolickému poškodeniu

Jahody, maliny, čučoriedky a všetky ďalšie druhy lesného a bobuľovitého ovocia poskytujú množstvo prospešných živín a vitamínov, a tak by ste si denne mali dopriať aspoň hrsť týchto plodov. Okrem iného v nich nájdete antokyán, mocný antioxidant, ktorý chráni pred metabolickým poškodením, ku ktorému dochádza vplyvom veku.

  • Brokolica chráni pred rakovinou

Brokolica, kaleráb a ružičkový kel obsahujú sulforafán, ktorý má množstvo pozitívnych účinkov na zdravie. Táto zelenina okrem toho obsahuje aj glukosinoláty, ktoré zmierňujú zápal v tele a chránia pred niektorými druhmi rakoviny. Túto schopnosť majú aj reďkovky, okrúhlice a potočnica.

  • Semiačka pre pevné zdravie

Zdraviu prospieva väčšina orechov a semiačok, no zvlášť tri druhy vynikajú svojimi schopnosťami. Ide o tekvicové, sezamové a slnečnicové semiačka, ktoré obsahujú veľa omega-3 mastných kyselín, vitamínov skupiny B a antioxidantov. Denne by ste ich mali zjesť aspoň v objeme štyroch polievkových lyžíc.

  • Cvikla ozdraví cievy

Každý, kto mohol, mal počas pokusu denne jesť cviklu. Cvikla sa skvele hodí napríklad do šalátu, a spotrebovať by sa mali aj listy, ktoré sú takisto nabité prospešnými látkami.

Cvikla obsahuje draslík, sodík, fosfor, vápnik, horčík, meď, železo, zinok a mangán. Je tiež bohatá na neorganické dusičnany, ktoré sa v tele menia na oxid dusnatý, a ten podporuje zdravie ciev a mozgu. Týždenne sa odporúča zjesť aspoň 75 gramov cvikly.

  • Vyhnite sa cukru, alkoholu a spracovaným potravinám

Príležitostný pohár vína zdraviu príliš neuškodí, pretože tento nápoj obsahuje antioxidant resvaratol, ale Fitzgeraldová aj tak odporúča celkom sa vyhnúť konzumácii alkoholických nápojov.

Okrem toho sa treba vyhnúť sladkým a spracovaným jedlám. Zvýšený cukor v krvi totiž prispieva k biologickému starnutiu.

Účastníci v štúdii tiež nemali konzumovať mliečne výrobky a obilniny a strukoviny mali čo najviac obmedziť. Takisto sa odporúčalo nejesť medzi siedmou večer a siedmou ráno. Dodržanie tohto pravidla pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, aging-us.com, thesun.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Toto jedlo prispeje k rapídnemu zhoršeniu mozgovej funkcie už v priebehu 4 týždňov

Toto jedlo prispeje k rapídnemu zhoršeniu mozgovej funkcie už v priebehu 4 týždňov

VČERA - 19:36Zdravie

Následkom pôsobenia tohto jedla na mozog sa dá vyhnúť pomocou správne zvolených doplnkov. Najúčinnejšou prevenciou je však zdravá strava.

Tento typ introvertov má vyššie riziko depresie

Tento typ introvertov má vyššie riziko depresie

VČERA - 9:10Zdravie

Depresia je viac než len prežívanie negatívnych emócií, ako je smútok a úzkosť.

Prečo sa budíme o tretej ráno a premýšľame nad najväčšími obavami?

Prečo sa budíme o tretej ráno a premýšľame nad najväčšími obavami?

VČERA - 7:31Zdravie

Spánok bežného človeka je pomerne často prerušovaný, no len niektorí na tieto rušivé momenty reagujú vedome. Prečo sa prebúdzame najmä o tretej nadránom a zamestnávame myseľ svojimi najväčšími obavami?

Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

19:41 14.10.2021Zdravie

Tieto dva rizikové faktory viete mať pod kontrolou.

Smrteľný príznak perimenopauzy, s ktorým sa stretáva každá 10. žena

Smrteľný príznak perimenopauzy, s ktorým sa stretáva každá 10. žena

7:20 12.10.2021Zdravie

Mnohé z nich trpia v tichosti. Tento príznak perimenopauzy predstavuje smrteľné nebezpečenstvo.