Štvrtok, 25.4.2024Meniny má Marek

Užívanie antibiotík súvisí s rakovinou o 10 rokov neskôr

• 19:37 12.09.2021
  • Svet
Užívanie antibiotík súvisí s rakovinou o 10 rokov neskôr

Rozsiahla štúdia potvrdila spojenie medzi užívaním antibiotík a nástupom rakoviny čriev.

Užívanie antibiotík môže podľa novej štúdie s viac ako 40 000 prípadmi rakoviny vo Švédsku zvýšiť riziko vzniku rakoviny hrubého čreva o päť až desať rokov neskôr.

Predchádzajúce štúdie naznačovali, že antibiotiká môžu spôsobiť trvalé zmeny v črevnom mikrobióme - komunite mikróbov, ktoré žijú v zažívacom trakte - a že tieto zmeny môžu byť spojené so zvýšeným rizikom rakoviny hrubého čreva. V doteraz najväčšej epidemiologickej štúdii vedci uvádzajú, že zvýšené riziko môže byť špecifické pre rakovinu v takzvanom proximálnom hrubom čreve, časti hrubého čreva, ktorá sa spája s tenkým črevom a začína v pravej dolnej časti brucha.

Podľa výskumu zverejneného v časopise Journal of the National Cancer Institute ľudia, ktorí užívali antibiotiká viac ako šesť mesiacov, mali najvyššie riziko rakoviny. V porovnaní s ľuďmi, ktorí neužívali žiadne antibiotiká, mali títo jedinci o 17% vyššiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny hrubého čreva.

Tím však zistil, že aj krátke cykly antibiotík prinášajú riziko rakoviny, aj keď oveľa menšie, než aké bolo pozorované pri niekoľkomesačnom užívaní antibiotík. K podobným záverom dospela aj menšia štúdia co Veľkej Británii publikovaná v roku 2019 v časopise Gut.

Je dôležité poznamenať, že tieto štúdie našli iba koreláciu. Nepreukazujú, že antibiotiká priamo spôsobujú následnú rakovinu hrubého čreva, povedala pre Live Science Cynthia Sears, hlavná autorka štúdie, ktorá je profesorkou medicíny a onkológie na Lekárskej fakulte Univerzity Johna Hopkinsa a profesorka molekulárnej mikrobiológie a imunológie na Bloomberg School of Public Health. Existujú však teórie o tom, ako tieto lieky môžu spôsobiť, že proximálne črevo bude citlivejšie na rozvoj rakoviny.

Podľa Cyntie Sears je to založené na narušení rovnováhy mirkobioty. Infekčné baktérie, ako sú Escherichia coli a Klebsiella pneumoniae sa premnožia tam, kde by im spravidla konkurovali ostatné mikróby. To zase môže zvýšiť zápal v hrubom čreve, vytvárať reaktívne chemikálie, ktoré by mohli poškodiť DNA a vytvárať nádory.

Okrem toho môže byť vnútorná výstelka čreva priepustnejšia, čo umožní baktériám preniknúť do stien hrubého čreva a spojiť sa do slizkých štruktúr nazývaných biofilmy. Štúdie naznačujú, že takmer všetky proximálne rakoviny hrubého čreva (takmer 90%) sú spojené s takýmito biofilmami, povedala Sears.

Keďže vedci naďalej skúmajú, prečo sú mikróby dôležité pri v rakovine hrubého čreva, lekári by mali zatiaľ pozorne selektovať, kedy a ako predpisujú antibiotiká, povedala Sears.

Zdroj: Info.sk, TM, academic.oup.com, gut.bmj.com, livescience.com