• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 21.10.2021Meniny má Uršuľa
15°Bratislava

3 najväčšie chyby po prebudení: Správne načasovane budíka a kávy je kľúčové

  • 20:37 04.09.2021
  • Svet
3 najväčšie chyby po prebudení: Správne načasovane budíka a kávy je kľúčové

Lekár vysvetľuje, ako sa po ránu pripravujete o energiu.

Ranné vstávanie je pre mnohých náročné, no je možné, že si cele ráno kazíte ďalšími zbytočnými chybami. Lekár vysvetlil, že to začína už pri budíku, ktorí si mnohí odkladajú. Ak nevstanete okamžite a odložíte budík, potom je ťažšie sa prebudiť a budete ospalí ešte niekoľko hodín.

Odkladaním budíka si škodíte

Karan Rangarjan, britský lekár a lektor NHS na Sunderlandskej univerzite, na sociálnej sieti povedal, že odkladanie budíka hovorí vášmu mozgu, že je v poriadku vrátiť sa do režimu spánku. Ako vysvetlil: "To vaše telo presvedčí, že vstupujete do iného spánkového cyklu, čo spôsobuje, že uvoľňuje viac hormónov, ktoré indukujú spánok. Keď vstanete z postele, vaše telo je plné spánkových chemikálií, ktoré vás unavia až na štyri hodiny."

Predtým, ako sa ráno zobudíte, ste obvykle na konci REM fázy spánku, počas ktorej snívate. Ak odložíte budík o pár minút, môžete sa vrátiť do REM spánku a pri ďalšom spustení budíka o 10-15 minút neskôr budete dezorientovaní.

Začiatok spánkového cyklu nie je vhodný čas na to, aby ste sa znova zobudili budíkom. Aj keď ste sa v noci dobre vyspali, po druhom prebudení budete mať pocit, ako keby ste poriadne nespali.

Mnoho ľudí si nastavuje budík s vedomím, že ho odložia. Podľa expertov sa však budete cítiť omnoho sviežejšie, ak si nastavíte budík na pevnú hodinu a okamžite po zazvonení vstanete.

Ranná kontrola telefónu

„Keď sa zobudíte, váš mozog postupne zvyšuje vašu bdelosť, pričom prechádza od delta cez théta k alfa mozgovým vlnám,“ vysvetlil Rangarjan. Keď si hneď po zobudení začnete kontrolovať smartfón, prinútite mozog preskočiť théta a alfa vlny.

Mozgové vlny sú rýchle a pomalé, aby ste sa vďaka nim dostali buď do stavu pohotovosti alebo ospalosti/relaxácie. Zatiaľ čo delta vlny sú relaxačné, alfa vlny sú dominantnejšie, keď sedíte ticho a uvoľnene.

Gama vlny mozog produkuje, keď sa sústredíte, alebo sa naplno venujete nejakej činnosti. Podľa lekára je nebezpečné preskočiť fázy z delta na gama vlny, ktoré vás zavedú od intenzívnej relaxácie k okamžitému sústredeniu sa na telefón.

Navyše môžete začať svoj deň stresom z práce alebo vzťahov alebo v neproduktívnej a roztržitej nálade. Aj keď je lákavé dobehnúť všetky oznámenia, ktoré ste cez noc zmeškali je dôležité, aby ste skrátili čas strávený pred obrazovkou.

Pitie kávy príliš skoro

Rangarjan uviedol, že telo produkuje maximálne hladiny kortizolu v čase od 8 do 9 hodiny ráno, čo vás prirodzene prebudí. Pitím kávy v týchto hodinách tak nevyťažíte maximum zo stimulačného účinku kofeínu.

"Namiesto toho si to odložte, keď sa vám zníži hladina kortizolu," povedal doktor a ukázal na graf, ktorý naznačuje, že naša maximálna únava je na poludnie.

@dr.karanr

Do you do this? ##morningroutine ##schoolwithdrkaran ##learnontiktok ##sleep ##coffee

♬ Runaway by Kanye Piano - Henry Cantu

Hladiny kortizolu sa počas dňa menia, ale spravidla sú najvyššie zhruba hodinu po prebudení. Ak pijete kávu pravidelne ráno, vaše si zvykne na jej účinok a nenechá kortizol vykonávať svoju prácu. Tak začína závislosť od kofeínu. Odborníci ale varujú aj pred pitím kávy v poobedňajších hodinách, pretože vám to môže brániť v noci zaspať.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, thesun.co.uk, Video: tiktok.com/@dr.karanr
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Lekár vysvetlil, prečo by ste nikdy nemali zadržiavať vetry

Lekár vysvetlil, prečo by ste nikdy nemali zadržiavať vetry

DNES - 10:50Zdravie

Doktor priblížil, čo sa stane, keď plyny nevypustíte von.

6 typov bolestí brucha, ktoré nesmiete ignorovať

6 typov bolestí brucha, ktoré nesmiete ignorovať

8:41 19.10.2021Zdravie

Zistite, prečo vás bolí brucho a či nejde o symptóm vážnejšieho problému.

Nepomáha len pri chudnutí. Takéto následky má prerušovaný pôst na dĺžku života

Nepomáha len pri chudnutí. Takéto následky má prerušovaný pôst na dĺžku života

6:37 19.10.2021Zdravie

Myši, ktoré v rámci vedeckej štúdie dostávali potravu len raz denne, žili dlhšie ako myši, ktoré skonzumovali rovnaký počet kalórií rozložených do viacerých kŕmení.

Tieto dve osobnostné črty zdvojnásobujú riziko Alzheimerovej choroby

Tieto dve osobnostné črty zdvojnásobujú riziko Alzheimerovej choroby

20:40 17.10.2021Zdravie

Keďže na Alzheimerovu chorobu dosiaľ neexistuje liek, najväčšiu nádej na zvládnutie ochorenia poskytuje skorá diagnostika. O predispozícii pritom môže rozhodovať aj povaha.

Stalo sa vám toto pri užívaní aspirínu? Príznak, ktorý naznačuje smrteľné nebezpečenstvo

Stalo sa vám toto pri užívaní aspirínu? Príznak, ktorý naznačuje smrteľné nebezpečenstvo

20:10 17.10.2021Zdravie

Užívanie aspirínu je prospešné najmä pri ľahších infekciách či bolestiach chrbta. Ak sa však dostaví tento príznak, s jeho užívaním je ihneď potrebné prestať.