• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 1.8.2021Meniny má Božidara
19°Bratislava

Ako zúžiť pás a znížiť tlak a hladinu cukru naraz? Tri porcie tohto jedla robia zázraky

  • 19:34 18.07.2021
  • Medford
Ako zúžiť pás a znížiť tlak a hladinu cukru naraz? Tri porcie tohto jedla robia zázraky

Ochráňte sa pred srdcovými ochoreniami, obezitou, vysokým tlakom a vysokou hladinou cukru v krvi. Stačia tri porcie tohto jedla denne.

Zbavte sa naraz vysokého tlaku, vysokej hladiny cukru v krvi aj širokého obvodu pása bez toho, aby ste čokoľvek vynechávali zo svojho bežného jedálnička. Ak chcete nadobro zabudnúť na všetky tieto problémy, musíte doň naopak niečo začleniť: celozrnné potraviny.

Podľa výskumu z Tuftsovej univerzity v štáte Massachusetts tri porcie celozrnných potravín denne zaručujú zníženie obvodu pása aj krvného tlaku a hladiny krvného cukru. Sledovanie dospelých v strednom až vyššom veku tiež ukázalo, že jedlá, ako celozrnný chlieb, ovsené vločky alebo hnedá ryža, tiež chránia pred ochoreniami srdca.

Vedci počas osemnástich rokov sledovali vývoj piatich základných rizikových faktorov srdcových ochorení: obvod pásu, krvný tlak, krvný cukor, triglyceridy a HDL (dobrý) cholesterol. Využili pritom údaje o 3100 dospelých s priemerným vekom okolo 50 rokov.

Vedci rozdelili denný príjem celozrnných potravín na štyri kategórie, od menej ako polovičnej porcie po tri porcie denne. V štvorročných intervaloch potom sledovali zmeny v piatich rizikových faktoroch, ktoré sme spomenuli.

Výsledky ukázali, že po štyroch rokoch sa obvod pása ľudí, ktorí jedli najmenej celozrnných potravín, zvyšoval o dva a pol centimetra, zatiaľ čo u ľudí s najvyšším príjmom takejto stravy sa zvyšoval len o 1,2 centimetra. Podobné rozdiely boli badateľné aj pri porovnaní krvného tlaku a hladiny cukru v krvi.

„Naša štúdia dokazuje, že konzumácia celozrnných potravín na pravidelnej báze prináša oveľa viac zdravotných benefitov ako len chudnutie alebo udržiavanie zdravej váhy,“ hovorí jedna z autoriek Nicola McKeownová.

Caleigh Sawickiová z Tuftsovej univerzity hovorí o niekoľkých dôvodoch, ktoré môžu byť zodpovedné za tieto schopnosti celozrnných potravín: „Vláknina v celozrnných potravinách dodáva pocit sýtosti a horčík, draslík a antioxidanty prispievajú k zníženiu krvného tlaku. Rozpustná vláknina má naviac schopnosť zabrániť výkyvom hladiny cukru v krvi po jedle.“

Najobľúbenejšími celozrnnými potravinami účastníkov štúdie bol celozrnný chlieb a cereálie. Rafinované obilniny prijímali najmä vo forme cestovín a bieleho chleba.

Keďže celozrnné potraviny sú menej spracované ako tie rafinované, obsahujú viac vlákniny, vitamínov a antioxidantov.

„Priemerný Američan zje denne päť porcií rafinovaných obilnín, čo je oveľa viac ako odporúčaná dávka, takže je namieste hľadať spôsoby, ako tieto potraviny nahradiť celozrnnými alternatívami,“ hovorí McKeownová, ktorá radí napríklad nahradiť rožok miskou celozrnných cereálií. „Menšie postupné zmeny stravovania sa po čase ukážu aj na zdraví.“

Tri porcie celozrnných potravín denne sú ekvivalent:

  • troch plátkov celozrnného chleba
  • šiestich ovsených koláčikov
  • šiestich plátkov ražného suchého chleba (knäckebrot)
  • jednej a pol veľkej celozrnnej tortily
  • troch misiek müsli alebo ovsenej kaše
  • dvoch kopcových polievkových lyžíc hnedej ryže
  • troch kopcových polievkových lyžíc uvarených celozrnných cestovín
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, oup.com, dailymail.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tieto zvláštne veci sa dejú s telom po smrti

Tieto zvláštne veci sa dejú s telom po smrti

VČERA - 20:44Zdravie

Po smrti sa s ľudským telom dejú veci, o ktorých ste netušili.

6 dôvodov, prečo by ste sa mali sprchovať len každý druhý deň

6 dôvodov, prečo by ste sa mali sprchovať len každý druhý deň

VČERA - 20:11Zdravie

Leto nás núti sprchovať sa častejšie ako inokedy počas roka. Existuje ale aspoň 6 dobrých dôvodov, prečo to netreba preháňať.

Vysoká hladina cholesterolu vplýva na vznik neurologického ochorenia. Toto treba sledovať

Vysoká hladina cholesterolu vplýva na vznik neurologického ochorenia. Toto treba sledovať

VČERA - 19:36Zdravie

Nadmerné množstvo cholesterolu v krvi má podľa nových zistení vplyv aj na vznik neurologického ochorenia.

Prečo sa prsia pred tridsiatkou opäť zväčšujú?

Prečo sa prsia pred tridsiatkou opäť zväčšujú?

6:38 30.07.2021Zdravie

Ženy sa môžu krátko pred dovŕšením veku 30 rokov stretnúť s prudkým rastom poprsia. Čo tento stav spôsobuje?

11 najčastejších mýtov o migréne

11 najčastejších mýtov o migréne

22:06 26.07.2021Zdravie

Je pravda, že migrénu musí sprevádzať takzvaná aura? Čím sa migréna líši od klasickej bolesti hlavy a aké lieky naozaj pomáhajú?