• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 27.9.2021Meniny má Cyprián
16°Bratislava

Ako zúžiť pás a znížiť tlak a hladinu cukru naraz? Tri porcie tohto jedla robia zázraky

  • 19:34 18.07.2021
  • Medford
Ako zúžiť pás a znížiť tlak a hladinu cukru naraz? Tri porcie tohto jedla robia zázraky

Ochráňte sa pred srdcovými ochoreniami, obezitou, vysokým tlakom a vysokou hladinou cukru v krvi. Stačia tri porcie tohto jedla denne.

Zbavte sa naraz vysokého tlaku, vysokej hladiny cukru v krvi aj širokého obvodu pása bez toho, aby ste čokoľvek vynechávali zo svojho bežného jedálnička. Ak chcete nadobro zabudnúť na všetky tieto problémy, musíte doň naopak niečo začleniť: celozrnné potraviny.

Podľa výskumu z Tuftsovej univerzity v štáte Massachusetts tri porcie celozrnných potravín denne zaručujú zníženie obvodu pása aj krvného tlaku a hladiny krvného cukru. Sledovanie dospelých v strednom až vyššom veku tiež ukázalo, že jedlá, ako celozrnný chlieb, ovsené vločky alebo hnedá ryža, tiež chránia pred ochoreniami srdca.

Vedci počas osemnástich rokov sledovali vývoj piatich základných rizikových faktorov srdcových ochorení: obvod pásu, krvný tlak, krvný cukor, triglyceridy a HDL (dobrý) cholesterol. Využili pritom údaje o 3100 dospelých s priemerným vekom okolo 50 rokov.

Vedci rozdelili denný príjem celozrnných potravín na štyri kategórie, od menej ako polovičnej porcie po tri porcie denne. V štvorročných intervaloch potom sledovali zmeny v piatich rizikových faktoroch, ktoré sme spomenuli.

Výsledky ukázali, že po štyroch rokoch sa obvod pása ľudí, ktorí jedli najmenej celozrnných potravín, zvyšoval o dva a pol centimetra, zatiaľ čo u ľudí s najvyšším príjmom takejto stravy sa zvyšoval len o 1,2 centimetra. Podobné rozdiely boli badateľné aj pri porovnaní krvného tlaku a hladiny cukru v krvi.

„Naša štúdia dokazuje, že konzumácia celozrnných potravín na pravidelnej báze prináša oveľa viac zdravotných benefitov ako len chudnutie alebo udržiavanie zdravej váhy,“ hovorí jedna z autoriek Nicola McKeownová.

Caleigh Sawickiová z Tuftsovej univerzity hovorí o niekoľkých dôvodoch, ktoré môžu byť zodpovedné za tieto schopnosti celozrnných potravín: „Vláknina v celozrnných potravinách dodáva pocit sýtosti a horčík, draslík a antioxidanty prispievajú k zníženiu krvného tlaku. Rozpustná vláknina má naviac schopnosť zabrániť výkyvom hladiny cukru v krvi po jedle.“

Najobľúbenejšími celozrnnými potravinami účastníkov štúdie bol celozrnný chlieb a cereálie. Rafinované obilniny prijímali najmä vo forme cestovín a bieleho chleba.

Keďže celozrnné potraviny sú menej spracované ako tie rafinované, obsahujú viac vlákniny, vitamínov a antioxidantov.

„Priemerný Američan zje denne päť porcií rafinovaných obilnín, čo je oveľa viac ako odporúčaná dávka, takže je namieste hľadať spôsoby, ako tieto potraviny nahradiť celozrnnými alternatívami,“ hovorí McKeownová, ktorá radí napríklad nahradiť rožok miskou celozrnných cereálií. „Menšie postupné zmeny stravovania sa po čase ukážu aj na zdraví.“

Tri porcie celozrnných potravín denne sú ekvivalent:

  • troch plátkov celozrnného chleba
  • šiestich ovsených koláčikov
  • šiestich plátkov ražného suchého chleba (knäckebrot)
  • jednej a pol veľkej celozrnnej tortily
  • troch misiek müsli alebo ovsenej kaše
  • dvoch kopcových polievkových lyžíc hnedej ryže
  • troch kopcových polievkových lyžíc uvarených celozrnných cestovín
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, oup.com, dailymail.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako sa čo najrýchlejšie zotaviť po porážke? Toto musí spĺňať liečba

Ako sa čo najrýchlejšie zotaviť po porážke? Toto musí spĺňať liečba

VČERA - 20:39Zdravie

Pri pacientoch, ktorí utrpeli cievnu mozgovú príhodu, sú rozhodujúce prvé sekundy. S celkovou liečbou sa však oplatí počkať.

Deti, ktoré žijú v domácnosti s depresívnym človekom, pociťujú vážne následky

Deti, ktoré žijú v domácnosti s depresívnym človekom, pociťujú vážne následky

VČERA - 19:36Zdravie

Deti žijúce v jednej domácnosti s niekým s depresiou majú oveľa väčšiu pravdepodobnosť, že budú trpieť na podobné problémy.

Ako znížiť nebezpečné účinky červeného mäsa? Pomôcť môžu tieto zložky

Ako znížiť nebezpečné účinky červeného mäsa? Pomôcť môžu tieto zložky

VČERA - 18:27Zdravie

Zbavte sa obáv z rakoviny a iných ochorení, ku ktorým prispieva konzumácia červeného mäsa. Tieto drobné úpravy ich jednoznačne zmiernia.

Zdravý zvyk prekvapivo zvyšuje riziko porážky. Na toto si dajte pozor!

Zdravý zvyk prekvapivo zvyšuje riziko porážky. Na toto si dajte pozor!

VČERA - 14:15Zdravie

K porážke dochádza v momente, keď sa oslabí alebo preruší prítok okysličenej krvi do mozgu. K vzniku tohto život ohrozujúceho stavu môže prispieť aj inak zdravý návyk.

Šťava z tejto zeleniny zlepšuje zdravie mozgu a krvný tlak

Šťava z tejto zeleniny zlepšuje zdravie mozgu a krvný tlak

VČERA - 8:11Zdravie

Pitie tejto zeleninovej šťavy dokáže výraze znížiť krvný tlak.