Nedeľa, 1.8.2021Meniny má Božidara

Vedcom sa podarilo zastaviť rozmnožovanie SARS-CoV-2 v ľudských bunkách

• 21:56 15.07.2021
  • Canberra
Vedcom sa podarilo zastaviť rozmnožovanie SARS-CoV-2 v ľudských bunkách

Austrálski vedci objavili podľa vlastných slov spôsob ako zastaviť rozmnožovanie koronavírusu SARS-CoV-2 v napadnutých ľudských bunkách.

Ide o veľký krok smerom k liečbe ochorenia COVID-19, informoval na svojej webovej stránke Inštitút Petra Dohertyho pre infekcie a imunitu, ktorý sa na výskume podieľal.

Tento nový objav vzišiel zo spolupráce s Onkologickým centrom Petra MacCalluma, ktoré v roku 2019 predstavilo nový nástroj genetického inžinierstva na elimináciu abnormálnej RNA spôsobujúcej rakovinu u detí.

Rovnaký nástroj, založený na metóde CRISPR, použili vedci z oboch inštitútov na potlačenie množenia RNA vírusu SARS-CoV-2 - vrátane jeho variantov - v laboratórnom prostredí.

Hlavným predmetom objavu je preprogramovaný enzým CRISPR-Cas13b, ktorý sa pripojí na cieľové vlákno RNA a zničí časť genómu vírusu zodpovednú za jeho množenie v bunkách, informovali vedci v štúdii zverejnenej vo vedeckom časopise Nature Communications.

Vedecký tím teraz plánuje metódu otestovať na zvieratách a neskôr prípadne aj na ľuďoch v rámci klinických skúšok.

Ako uviedla Sharon Lewinová z Dohertyho inštitútu, svetová pozornosť sa v súčasnosti zameriava predovšetkým na vakcíny, avšak existuje aj naliehavá potreba osobitnej liečby pacientov s covidom.

Flexibilita CRISPR-Cas13 - ktorá si vyžaduje iba vírusovú sekvenciu - znamená, že budeme môcť rýchlo vytvoriť antivirotiká na COVID-19 a aj akékoľvek iné nové vírusy,“ priblížila Lewinová.

Podľa profesora Mohameda Fareha z Onkologického centra Petra MacCalluma je možné, že túto technológiu bude možné účinne použiť napríklad aj proti chrípke, ebole či dokonca HIV.