• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 14.6.2021Meniny má Vasil
13°Bratislava

Nosenie dioptrických okuliarov ovplyvňuje aj spánok. Takáto je spojitosť

  • 20:09 29.05.2021
  • Canberra
Nosenie dioptrických okuliarov ovplyvňuje aj spánok. Takáto je spojitosť

Vedci objavili súvislosť medzi nosením dioptrických pomôcok a spánkovým režimom. Ich zistenie môže pomôcť najmä deťom a mladistvým.

Myopia, alebo krátkozrakosť, je častá očná porucha, pri ktorej vidíme vzdialené objekty rozmazane, zatiaľ čo blízke objekty sú zreteľné. Trpí ňou asi 30 percent dospelej populácie a 10 percent detí a podľa všetkého nemá dopad len na denný život.

Ľudia, ktorí trpia myopiou, majú tiež oneskorený cirkadiánny rytmus a oslabenú tvorbu melatonínu, kvôli čomu sa stretávajú so spánkovými problémami. K tomuto zisteniu prispeli vedci z austrálskej Flindersovej univerzity, ktorí dúfajú, že tým prispejú ku skorej diagnostike a liečbe krátkozrakosti u detí.

Existuje celá škála intenzívnosti, akou sa krátkozrakosť prejavuje. Mierne prípady si liečbu nevyžadujú, pri závažnejších sa pacient nezaobíde bez dioptrických pomôcok.

U detí sa myopia prvýkrát objavuje vo veku 6 až 13 rokov a v pubertálnom veku sa jej prejavy môžu zhoršiť. Krátkozrakosť sa však môže vyvinúť aj v dospelosti.

Spánok neprospieva len celkovému zdraviu

Austrálčania študovali vplyv krátkozrakosti na cirkadiánny rytmus a tvorbu melatonínu na vlastných študentoch vo veku okolo 20 rokov. Niektorí z nich boli krátkozrakí, iní nie.

Analýza vzoriek moču a slín dokázala, že v telách krátkozrakých študentov sa tvorí menej melatonínu v porovnaní s ich bystrozrakými spolužiakmi. U študentov, ktorí nosia okuliare, tiež zaznamenali oneskorenie cirkadiánneho rytmu, alebo vnútorných hodín, ktorými sa riadi každý organizmus.

„Štúdia poskytuje dôkaz o tom, že optimálny spánok a cirkadiánny rytmus je dôležitý nielen pre celkové zdravie, ale aj pre dobrý zrak,“ uvádza vedúci autor štúdie Ranjay Chakraborty.

Austrálčania na základe výsledkov, ku ktorým dospeli, zdôrazňujú potrebu dopriať deťom kvalitný spánok a obmedziť ich čas strávený pred elektronickými zariadeniami, ktoré takisto preukázateľne zhoršujú kvalitu zraku.

„Veľa digitálnych zariadení vyžaruje modré svetlo, ktoré potláča produkciu melatonínu a spôsobuje oneskorenie cirkadiánneho rytmu počas noci, čo má za následok ochudobnený spánok,“ vysvetľuje Chakraborty.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, oup.com, dailymail.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako znížiť krvný tlak: Táto aktivita je lepšia ako chôdza

Ako znížiť krvný tlak: Táto aktivita je lepšia ako chôdza

VČERA - 19:35Zdravie

Ukázalo sa, že aktivita v interiéri znižuje vysoký krvný tlak efektívnejšie ako chôdza.

Ako detoxikovať telo po nadmernom príjme alkoholu

Ako detoxikovať telo po nadmernom príjme alkoholu

8:08 12.06.2021Zdravie

Prehýrili ste celú noc a z jedného drinku sa stalo niekoľko? V takejto situácii pomôže očista organizmu od zostatkového alkoholu aj ďalších negatívnych zložiek, ktoré obsahuje.

Ako dokáže rozprávanie príbehov zmierniť bolesť

Ako dokáže rozprávanie príbehov zmierniť bolesť

11:52 11.06.2021Zdravie

Štúdia detí hospitalizovaných na jednotke intenzívnej starostlivosti v Brazílii zistila, že rozprávanie príbehov bolo dvakrát efektívnejšie ako hranie hádaniek.

3 jednoduché techniky, ktoré vám prinesú šťastie behom 4 minút

3 jednoduché techniky, ktoré vám prinesú šťastie behom 4 minút

7:50 11.06.2021Zdravie

Vďaka týmto metódam sa budete cítiť šťastne už behom pár minút.

Prírodná liečba úzkosti: Beta-sitosterol funguje ako antidepresíva

Prírodná liečba úzkosti: Beta-sitosterol funguje ako antidepresíva

8:55 09.06.2021Zdravie

Štúdia naznačuje, že doplnok stravy rastlinného pôvodu nazývaný beta-sitosterol môže pomôcť znížiť úzkosť.