• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 14.5.2021Meniny má Bonifác
12°Bratislava

Koľko hodín týždenne treba cvičiť, aby ste mali ideálny tlak?

  • 12:29 02.05.2021
  • San Francisco
Koľko hodín týždenne treba cvičiť, aby ste mali ideálny tlak?

Cvičenie neprispieva len k lepšiemu metabolizmu a vyrysovanej figúre. Pohyb nám tiež umožňuje dodržiavať prevenciu pred stúpaním krvného tlaku. Koľko času mu treba venovať?

Hypertenzia, alebo vysoký krvný tlak, je závažné ochorenie, ktorým trpia milióny ľudí po celom svete. Hoci sa samé o sebe nemusí prejavovať bolestivými príznakmi, pri zanedbaní liečby môže spôsobiť cievnu mozgovú príhodu alebo zástavu srdca. Vysoký tlak je tiež jeden z rizikových faktorov vzniku demencie v staršom veku.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie trpí vysokým tlakom každý štvrtý muž a každá piata žena. K základným spôsobom, ako sa vyhnúť tejto diagnóze a ako zvrátiť jej nepríjemné následky, patrí aj cvičenie. Práve to sa stalo hlavnou témou štúdie, ktorá počas 30 rokov pozorovala zdravotný stav viac ako 5100 dospelých.

Vedci na čele s Kristen Bibbins-Domingovou z Kalifornskej univerzity v San Franciscu (UCSF) u dospelých pravidelne hodnotili ich pohybovú aktivitu a mieru fajčenia a konzumácie alkoholu. Počas výskumu im tiež pravidelne merali tlak. Účastníci boli na základe rasy a pohlavia rozdelení do štyroch skupín.

Fyzická aktivita u všetkých účastníkov postupne klesala od 18. roku života po štyridsiatku, čo sa prejavilo aj zvyšovaním krvného tlaku. Vedci z toho usudzujú, že obdobie mladej dospelosti je kľúčové pre prevenciu hypertenzie vo vyššom veku.

„Takmer polovica našich účastníkov v mladej dospelosti nedosahovala optimálnu úroveň fyzickej aktivity, čo má značný vplyv na vznik hypertenzie. To znamená, že by sme mali zvýšiť minimálne požiadavky kladené na fyzickú aktivitu,“ hovorí jeden z autorov štúdie Jason Nagata.

Koľko hodín pohybu je optimálnych?

Z výsledkov štúdie vyplýva, že najlepšie sa z hľadiska stúpania krvného tlaku darilo ľuďom, ktorí v období skorej dospelosti venovali mierne namáhavej fyzickej aktivite aspoň 5 hodín týždenne. Takáto miera aktivity podľa vedcov súvisí so značným znížením pravdepodobnosti hypertenzie, a to zvlášť v prípade, že ju ľudia dodržiavali až do šesťdesiatky.

5 hodín pohybu týždenne je až dvojnásobok toho, čo tvrdia súčasné odporúčania.

Výsledky tiež ukázali, že rozdelenie účastníkov výskumu na základe rasy má svoj význam. U mužov a žien afroamerického pôvodu vo veku 40 rokov dochádza k ďalšiemu poklesu miery fyzickej aktivity, zatiaľ čo u ostatných rás sa hladina v tomto veku ustáli.

Afroameričanky vo veku 45 rokov dokonca dobiehajú belochov v tom istom veku vo výške krvného tlaku. Až 80-90 percent Afroameričanov vo veku 60 rokov trpí problémami s vysokým tlakom, zatiaľ čo u belochov sa táto miera pohybuje v rozpätí okolo 70 percent.

Za rozdielnu mieru pohybu a hladiny krvného tlaku medzi rasami sú pravdepodobne zodpovedné socio-ekonomické faktory.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, ajpmonline.org, sciencealert.com, who.int
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tieto príznaky koronavírusu šesťnásobne zvyšujú riziko úmrtia

Tieto príznaky koronavírusu šesťnásobne zvyšujú riziko úmrtia

VČERA - 20:39Zdravie

Nový koronavírus postihuje telo tak, že následky môžu pretrvávať aj po dobu niekoľkých mesiacov. V niektorých prípadoch sa ale dá predpokladať, že budú mimoriadne rizikové.

Espresso alebo bez kofeínu? Vaše gény naznačujú, akú kávu pijete

Espresso alebo bez kofeínu? Vaše gény naznačujú, akú kávu pijete

VČERA - 9:14Zdravie

Genetika hrá istú úlohu pri výbere kávy.

Ako dlho trvá imunita po očkovaní a ako zistiť, či ste imúnni voči COVID-19?

Ako dlho trvá imunita po očkovaní a ako zistiť, či ste imúnni voči COVID-19?

21:23 12.05.2021Zdravie

Keďže očkovanie proti ochoreniu COVID-19 sa na celom svete spustilo len nedávno, stále ohľadom neho vyvstávajú nezodpovedané otázky. Jednou z nich je otázka imunity.

Vedci overili účinky vitamínov na COVID-19. Výsledky prekvapili

Vedci overili účinky vitamínov na COVID-19. Výsledky prekvapili

20:40 11.05.2021Zdravie

Niektoré doplnky stravy pomáhajú v boji s COVID-19. Tie, ktoré ľudia užívajú najčastejšie, však majú minimálny účinok.

Efekt uspávanky: Táto hudba pomáha aj seniorom

Efekt uspávanky: Táto hudba pomáha aj seniorom

20:41 09.05.2021Zdravie

Hudba pred spaním zlepšuje kvalitu spánku aj u ľudí starších ako 60 rokov.