• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 13.5.2021Meniny má Servác
13°Bratislava

Takto vplýva vegetariánska strava na hladiny testosterónu

  • 18:39 25.04.2021
  • Worcester
Takto vplýva vegetariánska strava na hladiny testosterónu

Vegetariánska strava môže ovplyvniť aj libido.

Mnoho ľudí obhajuje nízkotučnú a vegetariánsku stravu ako najlepší spôsob, ako si udržať dobré zdravie. No skutočne to platí aj pre mužov? Štúdia publikovaná v akademickom časopise The Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology zistila, že zníženie príjmu tuku tiež znižuje hladinu mužského testosterónu. Výsledkom takej stravy môže byť aj strata libida.

Vedci z University of Worcester dodávajú, že mužský pohlavný hormón tiež chráni pred srdcovými chorobami, cukrovkou a Alzheimerovou chorobou. Výsledky ukazujú, že vegetariánska nízkotučná strava znižuje testosterón až o 26% a je z hľadiska sexuálneho zdravia mužov najhoršia.

Nízkotučná vegetariánska strava väčšinou obsahuje zeleninu, celozrnné výrobky, strukoviny, orechy a semená. Tieto potraviny sú bohaté na vlákninu a sú nízkokalorické v porovnaní s mäsom a inými živočíšnymi produktmi. Ostatné nízkotučné diéty podľa štúdie znížili testosterón v priemere o 10 až 15 percent.

„Pri diétach s nízkym obsahom tukov došlo k významnému zníženiu pohlavných hormónov,“ píše hlavný autor a výživový expert Joseph Whittaker.

Hladina testosterónu závisí do veľkej miery od toho, čo jete

Zistenia ukazujú, že Európania sú obzvlášť náchylní na účinky týchto módnych stravovacích režimov. Autori štúdie sledovali vzorky krvi od viac ako 200 mužov s priemerným vekom 46 rokov.

Normálny rozsah testosterónu je 300 až 1 000 nanogramov na deciliter (ng / dl), v závislosti od veku osoby. Priemerná úroveň však už 50 rokov klesá. Whittaker a spoluautor štúdie Kexin Wu zhromaždili údaje zo šiestich predchádzajúcich štúdií, v ktorých účastníci najskôr držali diétu so 40-percentným obsahom tuku.

Hladiny testosterónu sa prepadli po tom, čo skupina prešla na stravu s tukom nižším o polovicu. Omega 6 polynenasýtené tuky, ktoré sa nachádzajú predovšetkým v rastlinných olejoch, môžu poškodiť schopnosť buniek produkovať testosterón. Doktor Whittaker vysvetľuje, že sú náchylnejšie na škodlivú oxidáciu.

"V ideálnom prípade by sme radi videli niekoľko ďalších štúdií, ktoré by potvrdili naše výsledky. Tieto štúdie sa však nikdy nemusia objaviť, vedci zvyčajne chcú nájsť nové výsledky, nie replikovať staré. Medzitým by bolo dobré, keby sa muži s nízkym obsahom testosterónu vyhýbali nízkotučnému stravovaniu,“ uviedli autori štúdie.

Kde môžete získať správne tuky, aby ste zostali zdraví?

Tuk v potrave je kontroverznou témou a zástancovia diét s nízkym obsahom tukov alebo sacharidov často medzi sebou nesúhlasia. Nízkotučné diéty zvyčajne obsahujú celozrnné potraviny, chudé mäso, ako je kuracie mäso bez kože, ryby, ovocie a zelenina. Aj keď ide o zdravú voľbu, odborníci zdôrazňujú význam zahrnutia tukov do akejkoľvek stravy. Tuk sa častejšie vyskytuje v mäse, orechoch a mliečnych výrobkoch, ako sú syry a mlieko.

V ideálnom prípade by muži mali na zvýšenie testosterónu konzumovať dostatok mononenasýtených tukov, ktoré sa nachádzajú v olivovom oleji, avokáde a orechoch. Tuk je nevyhnutnou súčasťou zdravej a vyváženej stravy. Odborníci všeobecne odporúčajú, aby ľudia nekonzumovali priveľa nasýtených tukov, ktoré sa nachádzajú v masle, tučnom mäse, koláčoch a pečive. Priveľa tukov vo vašej strave, najmä nasýtených tukov, môže zvýšiť „zlý“ LDL cholesterol (lipoproteín s nízkou hustotou), čo tiež zvyšuje riziko srdcových chorôb.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, swns.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tieto príznaky koronavírusu šesťnásobne zvyšujú riziko úmrtia

Tieto príznaky koronavírusu šesťnásobne zvyšujú riziko úmrtia

DNES - 20:39Zdravie

Nový koronavírus postihuje telo tak, že následky môžu pretrvávať aj po dobu niekoľkých mesiacov. V niektorých prípadoch sa ale dá predpokladať, že budú mimoriadne rizikové.

Espresso alebo bez kofeínu? Vaše gény naznačujú, akú kávu pijete

Espresso alebo bez kofeínu? Vaše gény naznačujú, akú kávu pijete

DNES - 9:14Zdravie

Genetika hrá istú úlohu pri výbere kávy.

Ako dlho trvá imunita po očkovaní a ako zistiť, či ste imúnni voči COVID-19?

Ako dlho trvá imunita po očkovaní a ako zistiť, či ste imúnni voči COVID-19?

VČERA - 21:23Zdravie

Keďže očkovanie proti ochoreniu COVID-19 sa na celom svete spustilo len nedávno, stále ohľadom neho vyvstávajú nezodpovedané otázky. Jednou z nich je otázka imunity.

Vedci overili účinky vitamínov na COVID-19. Výsledky prekvapili

Vedci overili účinky vitamínov na COVID-19. Výsledky prekvapili

20:40 11.05.2021Zdravie

Niektoré doplnky stravy pomáhajú v boji s COVID-19. Tie, ktoré ľudia užívajú najčastejšie, však majú minimálny účinok.

Efekt uspávanky: Táto hudba pomáha aj seniorom

Efekt uspávanky: Táto hudba pomáha aj seniorom

20:41 09.05.2021Zdravie

Hudba pred spaním zlepšuje kvalitu spánku aj u ľudí starších ako 60 rokov.