• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 13.5.2021Meniny má Servác
12°Bratislava

Prekvapivý účinok upratovania: Takto ovplyvňuje veľkosť mozgu

  • 20:04 25.04.2021
  • Toronto
Prekvapivý účinok upratovania: Takto ovplyvňuje veľkosť mozgu

Domáce práce môžu ovplyvniť váš mozog.

Odkladáte upratovanie alebo si šetríte všetky domáce práce na daždivý deň? Nová štúdia môže poskytnúť chýbajúcu motiváciu k domácim prácam, najmä pre seniorov. Vedci v Toronte zistili, že starší dospelí, ktorí vykonávajú domáce práce, majú väčší mozog, čo je kľúčová miera dobrého kognitívneho zdravia.

Výsledky boli publikované v akademickom časopise BMC Geriatrics. Hlavný autor štúdie Noah Koblinsky, fyziológ v Baycrest's Rotman Research Institute (RRI) vo vyhlásení uviedol:

„Vedci už vedia, že cvičenie má pozitívny vplyv na mozog, ale naša štúdia je prvou, ktorá ukazuje, že to isté môže platiť aj pre domáce práce. Pochopenie toho, ako rôzne formy fyzickej aktivity prispievajú k zdraviu mozgu, je zásadné pre rozvoj stratégií na zníženie rizika kognitívneho poklesu a demencie u starších dospelých.“

Vedci z fakultnej nemocnice Baycrest počas štúdie skúmali 66 mentálne zdravých starších dospelých. Každý účastník sa zúčastnil troch testov - zdravotného hodnotenia, štrukturálneho zobrazovania mozgu a kognitívneho testu. Výsledky ukazujú, že starší ľudia, ktorí trávia viac času pri domácich prácach, majú väčší objem mozgu bez ohľadu na to, koľko cvičia. Medzi domáce práce patrilo upratovanie, varenie, chodenie vonku a práca na záhrade.

Ako vplývajú domáce práce na zdravie mozgu?

Aj keď väčšina ľudí pravdepodobne nemá rada domáce práce, tím zistil, že pomáhajú mozgu niekoľkými spôsobmi. Autori štúdie sa domnievajú, že domáce práce majú podobný účinok ako aeróbne cvičenie s nízkou intenzitou, ktoré prospieva srdcu a cievam.

Domáce práce tiež nútia myseľ, aby sa sústredila na plánovanie a organizáciu, čo podporuje vytváranie nových nervových spojení v priebehu času. Vedci tvrdia, že tieto práce pomáhajú starším dospelým, aby mali menej sedavý životný štýl. Predchádzajúce štúdie odhalili, ako sedenie a nízka aktivita môžu viesť k zlému zdraviu a poklesu kognitívneho zdravia.

„Okrem toho, že tieto závery pomáhajú pri vedení odporúčaní týkajúcich sa fyzickej aktivity pre starších dospelých, môžu ich tiež motivovať k väčšej aktivite, pretože domáce práce sú prirodzeným a často nevyhnutným aspektom každodenného života mnohých ľudí, a preto sa zdajú dosiahnuteľnejšie,“ uviedla spoluautorka štúdie Nicole Anderson.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, bmcgeriatr.biomedcentral.com, baycrest.org
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tieto príznaky koronavírusu šesťnásobne zvyšujú riziko úmrtia

Tieto príznaky koronavírusu šesťnásobne zvyšujú riziko úmrtia

DNES - 20:39Zdravie

Nový koronavírus postihuje telo tak, že následky môžu pretrvávať aj po dobu niekoľkých mesiacov. V niektorých prípadoch sa ale dá predpokladať, že budú mimoriadne rizikové.

Espresso alebo bez kofeínu? Vaše gény naznačujú, akú kávu pijete

Espresso alebo bez kofeínu? Vaše gény naznačujú, akú kávu pijete

DNES - 9:14Zdravie

Genetika hrá istú úlohu pri výbere kávy.

Ako dlho trvá imunita po očkovaní a ako zistiť, či ste imúnni voči COVID-19?

Ako dlho trvá imunita po očkovaní a ako zistiť, či ste imúnni voči COVID-19?

VČERA - 21:23Zdravie

Keďže očkovanie proti ochoreniu COVID-19 sa na celom svete spustilo len nedávno, stále ohľadom neho vyvstávajú nezodpovedané otázky. Jednou z nich je otázka imunity.

Vedci overili účinky vitamínov na COVID-19. Výsledky prekvapili

Vedci overili účinky vitamínov na COVID-19. Výsledky prekvapili

20:40 11.05.2021Zdravie

Niektoré doplnky stravy pomáhajú v boji s COVID-19. Tie, ktoré ľudia užívajú najčastejšie, však majú minimálny účinok.

Efekt uspávanky: Táto hudba pomáha aj seniorom

Efekt uspávanky: Táto hudba pomáha aj seniorom

20:41 09.05.2021Zdravie

Hudba pred spaním zlepšuje kvalitu spánku aj u ľudí starších ako 60 rokov.