• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 20.4.2021Meniny má Marcel
Bratislava

10 príznakov spánkovej deprivácie, ktoré vás sprevádzajú každým dňom

  • 20:07 02.04.2021
  • Bratislava
10 príznakov spánkovej deprivácie, ktoré vás sprevádzajú každým dňom

Ak sa vám aj napriek neskorej nočnej hodine stále nechce spať, dáme vám 10 dobrých dôvodov na to, aby ste svoje ponocovanie prehodnotili.

V spoločnosti, ktorá je zvyknutá na vysoký výkon v práci a menej času na oddych, je ľahké spadnúť do chápadiel spánkovej deprivácie. Jej príznaky vplývajú na mozog, ako aj na celé telo. Pri zanedbaní liečby môžu viesť k roztržkám v domácnosti, problémom v práci a v extrémnych prípadoch až k život ohrozujúcim udalostiam. Ako vyzerajú príznaky?

1. Nezvládanie stresu

Stresujúce obdobie nemusí byť výsledkom životných okolností – možno ho zapríčiňuje nedostatok spánku. Ten dokáže znížiť hranicu toho, čo považujeme za stresujúcu okolnosť, a tak aj nákup v potravinách nám môže pripadať ako najťažšia úloha pod slnkom.

V tomto prípade ide o začarovaný kruh – nedostatok spánku prispieva k stresu, a stres zas vedie k horšiemu spánku.

2. Problémy s pamäťou

Hlboký spánok je pre zdravú pamäť kľúčový, pretože posilňuje nervové spojenia. To znamená, že ak si v noci nedoprajete dostatok spánku, menej nervových spojení môže vyústiť do častejšieho zabúdania.

Pri tvorbe emocionálnych spomienok hrá dôležitú rolu hlboký REM spánok. Ide o spomienky, ktoré si v pamäti po dlhú dobu uchovávame ako tie najživšie.

3. Ťažkosti so sústredením

Spánkovo deprivovaní dobrovoľníci vo výskumoch preceňujú svoj výkon, aj keď pri koncentračných testoch sa im veľmi nedarí. Čím menej spánku, tým výraznejší je tento efekt.

Rýchlym riešením je dávka kofeínu, ktorej účinky sa dostavia do hodiny po konzumácii.

4. Väčšia chuť do jedla

Pre mnohých z nás je ťažké kontrolovať si príjem kalórií aj pri zdravom spánkovom režime. Spánkovo deprivovaný mozog stráca všetku kapacitu na to, aby to zvládal.

Nedostatok spánku sa podpisuje pod vyšší príjem kalórií hneď dvomi spôsobmi: čím dlhšie sme v noci hore, tým viac času nám ostáva na jedlo, a čím menej spíme, tým rýchlejšie sa zvyšuje hladina hormónov, ktoré regulujú pocit hladu.

Problém je aj v pomalšom mozgovom metabolizme cukru, keď sme spánkovo deprivovaní. To môže mať za následok väčšiu chuť na sladké a slané jedlá počas dňa, nehovoriac o tom, že ľudia, ktorí trpia nedostatkom spánku, sú dvakrát náchylnejší na vznik obezity.

5. Poruchy zraku

Rozostrené videnie sa spolu s ťažkosťami pri sústredení môže podpísať pod dopravné alebo pracovné nehody. Neraz to prináša fatálne následky. Spánkovo deprivovaný človek sa dokonca môže stretnúť aj s halucináciami, pretože nedokáže naraz vnímať periférne aj priamo.

Keď neuróny oberáte o regeneračný spánok, nedokážu poriadne fungovať, a tak môžete natrafiť na problémy s vnímaním okolitého sveta. Neuróny tak v mozgu neutvárajú obraz toho, čo naozaj periférne vidíte, ale ho len dotvárajú z už získaných informácií. Vzniknutá predstava sa preto môže odchyľovať od reality.

6. Zlé rozhodnutia

Prefrontálny kortex mozgu sa zapája do tvorenia úsudkov a kontrolovania impulzov. Keď mu nedoprajete dostatok oddychu, odplatí sa vám ťažším rozhodovaním a častejším prijímaním nevýhodných rozhodnutí.

Bez spánku sa ľudia častejšie správajú agresívnejšie a riskantnejšie, pretože tak rýchlejšie dosiahnu krátkodobé ciele. Takéto správanie ale po sebe môže zanechať dlhodobé následky.

7. Oslabená motorika

Výskumy dokazujú, že ak sa len jednu noc nevyspíte, vaše reakcie sú približne na rovnakej úrovni ako reakcie opilca. Môžu sa vám zasekávať slová na jazyku, môžete šušlať alebo hovoriť monotónne. Môžete mať aj problémy s narábaním s drobnými predmetmi alebo sa nebudete vedieť udržať na nohách.

Aktivita spánkového laloku pri spánkovej deprivácii klesá, pričom práve on nám pomáha spracovávať reč. Preto máte po prebdenej noci ťažkosti s rozprávaním. Nedostatok spánku vedie aj k pomalším reakciám.

8. Problémy vo vzťahu

Nepravidelný spánkový režim vám môže brániť v spoločenských aktivitách, čo sa môže prejaviť aj na zhoršení vzťahov. Spánkovo deprivovaný človek je okrem toho náladový, podráždený a vypadáva mu pamäť. Ani strata libida nepomáha budovať kvalitu partnerského zväzku.

9. Zdravotné problémy

Akoby nedostatok spánku nebol sám dosť problematický, pridružujú sa k nemu aj zdravotné komplikácie. U diabetikov sa to napríklad môže prejaviť nižšou citlivosťou na inzulín. K ďalším problémom spánkovej deprivácie patrí vysoký tlak, nižšia telesná teplota a nepravidelný tep.

Ak telu nedodáte spánok, nasleduje oslabenie imunity. V tele sa znižuje počet bielych krviniek, a tie, ktoré zostanú, ostávajú letargické. Odhaduje sa, že ak každú noc prespíte menej ako štyri hodiny, do šiestich rokov to dramaticky zvýši vaše šance na úmrtie.

10. Zmeny nálady

Pri nedostatku spánku vás môžu podráždiť aj situácie, ktoré by to za bežných okolností nedokázali. Aj deti, ktoré denne prespia menej ako 10 hodín, sú podľa výskumov neposlušnejšie.

Spánková deprivácia zvyšuje riziko depresie, vyhorenia a nedostatku empatie. Ľudia, ktorí už trpia chronickou depresiou alebo inými psychickými poruchami, sa pri nespavosti môžu stretnúť s ich prehĺbením.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, howstuffworks.com, sleepfoundation.org, reviewessays.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Stres pred tehotenstvom ovplyvňuje pohlavie dieťaťa

Stres pred tehotenstvom ovplyvňuje pohlavie dieťaťa

19:05 18.04.2021Zdravie

Ženy, ktoré v čase počatia zažívajú stres, majú až dvojnásobne vyššiu šancu, že sa im narodí dieťa s týmto pohlavím.

Správny zvuk budíka dokáže zabrániť pocitu únavy a zlepšiť sústredenosť

Správny zvuk budíka dokáže zabrániť pocitu únavy a zlepšiť sústredenosť

8:22 18.04.2021Zdravie

Melódia budíka dokáže ovplyvniť vašu energiu a zmierniť pocit únavy.

Spánok bez vankúša: 6 následkov, ktoré spozorujete na svojej pokožke

Spánok bez vankúša: 6 následkov, ktoré spozorujete na svojej pokožke

21:14 17.04.2021Zdravie

Možno ste už počuli o tom, že spánok bez vankúša je prospešný pre chrbticu, ale viete, ako vplýva na zdravie vašej pokožky?

Koľkí sedíte pri večeri za stolom? Tento návyk zvyšuje riziko obezity

Koľkí sedíte pri večeri za stolom? Tento návyk zvyšuje riziko obezity

19:33 17.04.2021Zdravie

V boji proti poruchám príjmu potravy vrátane obezity môžu pomôcť správne návyky pri jedení.

3 potraviny, ktoré zabíjajú prospešné baktérie v črevách

3 potraviny, ktoré zabíjajú prospešné baktérie v črevách

8:37 17.04.2021Zdravie

Od zdravia čriev sa odvíja aj zdravie celého tráviaceho traktu, či dokonca psychická pohoda. Pri nevhodne zvolenej strave ho ale viete oslabiť. Tieto jedlá preto treba obmedziť.