Nedeľa, 14.7.2024Meniny má Kamil

Video: Zvláštny záber z ISS: Vedci zaznamenali modrý lúč smerujúci zo Zeme do vesmíru

• 21:09 27.01.2021
  • Svet

Vedcov na palube Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) zaujal neprirodzený modrý záblesk, ktorý sa cez búrkové mračná na Zemi predral smerom do vesmíru.

Pobyt na Medzinárodnej vesmírnej stanici si najviac na niekoľko mesiacov môžu vychutnať len tí najlepší z vedcov, a tak nie je prekvapením, že si voľný čas vo vesmíre neraz krátia sledovaním zemskej atmosféry z výšky niekoľkých stoviek kilometrov nad zemským povrchom.

Vedci na ISS majú to šťastie, že môžu nad oblakmi vidieť to, čo sa skrýva pred človekom na zemskom povrchu. V tomto prípade vzhliadli modrý záblesk, ktorý sa kolmo na zem vydal z oblakov smerom k vonkajším vrstvám atmosféry.

Ide o typ ionosférického blesku zvaný modrý výtrysk (z angličtiny „blue jet“), ktorý je zo Zeme ťažko pozorovateľný – k elektrickému výboju pri ňom dochádza až na vrchole búrkových oblakov. Tento modrý výtrysk bol pozorovaný nad Tichým oceánom v blízkosti ostrova Nauru.

Ako možno vidieť zo záznamu, v mračnách bolo najprv možné pozorovať asi päť intenzívnych modrých zábleskov, z ktorých každý trval nie viac ako 20 milisekúnd. Následne sa z oblakov predral rovný modrý blesk smerujúci do stratosféry.

K tvorbe modrých výtryskov dochádza pri kontakte pozitívne nabitej vrchnej časti oblaku s negatívne nabitou hranicou medzi vzduchom a oblakom nad ním. Opačné náboje si vymenia miesto, pri čom dôjde k uvoľneniu statickej elektriny.

Niekoľko menších bleskov, ktoré bolo možné pozorovať na začiatku videa, so sebou uvoľnilo aj ultrafialové svetlo. Podľa vedcov, ktorí svoje poznatky publikovali v časopise Nature, ide o ďalší búrkový fenomén, zvaný elf.

Anglický názov elfov – elves – je akronym pre emisné spektrum a emisiu bleskov („Emission Spectrum, Emission of Light“). Svojím tvarom pripomínajú rýchlo sa rozpínajúce kruhy v ionosfére. Elfovia vznikajú vtedy, keď rádiové vlny tlačia elektróny cez ionosféru, čím dochádza k ich nárazu na iné nabité častice a uvoľneniu energie vo forme svetla.

Zdroj: Info.sk, DP, nature.com, livescience.com, Video: YouTube.com