Štvrtok, 18.4.2024Meniny má Valér

Na Medzinárodnej vesmírnej stanici opäť nefunguje zariadenie na výrobu kyslíka

• 16:37 12.12.2020
  • Moskva
Na Medzinárodnej vesmírnej stanici opäť nefunguje zariadenie na výrobu kyslíka

Systém na výrobu kyslíka na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) je opäť nefunkčný pre problémy s tlakom. Centrum riadenia letov o tom informovala posádka ISS, uviedla v sobotu agentúra Interfax.

Za posledné dva mesiace zlyhal systém Elektron-VM najmenej päťkrát. Poruchy boli hlásené 14., 17., 19. a 21. októbra a 10. decembra. Ruská vesmírna agentúra (Roskosmos) uviedla, že táto mimoriadna situácia neohrozila život a zdravie momentálne sedemčlennej posádky.

Systém Elektron-VM sa nachádza na ruskom segmente ISS v module Zvezda.

Tento systém je schopný produkovať 25 až 160 litrov kyslíka za hodinu a ďalších 50 až 320 litrov vodíka za hodinu. Princíp činnosti je založený na elektrolýze vody s alkalickým elektrolytom v prietokovom elektrolyzéri, pri ktorej sa v zmesi oddelí plyn a kvapalina.

Počas opravy Elektronu-VM je v americkom segmente stanice v prevádzke záložný systém.

Problém s kyslíkom sa objavil len pár hodín po tom, ako sa objavila správa, že v americkom segmente ISS vypadla elektrina.

Agentúra DPA konštatovala, že na ISS sa čoraz viac prejavujú problémy súvisiace s jej vekom.

Posádka na palube ISS pred nedávnom strávila týždne hľadaním miesta, odkiaľ unikal vzduch - našli ho tak, že v priestore, kde panuje bezváhový stav, sledovali pohyb vrecúška s čajom. Keďže čajové vrecko sa pohybovalo v závislosti od prúdenia vzduchu, kozmonauti jeho sledovaním vypátrali netesnosť a prelepili ju.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Roskosmos Sergej Krikaľov podľa Interfaxu rozhodne odmieta tvrdenia, že počet porúch na ISS vekom stúpa. Uviedol, že moduly ISS sú schopné fungovať podstatne dlhšie, ako je ich záručná doba.

Vladimir Soloviov, zástupca riaditeľa vesmírnej korporácie Energija, zasa pred časom uviedol, že jeho spoločnosť očakáva, že po roku 2025 dôjde k „lavínovému zlyhávaniu mnohých prvkov na palube ISS“. Tento názor zastáva aj ruský kozmonaut Ivan Vagner, ktorý sa z ISS vrátil v októbri.

Predtým šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin uviedol, že Rusko sa pripravuje na postavenie novej orbitálnej stanice.