• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 16.1.2021Meniny má Kristína
-3°Bratislava

Otvorenie určitých okien pomáha zabrániť nákaze v aute. Takto by ste mali sedieť

  • 21:28 11.12.2020
  • AMHERST
Otvorenie určitých okien pomáha zabrániť nákaze v aute. Takto by ste mali sedieť

Vedci navrhli spôsob, ako zabrániť šíreniu koronavírusu v autách pomocou správneho sedenia a otvorenia niektorých okien.

Ak sedíte v taxíku alebo dochádzate do práce v jednom aute s kolegom, možno by ste zo strachu preventívne najradšej držali hlavu von z okienka. Podľa štúdie zverejnenej vo vedeckom žurnále Science Advances však existuje aj efektívnejší spôsob, ako bojovať proti šíreniu infekcií. Fyzik z University of Massachusetts Amherst zistil, že určitá kombinácia otvorených okien môže chrániť vodiča aj spolujazdca pred prúdením kontaminovaného vzduchu.

"Možno si predstaviť, že ľudia počas pandémie inštinktívne otvárajú okná hneď vedľa nich, keď jazdia so spolujazdcom. To nemusí byť optimálne - aj keď je to lepšie ako okno neotvárať,“ uvádza vo vyhlásení hlavný autor štúdie Varghese Mathai. Podľa vedcov je pri dvoch osobách v aute optimálne, keď si spolujazdec sadne na zadné sedadlo krížom od vodiča, aby nesedel priamo za ním.

Najoptimálnejšie je otvoriť pravé predné a ľavé zadné okno

Počítačové modelovanie aj testy naživo ukázali, ako otvorenie rôznych okien v idúcom vozidle mení prúd nespočetných častíc v ľudskom dychu. Výsledky ukazujú, že otváranie okien najďalej od vodiča a spolujazdca na zadnom sedadle môže poskytnúť obom cestujúcim určité výhody.

Na snímke počítačová simulácia prúdenia vzduchu v aute, Foto: advances.sciencemag.org

Autori štúdie celkovo dospeli k záveru, že najbezpečnejšou stratégiou je otvorenie všetkých okien vozidla a privádzanie čerstvého vzduchu z ventilačných otvorov vozidla. Toto sa javí ako najlepší spôsob zvýšenia ventilácie a zníženia rizika prenosu.

Počas zimných mesiacov však otváranie okien často nie je možné. Následkom toho sú cestujúci v aute vystavení väčšiemu riziku prenosu choroby. „Tieto malé, potenciálne patogénne častice zostávajú vo vzduchu dlhšiu dobu bez toho, aby sa usadili, takže ak sa z kabíny neodstránia, môžu sa časom hromadiť a predstavovať zvýšené riziko infekcie,“ vysvetľuje Mathai.

Spolu s kolegami z Brownovej univerzity Mathai predpokladal, že ak nemôžete nechať všetky štyri okná otvorené, môže fungovať aj otvorenie tých oproti každému cestovateľovi. "Na naše prekvapenie simulácie ukázali prúd vzduchu, ktorý funguje ako bariéra medzi vodičom a spolujazdcom," informuje Mathai.

„Aj keď tieto opatrenia nenahrádzajú nosenie rúška vo vnútri automobilu, môžu pomôcť znížiť nálož patogénov vo veľmi obmedzenom priestore interiéru,“ dodáva Mathai.

Reálne simulácie v štúdii sa uskutočnili pomocou vizualizácie dymu vo vozidle Kia Optima.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, advances.sciencemag.org, umass.edu
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Na ISS majú stále problém s unikajúcim kyslíkom, posádka v ohrození nie je

Na ISS majú stále problém s unikajúcim kyslíkom, posádka v ohrození nie je

18:04 19.12.2020Veda

Kozmonautom sa stále nepodarilo vyriešiť problém s unikajúcim kyslíkom na ruskom segmente Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) v module Zvezda.

Kamera v mobilnom telefóne môže zachytiť koronavírus

Kamera v mobilnom telefóne môže zachytiť koronavírus

8:19 18.12.2020Veda

Vedci odhalili ďalší spôsob diagnostiky ochorenia COVID-19.

Na Medzinárodnej vesmírnej stanici opäť nefunguje zariadenie na výrobu kyslíka

Na Medzinárodnej vesmírnej stanici opäť nefunguje zariadenie na výrobu kyslíka

16:37 12.12.2020Veda

Systém na výrobu kyslíka na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) je opäť nefunkčný pre problémy s tlakom.

Najčastejšie vedľajšie účinky vakcíny proti koronavírusu

Najčastejšie vedľajšie účinky vakcíny proti koronavírusu

21:00 11.12.2020Veda

Čo možno čakať po zaočkovaní proti ochoreniu COVID-19? Vylúčené nie sú ani vedľajšie účinky. Zistite, ako dlho s nimi budete žiť.