Sobota, 16.1.2021Meniny má Kristína
-3°Bratislava

Vedci overili účinnosť dezinfekcií na ruky. Tieto zistenia môžu ovplyvniť milióny ľudí

• 19:36 05.12.2020
  • PROVO

Štúdia ukázala, že v prípravkoch na dezinfekciu rúk nemusí byť alkohol, aby chránili pred koronavírusom.

Podľa novej štúdie publikovanej v časopise Journal of Hospital Infection nemusíte nevyhnutne používať iba dezinfekčný gél s alkoholom, aby ste sa chránili pred COVID-19. Vedci z Brigham Young University tvrdia, že dezinfekcia rúk bez alkoholu je rovnako účinná ako gély s alkoholom.

Vedci vystavili vzorky koronavírusu benzalkóniumchloridu, bežnej zložke dezinfekčných prostriedkov na ruky bez alkoholu. Skúšalo sa tiež množstvo ďalších kvartérnych amóniových zlúčenín nájdených v dezinfekčných prostriedkoch. Tieto látky prakticky vždy zabili 99,9 percenta vírusu do 15 sekúnd.

Dezinfekčný prostriedok bez alkoholu je rovnako účinný

Vedci tvrdia, že s dezinfekčnými prostriedkami bez alkoholu sa spája množstvo výhod. Hlavný autor štúdie Benjamin Ogilvie v stanovisku uviedol:

„Benzalkóniumchlorid sa môže používať v oveľa nižších koncentráciách a nespôsobuje známy pocit „pálenia“, ktorý môžete poznať pri použití alkoholového dezinfekčného prostriedku na ruky. Môže to uľahčiť život ľuďom, ktorí si musia často dezinfikovať ruky, napríklad zdravotníckym pracovníkom, a možno to dokonca zvýši dodržiavanie sanitárnych pokynov."

Vzhľadom na to, koľko nemocníc počas pandémie čelilo nedostatku alkoholovej dezinfekcie, je podľa vedcov dôležité mať viacero možností. Aj z logistických dôvodov je jednoduché používať gély bez alkoholu.

Podľa spoluautora štúdie Brada Bergesa boli dezinfekcie bez alkoholu posunuté na vedľajšiu koľaj, pretože lekári spočiatku nevedeli, či budú na koronavírus fungovať.

Zistenia by mohli priniesť zmenu v nariadeniach

Je známe, že benzalkóniumchlorid je obzvlášť účinný proti vírusom obaleným lipidmi. SARS-CoV-2 tomuto opisu zodpovedá, takže výskumný tím bol od začiatku dosť presvedčený, že ich experimenty budú mať úspech.

Vedci v experimentoch vzorky COVID vložili do skúmaviek a potom ich zmiešali s rôznymi čistiacimi prostriedkami. Medzi tieto látky patrili 2% roztok benzalkóniumchloridu, či komerčné dezinfekčné prostriedky obsahujúce kvartérne amónne zlúčeniny.

Samozrejme, v skutočnom prostredí musí dezinfekčný prostriedok na ruky pracovať rýchlo. Na simuláciu vedci po kontakte s vírusom rýchlo zneškodnili dezinfekčné zlúčeniny v skúmavkách, potom extrahovali koronavírus a dostali ho do kontaktu so živými bunkami. Samozrejme, to, čo zostalo z koronavírusu, nebolo schopné infiltrovať a infikovať bunky.

Berges verí, že táto práca „môže skutočne priniesť zmenu vo vládnych usmerneniach týkajúcich sa dezinfekcie rúk“. Ako dodáva: "Toto sú informácie, ktoré by mohli mať vplyv na milióny ľudí."

Zdroj: Info.sk, TM, journalofhospitalinfection.com, eurekalert.org