Falšovaný tovar si kupuje dvojnásobne viac Slovákov, ako je priemer EÚ
- 13:53 24.11.2020
- Bratislava
Hoci 38 % Slovákov uprednostňuje originálny tovar pred falšovaným, až 11 % z nich si ho za posledný rok vedome kúpilo. Je to približne dvojnásobne viac ako európsky priemer, ktorý sa pohybuje okolo piatich percent.
Zároveň si 30 % obyvateľov Slovenska myslí, že je prijateľné nelegálne sťahovať obsah z internetu. Vyplýva to z výsledkov celoeurópskej štúdie Úradu Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO) vykonanej na vzorke viac než 25.000 respondentov, informoval Úrad priemyselného vlastníctva (ÚPV) SR.
„Uvedené čísla nás radia na tretie miesto v nákupe falšovaného tovaru spomedzi krajín EÚ,“ skonštatoval predseda ÚPV Matúš Medvec. Horšie ako Slovensko je na tom len Portugalsko, v ktorom si kúpilo falšovaný tovar 13 % obyvateľov, a Slovinsko s 12 %.
Podstatne nižší, ako je priemer EÚ, je aj podiel Slovákov, ktorí v posledných 12 mesiacoch zaplatili za prístup, možnosť legálneho sťahovania a prehrávania obsahu chráneného autorskými právami. Zatiaľ čo priemer v Európskej únii je 48 % obyvateľov s takýmito platbami, na Slovensku je to 25 % účastníkov prieskumu. „Na druhej strane, až 79 % Slovákov tvrdí, že rozumie pojmu duševné vlastníctvo. Pozitívom je aj fakt, že počet Slovákov ochotných platiť za legálny online obsah vzrástol z 20 % na 25 %,“ dodal Medvec.
Celkovo tri štvrtiny Európanov tvrdia, že kvalita legálneho online obsahu sa zlepšila, pričom 89 % uviedlo, že by uprednostnilo legálny prístup k obsahu, ak by bola cena primeraná. Z prieskumu tiež vyplývajú súvislosti v prístupe spotrebiteľov k falšovaniu a pirátstvu. Až 30 % Európanov, ktorí úmyselne získali online pirátsky obsah, tiež kúpilo falšovaný tovar. V celej EÚ viac ako tretina opýtaných ľudí pripustila, že sa pýtajú, či produkt, ktorý si kúpili, je originálny alebo nie.
Jozef Bíreš končí v pozícii šéfa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR
Jozef Bíreš končí na pozícii ústredného riaditeľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR.
Z trhu sťahujú viaceré výrobky Kinder
Dodávateľ preventívne sťahuje z predaja vybrané produkty značky Kinder.
PS: Zmeny v novele zákona o verejnom obstarávaní vytvárajú priestor na korupciu
Zmeny v tretej verzii novely zákona o verejnom obstarávaní vytvárajú priestor na korupciu a klientelizmus.
Wienerberger sa sťahuje z ruského trhu
Rakúsky stavebný koncern Wienerberger predáva svoje závody v Rusku a sťahuje z tamojšieho trhu.
Slovensko má najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ
Ceny sú vyššie aj v porovnaní s Maďarskom a Rakúskom.