• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 21.1.2021Meniny má Vincent
Bratislava

Cvičenie s rúškom: Vedcov prekvapilo, ako reaguje mozog, aj keď má dostatok kyslíku

  • 19:35 21.11.2020
  • San Diego
Cvičenie s rúškom: Vedcov prekvapilo, ako reaguje mozog, aj keď má dostatok kyslíku

Podľa novej štúdie nosenie rúška počas cvičenia nebráni dýchaniu, no váš mozog si to môže myslieť.

Nosenie rúška počas cvičenia nie je práve najpohodlnejším zážitkom na svete, no nie je škodlivé pre dýchanie. V skutočnosti len vaša myseľ silnejšie vníma sťažené dýchanie, no fyziologicky rúško nemá vplyv. Taký je záver novej štúdie Kalifornskej univerzity v San Diegu, ktorá sa zaoberá vplyvom rúšok na vdychovanie kyslíka a vydychovanie oxidu uhličitého počas cvičenia. Zistenia boli publikované v odbornom žurnále Annals of the American Thoracic Society.

Mnoho ľudí odmieta nosiť rúška počas pandémie, pričom tvrdia, že poškodzujú kardiopulmonálny systém a sťažujú dýchanie. Odporcovia rúšok dodávajú, že spôsobujú dýchavičnosť najmä počas cvičenia. Podľa najnovších zistení nosenie rúška počas tréningu môže viesť k zvýšeniu vnímania dýchavičnosti, avšak existuje len veľmi málo vedeckých dôkazov, ktoré by potvrdili, že rúška poškodzujú funkciu pľúc.

„Možno by sa dalo pozorovať väčšie úsilie pri aktivite, ale účinky nosenia masky na dýchanie, na plyny, ako je kyslík a CO2 v krvi alebo iné fyziologické parametre, sú malé, často príliš malé na to, aby sa dali zistiť,“ tvrdí autorka štúdie a profesorka medicíny a rádiológie Susan Hopkinsová v stanovisku.

Sú rúška škodlivé pre ľudí so zdravotnými problémami?

Vedci si uvedomujú, že ľudia s ťažkým srdcovo-pľúcnym ochorením by sa mali počas cvičenia vyhýbať používaniu rúšok. "V takýchto prípadoch sa títo jedinci môžu cítiť príliš nepríjemne na cvičenie a mali by to prekonzultovať s ich lekárom," vysvetľuje Hopkinsová.

Vedci skúmali všetky dostupné predchádzajúce výskumy zamerané na vplyv rúšok na fyziologické aj percepčné reakcie na cvičenie. Všetky tieto údaje pokrývali celý rad dôležitých faktorov, vrátane „práce s dýchaním“ (energia vynaložená na každý nádych a výdych), arteriálne krvné plyny, účinky na prietok krvi a únavu svalov, činnosť srdca a prietok krvi do mozgu.

Na záver autori štúdie tvrdia, že zdravý človek by nemal mať problém nosiť akýkoľvek typ rúška počas nízkej aj vysokej intenzity tréningu. Môže to byť nepríjemné viac vnímať svoj teplý dych a tvár sa pod rúškom viac potí. "Ale toto sú zmyslové vnemy," dodáva Hopkinsová. „Nemajú vplyv na kardiopulmonálnu funkciu u zdravých ľudí. Takže aj keď je možné zvýšiť dyspnoe rúškom, musíte to zvážiť oproti zníženému riziku nákazy COVID-19 s vedomím, že fyziológia sa v podstate nemení.“

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, atsjournals.org, health.ucsd.edu
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Deti, ktoré toto robili v detstve, majú nižšie riziko depresie

Deti, ktoré toto robili v detstve, majú nižšie riziko depresie

DNES - 11:13Zdravie

Deti, ktoré sa v detstve venovali tejto aktivite, zvyknú byť v dospelosti šťastnejšie.

Liek na demenciu máte na dosah, skrýva sa v týchto potravinách

Liek na demenciu máte na dosah, skrýva sa v týchto potravinách

VČERA - 8:26Zdravie

Dva rastlinné extrakty zabraňujú hromadeniu amyloidu beta v mozgu.

Toto je najlepšie cvičenie pre kardiovaskulárne zdravie, pri ktorom sa nemusíte zadýchať

Toto je najlepšie cvičenie pre kardiovaskulárne zdravie, pri ktorom sa nemusíte zadýchať

7:14 18.01.2021Zdravie

Tento druh cvičenia znižuje problémy s krvným tlakom a obehom u dospelých s obezitou.

Tento typ hudby výrazne znižuje epileptické záchvaty

Tento typ hudby výrazne znižuje epileptické záchvaty

6:38 18.01.2021Zdravie

Pomocou hudby je možné znížiť frekvenciu epileptických záchvatov.

3 najlepšie vitamíny na ochranu zdravia pľúc

3 najlepšie vitamíny na ochranu zdravia pľúc

20:12 17.01.2021Zdravie

Posilnite imunitu pľúc pomocou vhodne zvolených vitamínov. Tie môžete získať buď zo stravy alebo z vitamínových doplnkov.