• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 24.11.2020Meniny má Emília
Bratislava

5 najčastejších príčin nafukovania

  • 8:26 25.10.2020
  • Bratislava
5 najčastejších príčin nafukovania

Nafukovanie je prirodzená súčasť života, ktorá však mnohým komplikuje život. Našťastie sa mu dá zabrániť vhodne zvolenou stravou.

K nafukovaniu dochádza, ak tenké črevo nedokáže dokonale stráviť sacharidy. Výsledkom je zaokrúhlené brucho a pocit nepohody, ktorý často sprevádza plynatosť.

Nafukovanie tiež vzniká ako príznak alergie na jedlo – v takom prípade stačí obmedziť jeho konzumáciu, aby ste sa vyhli tejto nepríjemnosti. Ak ale vediete zdravý životný štýl, vaša strava je vyvážená a neviete o tom, že by ste boli alergickí, chybu treba hľadať inde.

Nafukovanie najčastejšie spôsobuje týchto 5 druhov potravy, takže ak niektorú z týchto zložiek konzumujete častejšie ako ostatné, môže potrápiť aj vás.

1. Spracované jedlá

Foto: chris_tina/Shutterstock.com

Rýchly sendvič, mrazená pizza či hotové jedlo z mikrovlnky nie sú zrovna ukážkový príklad zdravého obeda. Jedlá, ktoré sa rýchlo pripravujú, boli pred vystavením v obchodnom regáli spracované, čo znamená, že pravdepodobne obsahujú prídavky a chemikálie, s ktorými sa vaše telo nemusí kamarátiť.

K spracovaným jedlám ďalej môžeme zaradiť šumivé nápoje, cereálie, sladkosti, čipsy, šišky a všetko ostatné, čo nevytvorila príroda. Ťažkosti s nafukovaním v tomto prípade vyriešite častejším nákupom jedál, ktoré sa nachádzajú v takmer pôvodnom stave – teda ryby, vajcia, celozrnné pečivo, orechy, zelenina a ovocie.

2. Pšenica

Foto: denio109/Shutterstock.com

Raž, pšenica a niekoľko ďalších obilnín obsahuje fruktán. Ide o sacharid, ktorý telo len ťažko trávi, a tak sa môžete stretnúť s tým, že vás nafúkne po zjedení chleba, cestovín, cibule, cesnaku, jačmeňa, pistácií a brokolice.

Veľa z tých, ktorí si myslia, že ich nafukuje kvôli intolerancii lepku, má v skutočnosti problémy práve s fruktánmi. Keď totiž črevá nedokážu vstrebať sacharidy, baktérie ich začnú kvasiť, a tak vznikajú plyny.

Ak máte problémy s fruktánmi, vyhnite sa pšeničným jedlám s množstvom škrobu a sacharidov, vrátane chleba, cestovín, pizze, cereálií a sušienok.

3. Alkohol

Alkohol sa na zdraví podpisuje mnohými spôsobmi, a výnimkou nie je ani nafukovanie. Za najväčšieho nepriateľa čriev pritom môžeme označiť tvrdý alkohol, čo možno mnohých prekvapí.

Alkohol v tele spôsobuje zápal a opuchnutie, čo sa prejavuje aj nafúknutím brucha. U žien okrem toho zvyšuje hladinu estrogénu, takže sa môžu stretnúť aj s priberaním.

4. Cukor

Foto: Billion Photos/Shutterstock.com

Jedna z vecí, ktoré sa najťažšie obmedzujú – cukor. Priveľa cukru v strave vedie k nerovnováhe v počte dobrých a zlých črevných baktérií, čo vedie k nadmernej produkcii plynov.

Fruktóza, ktorá sa pridáva do mnohých spracovaných jedál, sa ťažko trávi, a tak môže vyvolať nafukovanie. Treba si však dať pozor aj na náhrady cukru, ako sú umelé sladidlá, ktoré môžu spôsobiť aj ďalšie tráviace problémy – napríklad hnačku.

5. Mlieko

Foto: Deniss Grigorjevs/Shutterstock.com

Aj laktóza, ktorú obsahuje väčšina mliečnych výrobkov, je pre telo len ťažko stráviteľná. Ak chcete poraziť nafukovanie, vyhnite sa napríklad zmrzline, syru a mlieku. Nahradiť ich môžete sójovými výrobkami.

Ľudia, ktorí trpia laktózovou intoleranciou, sú obzvlášť náchylní na nafukovanie. V ich tráviacej sústave sa totiž nenachádza dostatok enzýmov na rozloženie cukrov v mlieku. Výrobky s vysokým obsahom mlieka okrem toho dlhšie zotrvávajú v žalúdku, čo sa podpisuje aj na váhe.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, thesun.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Chirurgické rúško vám poslúži aj viackrát. Takto by mala vyzerať správna starostlivosť

Chirurgické rúško vám poslúži aj viackrát. Takto by mala vyzerať správna starostlivosť

VČERA - 20:40Zdravie

Po použití ho netreba hneď vyhodiť. Takto sa starajte o chirurgické rúško, ak ho chcete opätovne používať.

5 zlozvykov, ktorými škodíte zdraviu svojich nôh

5 zlozvykov, ktorými škodíte zdraviu svojich nôh

19:37 22.11.2020Zdravie

Ochráňte zdravie a vzhľad svojich dolných končatín, a vyhnite sa týmto zlozvykom.

Video: Toto je dôvod, prečo by ste mali mať aj v zime otvorené okná

Video: Toto je dôvod, prečo by ste mali mať aj v zime otvorené okná

10:40 22.11.2020Zdravie

Správne vetranie vás môže chrániť pred vírusmi.

Veľké raňajky alebo večera? Vedci vyvrátili teóriu o chudnutí

Veľké raňajky alebo večera? Vedci vyvrátili teóriu o chudnutí

7:08 22.11.2020Zdravie

Konzumácia väčšieho množstva kalórii na raňajky pri chudnutí nepomáha.

Zmeny krvného tlaku v tejto časti dňa zvyšujú riziko infarktu a mŕtvice

Zmeny krvného tlaku v tejto časti dňa zvyšujú riziko infarktu a mŕtvice

20:07 21.11.2020Zdravie

Vysoké hladiny krvného tlaku počas noci výrazne zvyšujú riziko srdcového infarktu a mŕtvice, aj keď počas dňa sú hladiny normálne.