Sobota, 19.9.2020Meniny má Konštantín

Prečo majú psy studené ňufáky? Vedci overili jednu teóriu

• 19:35 15.09.2020
  • Budapešť
Prečo majú psy studené ňufáky? Vedci overili jednu teóriu

Vedci sa pokúsili odpovedať na otázku, prečo má pes mokrý a studený ňufák.

Psy nám svoju náklonnosť môžu dať najavo dotykom ňufákom, ktorý je podobný mokrej a studenej puse. Nie vždy však majú psy ňufák studený. Jeho teplota sa zvýši napríklad pri kýchnutí a po spánku. „Keď pes spí, zvyčajne sa mu nos zahreje a tiež vysuší,“ povedala pre Live Science Anna Bálintová, ktorá študuje správanie zvierat na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Potom sa pes prebudí, ňufák si olízne a je opäť chladný.

Aké výhody majú psy zo studeného ňufáku? Vedci doteraz teoretizovali, že studený nos psa by mohol pomôcť pri regulovaní telesnej teploty. Ale špička nosa je taká malá, že pravdepodobne nedokáže zmysluplne prispieť k celkovej tepelnej regulácii psa, povedala Bálintová.

Studené nosy majú najmä mäsožravce

Medzinárodný tím vedcov pri výskume zmeral teplotu nosov mnohých zvierat, vrátane koňa, psa a losa. V čase, keď sa Bálintová zapojila do projektu, tím už zistil, že konce nosov mäsožravých zvierat sú zvyčajne chladnejšie ako nosy bylinožravcov. Vedci si myslia, že chladnejšia špička nosa by mohla byť vo voľnej prírode výhodou. Svoje zistenia publikovali vo vedeckom žurnále Scientific Reports.

Tím uskutočnil dva experimenty - jeden zameraný na správanie a druhý na mozog - s cieľom zistiť, či by studené nosy mohli prispieť k lepšej detekcii tepla. V prvom experimente tím úspešne vycvičil troch domácich miláčikov, aby rozlíšili objekt s vyššou teplotou, približne rovnakou ako je teplota potenciálnej koristi, od objektu pri izbovej teplote. Výsledky naznačili, že psy dokážu detekovať slabé tepelné žiarenie na väčšiu vzdialenosť, ako pri lovení koristi.

V druhom výskume zameranom na mozog vedci využili nádobu s teplou vodou s izolačnými dvierkami a 13 domácich miláčikov vycvičených na pokojné ležanie vo funkčnom MRI skeneri. Mozog psov mal vyššiu reakciu, keď boli izolačné dvierka otvorené.

Psom môže ňufák pomôcť pri detekcii tepla

Na MRI snímkach sa zvýraznila oblasť mozgu v ľavej hemisfére. Táto strana mozgu zaujíma vedcov, pretože má tendenciu spracovávať reakcie na jedlo, čo je zase spojené s predátorskou aktivitou u mnohých stavovcov. Zvýraznená bola somatosenzorická asociačná kôra, ktorá pomáha spájať rôzne zmysly a naplánovať akciu, napríklad na zameranie objektu.

Vzhľadom na to, že táto oblasť sa rozsvietila, keď bol ňufák vystavený teplému povrchu, je možné, že psy a možno aj iné zvieratá môžu používať nos na detekciu tepla spolu s ďalšími zmyslami, aby vypátrali korisť.

Bálintová uviedla, že studený ňufák môže byť citlivejší na teplotné rozdiely. Ľudia si myslia, že psy na sledovanie využívajú svoj čuch, no podľa nového výskumu to môže byť kombinácia zmyslov z nosa. Poveternostné podmienky a zlé počasie môžu psom sťažovať sledovanie pachov. Tepelný signál by im mohol pomôcť, myslí si Bálintová.

Zdroj: Info.sk, TM, livescience.com, nature.com