• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 12.8.2020Meniny má Darina
24°Bratislava

Pred cukrovkou a demenciou vás dokáže ochrániť jediné slovo

  • 18:34 01.08.2020
  • Bratislava
Pred cukrovkou a demenciou vás dokáže ochrániť jediné slovo

Znížte svojpomocne riziko mozgových ochorení a cukrovky. Pomôže vám s tým jediná prospešná aktivita.

Cukrovka a demencia sú dve ochorenia, ktoré toho majú len málo spoločné. Obe postihujú rozličné časti tela a ani príznaky nemajú podobné. Spája ich však jeden rizikový faktor, ktorý však môže byť vašou najlepšou zbraňou proti nim – spánok.

Kvalitný celonočný spánok netreba podceniť ani v mladosti. Následky prebdených nocí sa totiž môžu pokojne dostaviť aj o niekoľko rokov neskôr.

Žurnál Diabetes Care nedávno publikoval článok, v ktorom hovorí, že „opakovaná krátka dĺžka spánku alebo zmeny v dĺžke spánku počas mladej až neskoršej dospelosti súvisia s vyšším rizikom vzniku diabetu 2. typu vo vyššom veku.“

Zdravý spánok hrá veľkú rolu aj v tom, ako sa mozog zbavuje odpadových látok. Tento proces prebieha prostredníctvom glymfatického systému. Ako hovorí Maiken Nedergaard z Medicínskeho centra Rochesterskej Univerzity, „spánok je kľúčový pre správnu funkciu odstraňovania odpadu z mozgu a táto štúdia dokazuje, že čím je spánok hlbší, tým je prospešnejší.“ Nedergaard zároveň dodáva, že výskum dokazuje aj dôležitosť spánku pri prevencii Alzheimerovej choroby a demencie.

Glymfatický systém je funkčný len počas spánku. Systém stláča mozgové bunky a privádza do mozgu mozgomiešny mok, ktorý odstraňuje odpadové látky. Nimi sú aj beta-amyloidy, ktoré sa často skloňujú v súvislosti so vznikom Alzheimerovej choroby.

Aj ďalšie štúdie potvrdzujú dôležitosť spánku tým, že dokazujú, že jeho nedostatok môže spôsobiť problémy s pamäťou, spracovaním emócií, učením a spomínanou cukrovkou.

Spánkový rituál, ktorý vás privedie k zdraviu

Pri spánku nie je dôležité len samotné jeho vykonávanie, ale aj to, čo sa deje predtým. Na to, aby ste každú noc dosiahli pokojný a ničím nerušený oddych, si aspoň hodinu pred spaním doprajte relax v podobe nenáročných činností, ako napríklad čítanie. Inšpirovať sa môžete aj spánkovým rituálom Donalda Altmana, autora knihy Simply Mindful.

Pred spaním

  • sa vyhnite elektronike. Televízor, počítač, mobil a ďalšie elektronické zariadenia spomaľujú produkciu melatonínu v tele a sťažujú tak zaspávanie.
  • vypite teplé mlieko alebo kamilkový čaj, ktoré sú známe svojimi upokojujúcimi účinkami.
  • počúvajte pokojnú a tichú hudbu.
  • si prečítajte nenáročnú knihu, ktorá vás nevydesí. Hlavne nečítajte v posteli, pretože to by mohlo viesť k predĺženému času bdenia.
  • sa oblečte do pohodlného pyžama či iného nočného úboru.
  • necvičte a aspoň hodinu pred spaním nejedzte.
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, psychologytoday.com, diabetesjournals.org, sciencedaily.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Varovné signály prichádzajúceho pôrodu, o ktorých ste ešte nepočuli

Varovné signály prichádzajúceho pôrodu, o ktorých ste ešte nepočuli

VČERA - 18:33Zdravie

Pôrod sa nedostaví vždy až po uvoľnení plodovej vody či kontrakciách. Týchto 10 neštandardných príznakov ho takisto vie včas odhaliť.

VEĽKÝ TEST RÚŠOK: Tomuto typu sa vyhnite, je horší ako žiadne rúško

VEĽKÝ TEST RÚŠOK: Tomuto typu sa vyhnite, je horší ako žiadne rúško

20:19 10.08.2020Zdravie

Podľa vedcov môžu niektoré typy pokrývok tváre v skutočnosti zvyšovať riziko šírenia koronavírusu.

Tieto lieky pri chronickej bolesti neužívajte, môžu vám skôr uškodiť

Tieto lieky pri chronickej bolesti neužívajte, môžu vám skôr uškodiť

20:09 09.08.2020Zdravie

Podľa lekárov môžu niektoré lieky spôsobiť viac škody ako úžitku.

Kedy vysoká teplota signalizuje nedostatok vitamínu: Na tieto príznaky treba dať pozor

Kedy vysoká teplota signalizuje nedostatok vitamínu: Na tieto príznaky treba dať pozor

20:08 08.08.2020Zdravie

Vysoká telesná teplota môže v niektorých prípadoch značiť nedostatok vitamínu. Ako zistiť, či si ho stačí doplniť, alebo či by ste radšej mali zájsť na vyšetrenie?

Ako vplýva teplé počasie a UV svetlo na koronavírus

Ako vplýva teplé počasie a UV svetlo na koronavírus

19:37 07.08.2020Zdravie

Mnohí sa pri šírení koronavírusu spoliehajú na horúce počasie s veľkým množstvom UV žiarenia zo Slnka. Podľa odborníkov tak robia chybu.