• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 13.8.2020Meniny má Ľubomír
30°Bratislava

Nežiaduci účinok konzumácie mrkvy, o ktorom by mal vedieť každý

  • 19:36 24.07.2020
  • Bratislava
Nežiaduci účinok konzumácie mrkvy, o ktorom by mal vedieť každý

Tento vedľajší účinok mrkvy si ľahko pomýlite s vážnym ochorením. Je preto dôležité o ňom vedieť.

Okrem odstraňovania mikróbov a škodlivín z tela má mrkva množstvo ďalších výhodných účinkov. Oddávna sa o nej hovorí, že dokáže zachovať zdravie očí v perfektnej forme. Okrem toho zmierňuje zápal, reguluje hladinu hormónov a podporuje činnosť pečene.

Mrkva tiež obsahuje množstvo betakaroténu, ktorý pomáha získať ideálny odtieň pokožky pri opaľovaní. Pozor! Všetkého veľa škodí, a tak je to aj pri mrkve. Viete, čo sa môže stať, ak jej zjete priveľa?

Potraviny bohaté na betakarotén v zásade telu nijako neškodia, no ak ich jete nadbytok, môže u vás dôjsť ku karotenóze. Hoci to znie hrozivo, nejde o žiadnu katastrofu – jediné, čo na sebe spozorujete, je doslova oranžová pokožka, ktorú si však môžete chybne interpretovať ako začínajúcu žltačku.

Oranžové a červené pigmenty v broskyniach, mangách, pomarančoch, tekviciach, sladkých zemiakoch a podobných plodinách hromadia množstvo betakaroténu v krvi, ktorý sa presúva najmä do oblastí s hrubšou pokožkou, ako sú ruky, kolená, lakte, chodidlá a záhyby nosa. Oranžové sfarbenie pokožky je viditeľné najmä u ľudí s bledšou kožou.

Karotenóza sa nevyskytuje často ani u ľudí, ktorí milujú ovocie a zeleninu. Zvyčajne k nej dochádza pri reštrikčných diétach, ktoré zvyšujú podiel ovocia a zeleniny s červenými, oranžovými a žltými pigmentmi (teda betakaroténu) v strave.

Telo bez betakaroténu nedokáže vytvárať vitamín A. Dospelým mužom sa preto odporúča denne zjesť aspoň 900 mikrogramov vitamínu A, ženám o niečo menej – 700 mikrogramov.

Jedna veľká mrkva obsahuje asi 6 miligramov betakaroténu. Ten sa v tele premení na 1.000 mikrogramov vitamínu A, ktorý bojuje aj proti srdcovým ochoreniam a podporuje zdravie pokožky. Na to, aby ste zoranžoveli, by ste po dobu niekoľkých týždňov museli jesť každý deň aspoň 120 až 300 mrkiev, ktoré by ste nemohli kombinovať s inou zložkou potravy.

Karotenóza primárne vzniká vplyvom oranžových, žltých a červených druhov ovocia a zeleniny, ale môžu ju spôsobiť aj inak sfarbené jedlá, ako je kapusta, špenát, kivi, špargľa alebo jablko. Ak budete dostatočne kombinovať tieto potraviny, oranžovej pokožky sa naozaj báť nemusíte.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, howstuffworks.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Varovné signály prichádzajúceho pôrodu, o ktorých ste ešte nepočuli

Varovné signály prichádzajúceho pôrodu, o ktorých ste ešte nepočuli

18:33 11.08.2020Zdravie

Pôrod sa nedostaví vždy až po uvoľnení plodovej vody či kontrakciách. Týchto 10 neštandardných príznakov ho takisto vie včas odhaliť.

VEĽKÝ TEST RÚŠOK: Tomuto typu sa vyhnite, je horší ako žiadne rúško

VEĽKÝ TEST RÚŠOK: Tomuto typu sa vyhnite, je horší ako žiadne rúško

20:19 10.08.2020Zdravie

Podľa vedcov môžu niektoré typy pokrývok tváre v skutočnosti zvyšovať riziko šírenia koronavírusu.

Tieto lieky pri chronickej bolesti neužívajte, môžu vám skôr uškodiť

Tieto lieky pri chronickej bolesti neužívajte, môžu vám skôr uškodiť

20:09 09.08.2020Zdravie

Podľa lekárov môžu niektoré lieky spôsobiť viac škody ako úžitku.

Kedy vysoká teplota signalizuje nedostatok vitamínu: Na tieto príznaky treba dať pozor

Kedy vysoká teplota signalizuje nedostatok vitamínu: Na tieto príznaky treba dať pozor

20:08 08.08.2020Zdravie

Vysoká telesná teplota môže v niektorých prípadoch značiť nedostatok vitamínu. Ako zistiť, či si ho stačí doplniť, alebo či by ste radšej mali zájsť na vyšetrenie?

Ako vplýva teplé počasie a UV svetlo na koronavírus

Ako vplýva teplé počasie a UV svetlo na koronavírus

19:37 07.08.2020Zdravie

Mnohí sa pri šírení koronavírusu spoliehajú na horúce počasie s veľkým množstvom UV žiarenia zo Slnka. Podľa odborníkov tak robia chybu.