Štvrtok, 6.8.2020Meniny má Jozefína

Netopiere môžu byť kľúčom nielen k liečbe COVID-19, ale aj rakovine a starnutiu

• 20:41 23.07.2020
  • Nijmegen
Netopiere môžu byť kľúčom nielen k liečbe COVID-19, ale aj rakovine a starnutiu

Vedci zmapovali DNA netopierov v snahe nájsť liek na koronavírus, rakovinu aj starnutie.

Vedcom sa podarilo zmapovať kompletnú DNA netopierov, pričom si od tohto objavu sľubujú cenné informácie pre vývoj liekov na rakovinu, COVID-19 či starnutie. Po prvýkrát odhalli surový genetický materiál, ktorý kóduje jedinečné schopnosti netopierov, ako je napríklad schopnosť lietať, echolokácia na pohyb v úplnej tme, odolnosť voči smrteľným chorobám, starnutiu či rakovine.

Podľa spoluautorky štúdie Sonje Vernesová z Inštitútu Maxa Plancka pre psycholingvistiku v Nijmegene táto práca môže mať dôsledky na ľudské zdravie a choroby. Ako uviedla:

„Napríklad genómy by mohli pomôcť štúdiám v tom, ako netopiere tolerujú infekcie koronavírusmi, čo môže v budúcnosti priniesť prístupy na zvýšenie schopnosti ľudí prežiť choroby, ako je COVID-19.“

Jej tím odhalil genómy šiestich druhov netopierov vrátane podkovára veľkého, o ktorom sa hovorí ako o zdroji koronavírusu. Niektorí vedci teoretizujú, že z tohto druhu sa prostredníctvom trusu koronavírus preniesol na ďalšie divé zviera, napríklad štetinavca a potom na človeka.

Vernesová uviedla, že tieto sekvencie sú desaťkrát presnejšie ako všetky doteraz uverejnené. Podľa spoluautorky štúdie Liliany Davalosovej, profesorky evolučnej biológie na Stony Brook University v New Yorku, sú duplikácie a straty génov dôležité procesy vo vývoji nových schopností a funkcií.

„Ale určenie, kedy sa gény duplikujú, je ťažké, ak je genóm neúplný, a je dokonca ťažšie zistiť, či sa gény stratili. Tieto nové genómy netopierov vo veľmi vysokej kvalite nepochybne značia o zmenách dôležitých génových rodín, ktoré by sme inak nemohli objaviť pri genómoch nižšej kvality,“ dodala Davalosová.

Nové genómy zahŕňajú aj netopiera veľkého, kaloňa egyptského, večernicu južnú či druhy Molossus molossus a Phyllostomus discolor.

Štúdia publikovaná v časopise Nature je súčasťou globálneho projektu Bat1K a vrhá nové svetlo na evolučný pôvod netopierov, pričom zdôrazňuje molekulárne mechanizmy, ktoré mohli prispieť k výnimočnej imunite netopierov.

Vedecký tím systematicky hľadal génové rozdiely medzi netopiermi a inými cicavcami. Identifikovali sa oblasti genómu, ktoré sa vyvíjali odlišne u netopierov, a straty a zisk génov, ktoré môžu vysvetliť jedinečné vlastnosti netopierov.

Zdroj: Info.sk, TM, nature.com, mpg.de