• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 28.3.2024Meniny má Soňa
Bratislava

18 vecí, ktorým by ste sa v obchode počas pandémie mali vyhnúť

  • 19:56 02.04.2020
  • Svet
18 vecí, ktorým by ste sa v obchode počas pandémie mali vyhnúť

Osvojte si základy slušného správania v supermarketoch počas pandémie koronavírusu.

Koniec pandémie koronavírusu je zatiaľ v nedohľadne a jednými z tých, ktorí nás denne zachraňujú, sú aj zamestnanci obchodov s potravinami.

Obchody dnes praskajú vo švíkoch viac ako inokedy a predavači a predavačky sa denne vystavujú riziku nákazy, len aby nám sprostredkovali čerstvé potraviny a iné potrebné produkty. Zaslúžia si preto všetok náš rešpekt.

Mnohí zamestnanci si počas jednej zmeny v práci vyskúšajú viacero pozícií – obsluhujú ľudí pri kase, dokladajú do regálov aj umývajú podlahu. Ak by bolo niečo, čo by nám pri nakupovaní mohli poradiť, čo by to bolo?

1. Nechoďte na nákupy s celou rodinou. Ak sa vám dá, príďte sami

Foto: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com

Ťažko si môžete udržať bezpečnú vzdialenosť od ostatných zákazníkov, keď sa v obchodoch premávajú celé rodiny. Preto, ak je to vo vašich silách, nechajte doma deti, starých rodičov a/alebo polovičku a príďte na nákup sami.

2. Držte si odstup od zamestnancov

Je jedno, či oslovíte pokladníka alebo dokladača tovaru. Od všetkých ľudí v obchode by ste si počas pandémie mali držať odstup aspoň jeden meter.

3. Neignorujte značky na podlahe

Mnohé obchody na zem vedľa pokladní nalepili nálepky, ktoré ľuďom ukazujú, aká je bezpečná vzdialenosť od ostatných pri platení. Niekde si môžete všimnúť aj nálepku pri pokladníkovi, ktorá určuje bezpečnú vzdialenosť medzi ním a klientom. Neignorujte tieto značenia a dodržiavajte ich.

4. Nechoďte do obchodu, ak sa necítite dobre

Ak pociťujete príznaky chrípky alebo iného ochorenia, za žiadnych okolností sa nevyberte na miesto so zvýšenou koncentráciou ľudí – teda ani do obchodu.

Ak nutne potrebujete nakúpiť, alternatívou je donáška jedla a potravín a pomoc rodiny a blízkych, ktorí vám môžu nákup nechať pred dverami domácnosti.

5. Nerozdávajte „múdre“ rady

Foto: antoniodiaz/Shutterstock.com

Aj keď to nemyslíte zle, neoslovujte personál v obchode len preto, aby ste mu objasnili váš pohľad na to, ako sa správať bezpečne. Buďte si istí, že zamestnanci už prešli školením, kde im princípy bezpečnosti vysvetlili a robia všetko preto, aby svojím správaním neohrozili seba ani vás. Aj bez vašich rád toho majú dosť na práci.

6. Obchod nie je na prechádzku

Počas platnosti mimoriadnych opatrení sme na tom všetci rovnako a väčšinu dňa trávime doma. Ak ale nemáte čo robiť a prvé, čo vám napadne, je vyraziť si do supermarketu, rýchlo svoj nápad prehodnoťte. Zájdite radšej na prechádzku do parku alebo na lúku, ale návštevu potravín si odložte na nevyhnutné prípady.

7. Nedotýkajte sa produktov, ktoré si neplánujete kúpiť

Pre vašu vlastnú bezpečnosť aj bezpečnosť ostatných by ste sa nemali dotýkať vecí na poličkách, ktoré si neodnesiete domov. Nevedomky by ste tak mohli nakaziť ostatných.

8. Nehovorte zamestnancom, aké majú šťastie, že neprišli o prácu

Kvôli koronavírusu prišlo o prácu viac ako 1.000 Slovákov a stovky z nás ostali robiť z domu. To ale neznamená, že pracovníci v potravinách sú na tom lepšie.

Zamestnanci obchodov sú nútení denne sa stretávať s davmi ľudí a neraz čelia zhoršeným podmienkam vo forme nadčasov a dodatočných povinností. Možno v tejto chvíli majú istotu, že neprídu o prácu, no rozhodne nemajú čas na to, aby sa z toho tešili.

9. Nesťažujte sa, že je niečo vypredané

Nedostatok toaletného papiera a hygienických potrieb dá zabrať vašej trpezlivosti, ale pokladník nie je ten, koho za to treba viniť.

10. A nepýtajte sa, či by to nevedeli pohľadať v sklade

Každý dokladač tovaru tvrdo pracuje na tom, aby ani jeden regál nezíval prázdnotou. Určite sa v útrobách skladu nenachádza niečo, čo by naschvál alebo omylom nevyložil hneď ako mu to okolnosti dovolili.

11. Nesťažujte sa pri pokladni, že sa musíte dotknúť číselníka na termináli

Foto: alice-photo/Shutterstock.com

V prípade, že za nákup platíte kartou a je potrebné zadať pin, nezaobídete sa bez kontaktu s terminálom, ktorého tlačidiel sa pred vami mohli dotknúť ruky stoviek iných ľudí. Na vine v tomto prípade rozhodne nie je pokladník, preto nech vám ani nenapadne vybíjať si zlosť na ňom.

Ak sa chcete pri tomto kroku chrániť, aplikujte si na ruky dezinfekciu hneď po použití terminálu. Samozrejme si po príchode domov nezabudnite umyť ruky mydlovou vodou.

12. Nesnažte sa dezinfikovať platobný terminál pred použitím

Áno, niektorí zákazníci sa o to skutočne pokúšajú. Bezpečnosti pri platbe by ste sa mali báť najmenej. Platobné terminály sú totiž pravidelne dezinfikované, a okrem toho niektoré dezinfekčné prostriedky, ktoré by ste chceli sami použiť, by mohli terminál poškodiť.

13. Nebite sa o ťažko dostupné produkty

Posledná vec, ktorú si zamestnanci obchodov v týchto ťažkých časoch želajú, je miešať sa do hádky zákazníkov. Ak si niekto pred vami vezme posledný kus toaletného papiera alebo iného produktu, povzneste sa nad to a s chladnou hlavou odkráčajte.

14. Nesťažujte sa na otváracie hodiny

Kvôli bezpečnosti dnes mnohé prevádzky skracujú otváracie hodiny. Skracuje sa tak čas, počas ktorého sú pracovníci vystavení množstvu zákazníkov a zabezpečuje sa sanitácia a doskladnenie tovaru. Vážte si, že zamestnanci tieto kroky robia pre vašu bezpečnosť, a nesťažujte sa na ne.

15. Akceptujte vymedzený čas pre seniorov

Foto: gpointstudio/Shutterstock.com

Seniori patria k najohrozenejším skupinám, pokiaľ ide o nákazu COVID-19. Nevystavujte ich preto zbytočnému nebezpečenstvu a nechoďte do obchodu v čase, ktorý pre vás nie je určený. Pravdepodobne by vás dnu aj tak nepustili.

16. Ak máte možnosť platiť kartou, využite ju

Pokladník by vás nikdy nemal súdiť na základe toho, akú platobnú metódu si zvolíte. Aj tak však sami dbajte o bezpečnosť a vždy, keď môžete, využite bezkontaktnú platbu kartou.

17. Nepripomínajte zamestnancom, že nové opatrenia sú „zbytočné“ alebo „prehnané“

Predstavte si, že by ste sa ocitli na mieste predavačky. Aj vtedy by vám bezpečnostné opatrenia prijaté v obchodoch s potravinami pripadali také prehnané? Všetko sa deje len pre vašu vlastnú bezpečnosť, preto nie je vhodné sa sťažovať.

18. Správajte sa slušne

Majte na pamäti, že zamestnanci v potravinách v súčasnosti pracujú vo veľmi stresujúcich podmienkach – svojou prácou ohrozujú vlastné zdravie aj zdravie svojich blízkych. Nech už vás vytočí čokoľvek, nevylievajte si zlosť na nich. V týchto ťažkých chvíľach im treba skôr pomôcť ako sa sťažovať.

Zdroj: Info.sk, DP, buzzfeed.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Video: Táto rybka robí neskutočný hluk. Zvuky jednej z najmenších rýb vedcov prekvapili

Video: Táto rybka robí neskutočný hluk. Zvuky jednej z najmenších rýb vedcov prekvapili

DNES - 21:26Zaujímavosti

Drobná rybka dokáže vyprodukovať zvuk o hlasitosti až 140 decibelov.

Teraz je ten správny čas na vysievanie reďkoviek

Teraz je ten správny čas na vysievanie reďkoviek

DNES - 19:41Zaujímavosti

Zdravú, chutnú a obľúbenú zeleninu si viete dopestovať rýchlo a jednoducho.

5 záhradných rastlín, ktoré najviac škodia alergikom

5 záhradných rastlín, ktoré najviac škodia alergikom

DNES - 18:01Zaujímavosti

Nezhoršujte príznaky alergie vlastnou chybou pri záhradkárčení. Týchto 5 rastlín vám môže uškodiť.

Ako odšťaviť citrón bez krájania? Postačí pár sekúnd

Ako odšťaviť citrón bez krájania? Postačí pár sekúnd

VČERA - 21:49Zaujímavosti

Ak chcete využiť len šťavu z citróna, nemusíte ho vôbec krájať. Takto si uľahčíte prácu už za niekoľko sekúnd.

Ako spoznať nekvalitnú kaderníčku? 5 znakov, ktoré si všímajte pri prvej návšteve

Ako spoznať nekvalitnú kaderníčku? 5 znakov, ktoré si všímajte pri prvej návšteve

VČERA - 20:44Zaujímavosti

Vlasy len tak rýchlo nedorastú – o to viac zamrzí, ak sa o ne nekvalitne postará údajný profesionál. Tieto znaky vám pomôžu rozoznať nekvalitnú kaderníčku.